Orange vil binde kunderne op til tre år

Hvis de danske mobilkunder nogensinde skal have udskiftet deres telefoner til nye og mere avancerede modeller, skal der gives tilskud. Det er fint, hvis vi må binde kunden 12-36 måneder, mener Orange. Konkurrencestyrelsen efterlyser henvendelser, hvis reglerne skal ændres.

Mobilselskaberne skal have lov at binde kunderne i op til 36 måneder, mener mobilselskabet Orange, der kæmper for at få økonomien til at hænge sammen i sin danske forretning.

Hvis man er sikker på at have kunden i folden i lang tid, kan det bedre betale sig at give tilskud til nye mobiltelefoner, og det bliver især nødvendigt med fremtidens 3G-mobiltelefoner, der bliver meget dyre.

- Muligheden for en længere bindingsperiode vil være favorabelt for markedet og for teknologiudbredelsen, siger koncerndirektør Morten Christiansen, Orange.

Dermed er Orange nærmest vendt på en tallerken, siden selskabet i marts sidste år opfordrede branchen til helt at droppe bindingsperioder for at skabe gennemsigtighed i markedet.

- Det er ikke vores holdning i dag, konstaterer Morten Christiansen.

- Forbrugerne skal have valget mellem, hvor lang bindingsperiode der skal gælde, og de sparer flere penge på telefonen, jo længere tid de binder sig til et abonnement, tilføjer koncerndirektøren.

Penge til at investere

En god kunde, der gerne vil have en meget dyr telefon, vil med fordel kunne binde sig til sit abonnement i 36 måneder og få et stort tilskud til at købe telefonen.

Den typiske bindingsperiode vil være 12-18 måneder, hvilket gælder i flere andre europæiske lande.

Længere binding vil være godt for mobilselskaberne, der i dag bruger en masse energi på at tilkæmpe sig flere kunder. Over 30 procent af mobilbrugerne flytter hvert år selskab, og derfor er der konstant en stor mængde kunder at slås om.

- Med en længere bindingsperiode sparer selskaberne penge og kan investere og arbejde mere med kunderne, mener Morten Christiansen.

Han understreger, at ønsket om længere bindingsperioder er hans personlige holdning, og at Orange ikke endnu har arbejdet på at få tiltaget godkendt hos myndighederne.

Skal sikre konkurrence

I dag må teleselskaberne maksimalt binde deres kunder i et halvt år. Det fremgår af en bekendtgørelse fra IT- og Telestyrelsen, der typisk vil inddrage både Konkurrencestyrelsen og Forbrugerombudsmanden i disse spørgsmål.

Konkurrencestyrelsen har ingen aktuelle planer om at kigge på bindingsperioden, der er skabt for at beskytte nye spillere på mobilmarkedet.

- Men det kommer ikke bag på os, at branchen gerne vil ændre bindingsperioderne. Som konkurrencemyndighed ønsker vi bindingsperioder, som fremmer konkurrencen mest muligt på både kort og lang sigt, siger kontorchef Niels Rytter, Konkurrencestyrelsen.

Han peger på, at det ikke er tilfældigt, at netop telebranchen er underlagt særlige regler om bindingsperioder.

- Det skyldes jo, at konkurrencen ikke har fungeret godt nok. Hvis det har ændret sig, så må branchen anmode IT- og Telestyrelsen om en revision af reglerne, siger Niels Rytter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S