Orange vil binde kunderne op til tre år

Hvis de danske mobilkunder nogensinde skal have udskiftet deres telefoner til nye og mere avancerede modeller, skal der gives tilskud. Det er fint, hvis vi må binde kunden 12-36 måneder, mener Orange. Konkurrencestyrelsen efterlyser henvendelser, hvis reglerne skal ændres.

Mobilselskaberne skal have lov at binde kunderne i op til 36 måneder, mener mobilselskabet Orange, der kæmper for at få økonomien til at hænge sammen i sin danske forretning.

Hvis man er sikker på at have kunden i folden i lang tid, kan det bedre betale sig at give tilskud til nye mobiltelefoner, og det bliver især nødvendigt med fremtidens 3G-mobiltelefoner, der bliver meget dyre.

- Muligheden for en længere bindingsperiode vil være favorabelt for markedet og for teknologiudbredelsen, siger koncerndirektør Morten Christiansen, Orange.

Dermed er Orange nærmest vendt på en tallerken, siden selskabet i marts sidste år opfordrede branchen til helt at droppe bindingsperioder for at skabe gennemsigtighed i markedet.

- Det er ikke vores holdning i dag, konstaterer Morten Christiansen.

- Forbrugerne skal have valget mellem, hvor lang bindingsperiode der skal gælde, og de sparer flere penge på telefonen, jo længere tid de binder sig til et abonnement, tilføjer koncerndirektøren.

Penge til at investere

En god kunde, der gerne vil have en meget dyr telefon, vil med fordel kunne binde sig til sit abonnement i 36 måneder og få et stort tilskud til at købe telefonen.

Den typiske bindingsperiode vil være 12-18 måneder, hvilket gælder i flere andre europæiske lande.

Længere binding vil være godt for mobilselskaberne, der i dag bruger en masse energi på at tilkæmpe sig flere kunder. Over 30 procent af mobilbrugerne flytter hvert år selskab, og derfor er der konstant en stor mængde kunder at slås om.

- Med en længere bindingsperiode sparer selskaberne penge og kan investere og arbejde mere med kunderne, mener Morten Christiansen.

Han understreger, at ønsket om længere bindingsperioder er hans personlige holdning, og at Orange ikke endnu har arbejdet på at få tiltaget godkendt hos myndighederne.

Skal sikre konkurrence

I dag må teleselskaberne maksimalt binde deres kunder i et halvt år. Det fremgår af en bekendtgørelse fra IT- og Telestyrelsen, der typisk vil inddrage både Konkurrencestyrelsen og Forbrugerombudsmanden i disse spørgsmål.

Konkurrencestyrelsen har ingen aktuelle planer om at kigge på bindingsperioden, der er skabt for at beskytte nye spillere på mobilmarkedet.

- Men det kommer ikke bag på os, at branchen gerne vil ændre bindingsperioderne. Som konkurrencemyndighed ønsker vi bindingsperioder, som fremmer konkurrencen mest muligt på både kort og lang sigt, siger kontorchef Niels Rytter, Konkurrencestyrelsen.

Han peger på, at det ikke er tilfældigt, at netop telebranchen er underlagt særlige regler om bindingsperioder.

- Det skyldes jo, at konkurrencen ikke har fungeret godt nok. Hvis det har ændret sig, så må branchen anmode IT- og Telestyrelsen om en revision af reglerne, siger Niels Rytter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis