Inbox Zero
E-mail har effektiviseret arbejdsgange og gjort kommunikation lettere. Men kommunikationsformen har også en bagside.
Derfor er dagen i dag, 11. november 2011, udråbt til No Email Day. 24 timer uden e-mail.
Paul Lancaster har skabt mærkedagen, fordi han er træt af sin overfyldte indbakke, der giver ham dårlig samvittighed og holder ham fra at være produktiv.
Han har forsøgt at følge Inbox Zero-konceptet, men må hver gang indse, at han bruger for meget tid på at prioritere, slette og besvare e-mail, så han aldrig får tid til sit egentlige arbejde.
"Vi er ikke imod e-mail. Overhovedet ikke. Det er en vital og vigtig del af vores dagligdag og en af de største opfindelser. Men e-mail er blevet misbrugt og overtaget af spammere og tidsrøvere til skade for os allesammen," skriver Paul Lancaster, der har samlet sine tanker i manifestet nederst.
I manifestet opfordrer han folk til at overveje, om de rent faktisk har brug for e-mail, eller om de i det mindste kan skrue lidt ned for antallet af e-mail, de sender om dagen.
Manifestet rummer også nogle gode ideer til, hvordan man kan blive mere produktiv med e-mail, hvis man ikke kan droppe det helt i al fremtid.
Det er for eksempel tippet om at slukke for notifikationer, når der kommer nye beskeder i Outlook. Det kan også være en god idé at ændre frekvensen af påmindelser fra tjenester som LinkedIn og Google Groups, der sender e-mail-nyhedsbreve.
Opfordringen til at skrotte den digitale indbakke i 24 timer betyder, at man i stedet bør bruge telefonen, skrive breve eller simpelthen opsøge de personer, man vil tale med i dag. Læs mere på Facebook.