Telia-kunders SMS-forbrug eksploderer

Telia betaler dyrt for sit Xpress-abonnement, der har fået den gennemsnitlige Telia-kunde til at sende tre gange så mange SMS-beskeder i dag som for et år siden. Mens kunden kan sende gratis SMS'er, skal Telia betale penge til konkurrenterne.

De danskere, som er storforbrugere af SMS-beskeder, strømmer til Telias nye Xpress-abonnement, hvor de korte mobilbeskeder er gratis at sende.

Det kan imidlertid hurtigt blive en dyr forretning for Telias i forvejen tabsgivende mobilselskab herhjemme.

Den gennemsnitlige Telia-mobilkunde sendte i andet kvartal 114 SMS-beskeder om måneden, og det er mere end tre gange så mange som for et år siden.

Telias problem er, at de fleste SMS'er sendes til kunder hos andre mobilselskaber, og det koster hver eneste gang Telia 20 øre i en såkaldt interconnect-afgift.

- Telias kunder får en abnorm adfærd, fordi de sender flere SMS'er ind i konkurrenternes netværk, end de modtager, siger teleanalytikeren John Strand, Strand Consult.

Normalt vil interconnect-afgifterne mellem selskaberne udligne sig selv over tid, men i Telias tilfælde er der tale om massive udskrivninger til konkurrenterne hver eneste måned, mener teleanalytikeren.

SMS'er i stedet for at ringe

- Det er en business case, der bliver dårligere og dårligere hver eneste dag, for Telias Xpress-kunder øger også deres SMS-forbrug, ligesom alle andre mobilkunder gør, men Telias indtægter stiger ikke tilsvarende, siger John Strand.

Telia får dog penge hjem fra sine Xpress-kunder. Abonnementet indbringer Telia 120 kroner i fast afgift hver måned, og samtaleprisen på 1,20 kroner per minut ligger over, hvad discount-selskaberne forlanger.

- Problemet er, at kunderne hellere vil sende fem gratis SMS-beskeder, end de vil ringe for at give en besked. Kunderne flytter deres forbrug fra tale til SMS, siger John Strand.

Flere end 20 beskeder per dag

Telia ønsker ikke at oplyse, hvor mange af selskabets 484.000 kunder, som benytter Xpress-abonnementet, men selskabet har ikke fortrudt tilbuddet om gratis SMS'er.

- Vi har selvfølgelig regnet det ind i vores business case, at kunderne sender mange SMS-beskeder, siger kommunikationschef Robert Neimanas, Telia.

Hvis det skal være en god forretning at betale 120 kroner om måneden for et Xpress-abonnement, skal man sende mindst 600 SMS'er om måneden eller 20 SMS'er om dagen, og det gør den gennemsnitlige Xpress-kunde, forklarer Robert Neimanas.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S