Ny elektronik slår først igennem i Danmark

De skandinaviske lande med Danmark i spidsen tager ny elektronik til sig langt hurtigere end de mere lukrative markeder i Tyskland og Storbritannien.

Det tager cirka 3,7 år for et nyt elektronisk produkt at slå igennem i Danmark, mod et gennemsnit på seks år i Europa.

De andre skandinaviske lande ligger lige i hælene, mens Sydeuropa er langsomst med Grækenland i bunden.

I Grækenland tager det over ni år for et nyt produkt at slå igennem, viser en undersøgelse publiceret i den seneste udgave af tidsskriftet Marketing Science.

Kulturforskelle mellem landene kan delvist forklare forskellen på, hvor hurtigt et land er til at tage et produkt til sig.

Derimod har økonomien i de forskellige lande ikke nogen større indflydelse på, hvor lang tid et produkt er om at slå igennem ifølge undersøgelsen.

Undersøgelsen, der er baseret på studiet af 137 produkter i 10 kategorier i 16 vesteuropæiske lande, viste også at underholdningsprodukter er fire gange hurtigere til at slå igennem end nye produkter til husholdningen.

Kan prøve i et enkelt land

Professor Gerard J. Tellis fra USC Marshall School of Business, der har lavet undersøgelsen i samarbejde med forskere fra Erasmus University i Rotterdam og Cambridge University, foreslår, at producenterne i stedet for at markedsføre et produkt samtidigt i mange lande kan målrette markedsføringen af et nyt produkt i et enkelt land.

For eksempel kan man lancere et nyt produkt i et af de innovative skandinaviske lande for at se om produktet kan slå igennem og dermed teste dets levedygtighed.

Hvis produktet slår igennem, kan det kan overbevise kritikere i virksomheden og generere profit, der kan hjælpe markedsføringen i andre lande.

Hvis produktet så ikke får succes, har firmaet trods alt sparet penge ved at koncentrere markedsføringen i få lande, siger professor Gerard J. Tellis til et andet tidsskrift, MIT Sloan Marketing Review.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S