Fortsat nedtur for danske IT-konsulenter

Konsulentbranchen og systemintegratorer vil ligesom i 2002 opleve en negativ vækst på tre procent i år, vurderer analysefirmaet IDC i en ny rapport. IT-servicefagene har dog udsigt til bedre tider med mange nye kontrakter, som første afspejler sig i omsætningen senere.

De danske IT-konsulenter og systemintegratorer vil også komme ud af 2003 med en samlet, negativ vækst, spår analysefirmaet IDC i en ny rapport.

Sidste år oplevede konsulenterne en tilbagegang på tre procent, og det vil gentage sig i år.

- Men der er lysere tider forude. Kunderne er begyndt at tale seriøst om nye projekter. Der skrives kontrakter, og flere er på vej, siger IDC-analytikeren Mette Søeborg Ahorlu.

Optimismen når imidlertid dårligt med i 2003-regnskaberne, fordi de nye ordrer tidligst faktureres i efteråret.

- Den positive udvikling når ikke at udligne den tilbagegang, vi oplevede i foråret 2003. Et positivt 2004 er til gengæld undervejs, bemærker Mette Søeborg Ahorlu.

Den samlede danske IT-servicebranche voksede sidste år med én procent, og det betegner IDC som et flot resultat, når man tager den generelle nedgang i IT-branchen i betragtning.

Udsigt til konkurser

At det trods alt gik fremad for servicefagene skyldes outsourcing af IT-ydelser, mens mange andre områder gik tilbage.

Fremover vil vi opleve vækst på flere fronter, herunder som nævnt hos IT-konsulenterne og systemintegratorer.

I perioden fra 2002 til 2007 forventer IDC en gennemsnitlig vækst i alle IT-servicefagene på 4,4 procent, og udviklingen tager for alvor fart fra 2004 og fremefter.

Analysefirmaet forventer - trods udsigten til vækst - at se flere konkurser, opkøb og fusioner i servicefagene, fordi de mellemstore leverandører har udsigt til hårde tider.

Det er nemlig igen de store selskaber, der vinder kontrakter og vokser sig større, fordi de kan dokumentere mange års erfaring, og kunderne tør stole på, at de også eksisterer om fem år.

- Men der er stadig mange muligheder for leverandører med nøglekompetencer inden for forskellige segmenter af servicemarkedet, siger Mette Søeborg Ahorlu.

- Leverandører, der henvender sig direkte til topledelsen hos kunden og kan præsentere en løsning tilpasset kundens forretning, vil have en konkurrencefordel over for dem, der alene fokuserer på tekniske aspekter og helst vil kommunikere med IT-chefen, spår IDC-analytikeren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere