Amerikanere vil købe europæisk telefirma for 215 mia

Amerikansk telegigant er ude med den helt store pengepung. Flere problemer er dog ved at spænde ben for opkøbet.

Artikel top billede

Læs også:
AT&T vil købe konkurrent for trecifret milliard-beløb

Den amerikanske telekoncern AT&T har for over et halvt år siden set sig så sulten på den tyske mobilmastodont T-Mobile, at amerikanerne ikke helmer, før købet falder i hak.
 
Det skriver Ars Technica.
 
På en mediekonference i New York, fortalte AT&T's økonomidirektør, John Stephens, i går, at selskabet vil kaste alle kræfter i at færdiggøre opkøbet af T-Mobile for cirka 215 milliarder kroner.
 
"Det er ikke meget, jeg kan fortælle jer denne morgen, men det er vigtigt at huske, hvorfor vi gik i gang med opkøbet i første omgang. Det sker for vores kunders skyld, fordi vi med denne solide, strategiske beslutning vil kunne give dem bedre service," forklarede John Stephens ifølge Ars Technica.
 
Konkurrenceforvridende
Årsagen til, at AT&T-direktøren var i charmeoffensiven kunne være, at den amerikanske tele- og mediereguleringsorganisation Federal Communications Commission (FCC) har rynket på næsen over, at handlen næppe var i offentlighedens interesse.
 
Den rynkede næse skyldes, at et så stort opkøb ville resultere i konkurrenceforvridning og store tab af jobs i de to selskaber grundet stordriftsfordele og konsolidering.
 
Og denne bekymring kan hurtigt blive en seriøs kæp i hjulet på gigantopkøbet, som har været under opsejling i flere uger, hvilket AT&T måske er ved at få øjnene op for.
 
John Stephens fra AT&T sørgede på onsdagens pressemøde i New York derfor også for, at sige "hvis" handlen går i orden. Samtidig gjorde han opmærksom på, at AT&T allerede har talt flere af de omkring 215 milliarder kroner, som T-Mobile angiveligt koster.
 
"Samlet set har vi pengene klar til overtagelsen af T-Mobile, og det gør det muligt at afslutte handlen meget nemt," forklarede han ifølge Ars Technica.

Læs også:
AT&T vil købe konkurrent for trecifret milliard-beløb

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S