Et fyldt ølglas er en fryd for mange, men når det hvide skum nærmer sig bunden, starter nervøsiteten allerede for, om det er muligt at fange tjenerens opmærksomhed, så næste omgang kan lande på bordet.
Men denne nervøsitet kan blive en saga blot med ny teknologi, som Mitsubishi Electrics (MERL) forskere i Cambridge, USA, har udviklet.
Det nye glas har fået navnet Iglassware og indeholder en følsom film, der registrerer, hvor meget indhold der er i glasset samt en indbygget radiosender i glassets bund. Når indholdet i glasset nærmer sig bunden, bliver systemet aktiveret.
Et signal sendes til en modtager i bordet, der videresender oplysningerne til tjenerens håndholdte computer. Da hvert glas er udstyret med en unik kode, ved tjeneren, præcis hvilken gæst der har brug for opmærksomhed.
Kundetilfredshed
Forskerne har arbejdet med forskellige udseender af ølglas, og det er lykkedes at fremstille et ølglas, der minder om et almindeligt barglas. Glasset kan tilmed tåle at komme i opvaskemaskinen.
MERL forventer, at glasset først og fremmest vil være interessant for det amerikanske marked, der har tradition for genopfyldning. Således har en undersøgelse fra universitetet i Delaware vist, at der er en nøje sammenhæng mellem kundetilfredshed og hurtig betjening.