Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie

Kommune vil have flere borgere til at bruge Borger.dk og lokker derfor med iPad 2-konkurrence. Ikke alt gik dog som forventet.

Artikel top billede

Nye tider, nye ideer.

Det kan være parolen for at lokke danskerne til selvbetjeningstasterne.

Nordfyns Kommune har tidligere sat en hjemmemiddag til 5.000 kroner på højkant, når borgerne bestilte NemID og sagde ja til at modtage elektronisk mail fra det offentlige.

Nu har Hvidovre Kommune nær København i sine bestræbelser på at få sendt flere borgere ind på Borger.dk og portalens mail-service opfordret sine medborgere til at sende en mail fra Borger.dk og deltage i konkurrencen om at vinde en iPad 2.

Vinderen af konkurrencen blev Steen Larsen, der dog næsten var gået glip af gevinsten, fordi mail-systemet på Borger.dk bragede sammen gentagende gange den aften, hvor han forsøgte at sende sine mails.

"Jeg blev opfordret af min søster, der arbejder i kommunens borgerservicecenter, til at deltage, og efter tre til fire forsøg fik jeg hele tiden fejlmeddelelser."

"Først dagen efter på arbejdet gik mailen igennem, og så vandt jeg en iPad 2," fortæller Steen Larsen, der selv arbejder som økonomimedarbejder hos Teknisk Forvaltning i Hvidovre Kommune.

Vandt over 113 andre

I alt deltog 114 personer i konkurrencen i Hvidovre Kommune, hvoraf flere havde tilmeldt sig Borger.dk's digital post i forvejen.

"Jeg har vist været tilmeldt digital post på Borger.dk i et års tid, men har aldrig rigtig haft noget at bruge den til," siger Steen Larsen, som siden konkurrencen har været inde på sitet flere gange og været overrasket over, hvor meget information han egentlig kunne finde derinde.

"Efter den første negative oplevelse følger jeg nu med i mine betalingsoversigter og ejendomsoplysningen omkring mit rækkehus. Det virker faktisk enkelt og overskueligt, når man først kommer i gang," forklarer Steen Larsen.

Han savner dog, at han også kunne finde sine sundhedsoplysninger på sitet.

Selvbetjening er opad bakke

Overassistent May Sahin fra Hvidovre Kommunes borgerservicecenter var medarrangør af iPad 2-konkurrencen, og hun er godt tilfreds med, at 114 borgere tilmeldte sig konkurrencen.

Også selv om kommunen ikke har tal på, hvor mange nye borgere som tilmeldte sig til den elektroniske post på Borger.dk - og hvor mange eksisterende Borger.dk-brugere kommunen havde med i lodtrækningen af vinderen.

Hun forklarer, at Hvidovre i lighed med mange andre kommuner indtil videre kæmper en hård kamp om at få folk til at sende post fra elektronisk post fra Borger.dk, fordi de hellere vil benytte deres egen private mailadresse.

Problemet med private mailadresser fra eksempelvis Hotmail og Gmail er, at mailen ikke kan sendes sikkert frem og tilbage mellem det offentlige og borgerne.

"Selvbetjening og digital post er opad bakke, selv om vi alle skal på det senest i 2015. Jeg tror dog ikke, at vi når op på mere end 60 procent af borgerne, der kan finde ud af at selvbetjene sig selv, fordi der jo er nogle ældre borgere og andre helt uden it-kundskaber," mener May Sahin.

Mine forældre får problemer

Den vurdering er vinderen Steen Larsen enig i.

"Nu er jeg en yngre mand på 54, og jeg kan godt finde rundt i både mail og på Borger.dk, men jeg tror ikke mine forældre vil have lige så let ved det," siger Steen Larsen.

I morgen tager han på ferie med sin nye iPad 2 under armen.

Det vil koste Danmark 35.760 iPad2'ere - eller minimum 125 millioner kroner - hvis forsøget i Hvidovre Kommune skal opgraderes til en landsdækkende iPad 2-konkurrence med samme tilslutningsgrad i håbet om, at danskerne på den måde bliver lokket til selvbetjeningstasterne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job