Foto: Povl D. Rasmussen

3: I kan godt glemme nedbruds-kompensation

Mobilselskabet 3 vil ikke kompensere sine kunder for nedbrud på netværket. Selskabet har ellers tidligere kompenseret ved lignende tilfælde. Læs her, hvorfor 3 har ændret praksis.

Læs også:

3 efter nyt nedbrud: Vi har landets bedste netværk

Lørdag 10. december brød mobilselskabet 3's netværk ned. Særligt jyske 3-abonnenter var hårdt ramt.

Her var nogle kunder uden mobildækning i op til 10 timer.

Computerworld talte med 3's kommunikationschef to dage efter det omfattende nedbrud.

Her blev hun blandt andet spurgt, om de berørte kunder havde udsigt til kompensation for ulejligheden.

"Det ved jeg ikke endnu. Det skal vi finde ud af internt. Indtil videre har vi koncentreret os om at få netværket op igen, og hvad vi har skullet sige til kunderne. Kompensationen kommer vi til," svarede kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3 mandag morgen efter nedbruddet.

Men hvad kom 3 så frem til?


"Der bliver ikke nogen kompensation," siger Stine Green Paulsen i dag til Computerworld.

Mange undrer sig måske over den udmelding.

Du vil nok særligt studse over den udtalelse, hvis du er blandt dem, der husker, at 3 tidligere har kompenseret for netværksnedbrud med blandt andet ekstra taletid.

Stine Green Paulsen forklarer imidlertid:

"Vores kompensation er ikke blevet taget godt imod førhen. Ved et tidligere nedbrud prøvede vi at uddele en gratis times tale, men det blev kritiseret. Vores kunder har i dag pakkeløsninger, der passer til deres behov, så for dem giver ekstra tale ikke mening."

Men hvad er det så kunderne vil have?


Jo, de fleste danske mobiltelefon-ejere vil formentlig stille krav til driftsikkerhed, eftersom vi bor i en del af verden, hvor vi er vant til altid at være på. De vil have et netværk, der virker overalt og hele tiden. Og det ved de godt hos 3.

"For os har det topprioritet at sikre, at vores kunder stoler på, at det ikke sker igen," siger Stine Green Paulsen med henvisning til det landsdækkende nedbrud lørdag den 10. december.

Hun mener nemlig, at tilliden til netværksudbyderen er vigtig. Og selvom 3 ikke har mistet kunder på nedbruddet for to uger siden, fortæller hun, at 3 tager nedbruddet alvorligt.

"Vi oplever ikke, at folk har mistet tilliden til os. Men nogle har været virkelig vrede over nedbruddet, og det må vi ikke negligere, selvom vores netværk fungerer til daglig," siger hun og garanterer, at 3 ikke tager let på decembers netværksnedbrud.

Men hvad gør 3 så for at sikre mod fremtidige nedbrud?


"De store nedbrud må bare ikke ske. Derfor arbejder vi også på en endnu hårdere monitorering af vores kernenetværk, der er placeret i Sverige. Om det betyder flere teknikere på stedet eller noget mere overvågningsudstyr, ved jeg ikke endnu," fortæller kommunikationschefen hos 3.

Sideløbende gennemgår 3's netværk netop i disse år en gennemgribende renovering. Arbejdet kan dog give midlertidige forstyrrelser.

"Der finder hele tiden arbejde sted på vores netværk, så der kan godt ske små udfald indimellem. Vi kan jo ikke lukke lige som en forretning på grund af ombygning, så der kan ske kortvarige lokale nedbrud," siger Stine Green Paulsen.

De landsdækkende nedbrud arbejder 3 dog ihærdigt på at komme til livs.

Læs også:

3 efter nyt nedbrud: Vi har landets bedste netværk


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder, der nu også har opgraderet til Windows 10. Bliv klogere på de mange muligheder, der er med Microsofts løsninger.

12. december 2017 | Læs mere


Cloud og it-infrastruktur: Udnyt de nye teknologier og platforme til at optimere performance

Cloud computing rummer store muligheder for mange i en tid, hvor agilitet, fleksibilitet og sammenhæng mellem systemerne spiller en større og større rolle i jagten på at skabe og høste værdi og udklække viden via data. Kom og hør om mulighederne.

14. december 2017 | Læs mere


Vælg den rigtige storage-løsning og skab mere værdi

Valget af storage-løsning er blevet et strategisk valg, der skal passes ind i virksomhedens overordnede mål og planer. På denne konference får du overblik over de væsentligste problemstillinger og indblik i nogle af de nyeste løsninger inden for moderne datacenter-drift, cloud-løsninger, serverum, drifts-modeller og it-sikkerhed.

18. januar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

CIO
Efter masser af luksusbilag i Atea-bestikkelsesretssagen: Tiltalte it-topfolk fastholder uskyld - vil frifindes
Efter 18 retsdage med timelange afhøringer af de tiltalte og tonsvis af bilag står sagen stadig åben. "Hvis der er kommet noget frem her under sagen, så er det noget, der taler for vores påstand om frifindelse," mener forsvarer Michael Skjødt.
Comon
Test af Jelly Pro: Lillebitte telefon er overraskende brugbar
Har du brug for en lillebitte mobiltelefon, som stadig kan køre Spotify, Mobile Pay og Messenger? Så er denne lille 4G-telefon noget for dig
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.