Artikel top billede

Tømmermænds-ramte danskere bag stort it-nedbrud

Tusindvis af tømmermands-ramte danskere måtte sidde og vente i timevis på at få leveret junkfood efter massivt it-nedbrud hos Just Eat.

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande

På årets første og største omsætningsdag blev landets mægtigste pizzapusher, online-selskabet Just Eat, ramt af driftsproblemer.

Driftsforstyrrelserne faldt ifølge Just Eats administrerende direktør, Mads Eriksen, omkring klokken 17.30 til 19.30 på årets klart mest travle dag, da danskerne lå på langs med nytårsaften-tømmermænd og havde brug for fedt og salt fra nettet til at komme på højkant igen.

To timers tid varede it-problemerne, der ifølge Mads Eriksen skyldtes en overbelastning af selskabets servere fra de mange sultne danskere, der forsøgte at bestille mad i lige omkring spisetid.

"Rigtig mange kom ind på samme tid, og ja, det pres havde vi nogle udfordringer med," forklarer Mads Eriksen om nedbruddet.

På manuelt arbejde

Problemet med Just Eats system var, at kundens ordre tilsyneladende gik rent igennem, men bestillingen nåede aldrig ud til restauranterne.

Derfor måtte Just Eats medarbejdere sidde manuelt og forbinde kundebestillinger og restauranterne med hinanden for at få maden leveret til danskerne.

"Vi har nok misset nogle kunder, men vi har prøvet at nå alle dem, vi kunne. Og dem, der gik forgæves i går vil vi forsøge at få fat i over de kommende dage," bedyrer Mads Eriksen fra Just Eat.

Selskabet har på en normal hverdag omkring 30.000 madbestillinger og 45.000 på en normal søndag. 

100.000 bestillinger

1. nytårsdag modtog Just Eat lige omkring 100.000 bestillinger, og tangerede dermed sin rekord fra 1. januar 2011, hvor antallet er danske ordrer også lå på netop 100.000.

Direktør Mads Eriksen forklarer, at Just Eat endnu ikke har gjort miseren op i kroner og ører, da regnskabet ikke er helt lige til.

Mange gået forgæves

"Da systemet kommer op at køre igen, så bliver de gamle ordrer skudt ud igen, og der er da selvfølgelig nogen, der har opgivet. Vi ved dog ikke, hvor mange," siger han til Computerworld.

Da it-flimmeret var allerværst, genstartede Just Eat sine servere, hvilket fik hjemmesiden til at gå i sort.

Det hjalp ikke på efterspørgslen - tværtimod.

For selskabets 35 kundeservicesupportere måtte ifølge Mads Eriksen ligge vandret for at ringe ud til kunderne og bekræfte ordrer og annulleringerne på grund af de lange ventetider.  

Ingen pizza til Bruce Willis

De lange ventetider på flere timer fik de trofaste junkfood-spisere til at rase på blandt andet Just Eats-Facebookside.

Her kunne man omkring klokken 20 læse følgende besked fra en sulten dansker:

"En katastrofe, at Just Eat går ned 1. januar. Så kan året ganske enkelt ikke starte værre. Hvad skal jeg nu spise til Die Hard??"

Flere andre kunder tog nedbruddet uden samme portion humor og havde travlt med at aflyse deres bestillinger over Facebook, efter Just Eats telefoner og chat-linje også blev sat under gevaldigt pres, så flere kunder havde problemer med at komme igennem til supportmedarbejdere.

Just Eat-direktør Mads Eriksen fortæller, at selskabets kunder er velkomne til at tage kontakt, hvis de oplevede problemer 1. nytårsdag - ellers vil Just Eat selv tage kontakt til kunderne i løbet af de næste par dage.

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






Premium
Microsofts løfte om at holde data i EU sætter AWS og Google under pres - også selv om Microsoft nok ikke kan holde det
Kommentar: Med løftet om at passe bedre på europæiske data sætter Microsoft konkurrenterne under pres. Det spændende er nu, hvor meget bund, der er i løftet - og hvad Googles og AWS' svar bliver.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.