Artikel top billede

Tømmermænds-ramte danskere bag stort it-nedbrud

Tusindvis af tømmermands-ramte danskere måtte sidde og vente i timevis på at få leveret junkfood efter massivt it-nedbrud hos Just Eat.

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande

På årets første og største omsætningsdag blev landets mægtigste pizzapusher, online-selskabet Just Eat, ramt af driftsproblemer.

Driftsforstyrrelserne faldt ifølge Just Eats administrerende direktør, Mads Eriksen, omkring klokken 17.30 til 19.30 på årets klart mest travle dag, da danskerne lå på langs med nytårsaften-tømmermænd og havde brug for fedt og salt fra nettet til at komme på højkant igen.

To timers tid varede it-problemerne, der ifølge Mads Eriksen skyldtes en overbelastning af selskabets servere fra de mange sultne danskere, der forsøgte at bestille mad i lige omkring spisetid.

"Rigtig mange kom ind på samme tid, og ja, det pres havde vi nogle udfordringer med," forklarer Mads Eriksen om nedbruddet.

På manuelt arbejde

Problemet med Just Eats system var, at kundens ordre tilsyneladende gik rent igennem, men bestillingen nåede aldrig ud til restauranterne.

Derfor måtte Just Eats medarbejdere sidde manuelt og forbinde kundebestillinger og restauranterne med hinanden for at få maden leveret til danskerne.

"Vi har nok misset nogle kunder, men vi har prøvet at nå alle dem, vi kunne. Og dem, der gik forgæves i går vil vi forsøge at få fat i over de kommende dage," bedyrer Mads Eriksen fra Just Eat.

Selskabet har på en normal hverdag omkring 30.000 madbestillinger og 45.000 på en normal søndag. 

100.000 bestillinger

1. nytårsdag modtog Just Eat lige omkring 100.000 bestillinger, og tangerede dermed sin rekord fra 1. januar 2011, hvor antallet er danske ordrer også lå på netop 100.000.

Direktør Mads Eriksen forklarer, at Just Eat endnu ikke har gjort miseren op i kroner og ører, da regnskabet ikke er helt lige til.

Mange gået forgæves

"Da systemet kommer op at køre igen, så bliver de gamle ordrer skudt ud igen, og der er da selvfølgelig nogen, der har opgivet. Vi ved dog ikke, hvor mange," siger han til Computerworld.

Da it-flimmeret var allerværst, genstartede Just Eat sine servere, hvilket fik hjemmesiden til at gå i sort.

Det hjalp ikke på efterspørgslen - tværtimod.

For selskabets 35 kundeservicesupportere måtte ifølge Mads Eriksen ligge vandret for at ringe ud til kunderne og bekræfte ordrer og annulleringerne på grund af de lange ventetider.  

Ingen pizza til Bruce Willis

De lange ventetider på flere timer fik de trofaste junkfood-spisere til at rase på blandt andet Just Eats-Facebookside.

Her kunne man omkring klokken 20 læse følgende besked fra en sulten dansker:

"En katastrofe, at Just Eat går ned 1. januar. Så kan året ganske enkelt ikke starte værre. Hvad skal jeg nu spise til Die Hard??"

Flere andre kunder tog nedbruddet uden samme portion humor og havde travlt med at aflyse deres bestillinger over Facebook, efter Just Eats telefoner og chat-linje også blev sat under gevaldigt pres, så flere kunder havde problemer med at komme igennem til supportmedarbejdere.

Just Eat-direktør Mads Eriksen fortæller, at selskabets kunder er velkomne til at tage kontakt, hvis de oplevede problemer 1. nytårsdag - ellers vil Just Eat selv tage kontakt til kunderne i løbet af de næste par dage.

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere