Tømmermænds-ramte danskere bag stort it-nedbrud

Tusindvis af tømmermands-ramte danskere måtte sidde og vente i timevis på at få leveret junkfood efter massivt it-nedbrud hos Just Eat.

Artikel top billede

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande

På årets første og største omsætningsdag blev landets mægtigste pizzapusher, online-selskabet Just Eat, ramt af driftsproblemer.

Driftsforstyrrelserne faldt ifølge Just Eats administrerende direktør, Mads Eriksen, omkring klokken 17.30 til 19.30 på årets klart mest travle dag, da danskerne lå på langs med nytårsaften-tømmermænd og havde brug for fedt og salt fra nettet til at komme på højkant igen.

To timers tid varede it-problemerne, der ifølge Mads Eriksen skyldtes en overbelastning af selskabets servere fra de mange sultne danskere, der forsøgte at bestille mad i lige omkring spisetid.

"Rigtig mange kom ind på samme tid, og ja, det pres havde vi nogle udfordringer med," forklarer Mads Eriksen om nedbruddet.

På manuelt arbejde

Problemet med Just Eats system var, at kundens ordre tilsyneladende gik rent igennem, men bestillingen nåede aldrig ud til restauranterne.

Derfor måtte Just Eats medarbejdere sidde manuelt og forbinde kundebestillinger og restauranterne med hinanden for at få maden leveret til danskerne.

"Vi har nok misset nogle kunder, men vi har prøvet at nå alle dem, vi kunne. Og dem, der gik forgæves i går vil vi forsøge at få fat i over de kommende dage," bedyrer Mads Eriksen fra Just Eat.

Selskabet har på en normal hverdag omkring 30.000 madbestillinger og 45.000 på en normal søndag. 

100.000 bestillinger

1. nytårsdag modtog Just Eat lige omkring 100.000 bestillinger, og tangerede dermed sin rekord fra 1. januar 2011, hvor antallet er danske ordrer også lå på netop 100.000.

Direktør Mads Eriksen forklarer, at Just Eat endnu ikke har gjort miseren op i kroner og ører, da regnskabet ikke er helt lige til.

Mange gået forgæves

"Da systemet kommer op at køre igen, så bliver de gamle ordrer skudt ud igen, og der er da selvfølgelig nogen, der har opgivet. Vi ved dog ikke, hvor mange," siger han til Computerworld.

Da it-flimmeret var allerværst, genstartede Just Eat sine servere, hvilket fik hjemmesiden til at gå i sort.

Det hjalp ikke på efterspørgslen - tværtimod.

For selskabets 35 kundeservicesupportere måtte ifølge Mads Eriksen ligge vandret for at ringe ud til kunderne og bekræfte ordrer og annulleringerne på grund af de lange ventetider.  

Ingen pizza til Bruce Willis

De lange ventetider på flere timer fik de trofaste junkfood-spisere til at rase på blandt andet Just Eats-Facebookside.

Her kunne man omkring klokken 20 læse følgende besked fra en sulten dansker:

"En katastrofe, at Just Eat går ned 1. januar. Så kan året ganske enkelt ikke starte værre. Hvad skal jeg nu spise til Die Hard??"

Flere andre kunder tog nedbruddet uden samme portion humor og havde travlt med at aflyse deres bestillinger over Facebook, efter Just Eats telefoner og chat-linje også blev sat under gevaldigt pres, så flere kunder havde problemer med at komme igennem til supportmedarbejdere.

Just Eat-direktør Mads Eriksen fortæller, at selskabets kunder er velkomne til at tage kontakt, hvis de oplevede problemer 1. nytårsdag - ellers vil Just Eat selv tage kontakt til kunderne i løbet af de næste par dage.

Glade givere forærer Just-Eat en kvart milliard kroner

Dansk pizza-pusher ramt af web-nedbrud i 10 lande

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job