Sådan blev it-fyringer vendt til nye firmaer og jobs

Selv om udskilte virksomheder ofte er et resultat af trange tider, så ender de ofte som særdeles levedygtige selskaber. Vi har kigget på tre af slagsen.

Artikel top billede

Rune Tvilums WFS Booster gør det muligt at importere WFS data til MicroStation.

Finanskrisen pressede it-konsulenthuset SolutionSpace fra Ballerup til at tænke nyt.

I stedet for at fyre folk valgte direktørerne at etablere en helt ny virksomhed, et spin-off, med udgangspunkt i en gammel forretningsidé.

Væksthus Hovedstadsregionen bidrog som fødselshjælper, og husets store ekspertise i spin-off har dannet model for en landsdækkende indsats på området.

Målet er at sikre vækst og arbejdsplader.

Faktisk har forskere fra Aalborg Universitet påvist, at spin-off-virksomheder har 23 procent større sandsynlighed for at blive en vækstvirksomhed og også har en større chance for at overleve end andre nye virksomheder.

"Da finanskrisen rasede første gang, var vi fire-fem konsulenter i virksomheden. Men der kom ikke nok opgaver til os alle sammen. I stedet for at afskedige besluttede vi at afprøve en forretningsidé med et online tilbudssystem, som vi længe har syslet med. Derfor oprettede vi virksomheden MySolutionSpace," fortæller Jesper Nielsen, direktør og partner i SolutionSpace.

Reducerer risici

En spin-off virksomhed er en forretning, der udspringer af viden og kompetencer fra en eksisterende virksomhed. Ejerne af SolutionSpace så flere fordele i at oprette en spin-off virksomhed.

På den måde kunne de både fastholde deres medarbejdere og afprøve en idé uden at sætte modervirksomhedens økonomi over styr og risikere at skulle lukke og afskedige alle medarbejdere.

"Vi er ved at have udviklet et stærkt produkt, og jeg er meget positiv. Vores spin-off er helt på plads i vores hoveder og næsten på plads juridisk," siger Jesper Nielsen.

Han erkender, at det er svært både at prioritere og fastholde fokus.

Ifølge direktøren er projektet MySolutionSpace nok ikke selvfinansierende ved udgangen af 2012, men på det tidspunkt skal der være et så klart forretningspotentiale, at moderselskabet vil blive ved med at putte penge i selskabet.

Helt konkret skal potentialet være så klart, at "det kan retfærdiggøre, at vi har en partneransvarlig og en til to udviklere på projektet."

Sælger til moderselskabet

En anden af den halve snes spin-offs i it-branchen er Agile-Team, som er skilt ud fra Prolog Development Center A/S.

Selskabet har udviklet et projektstyringsværktøj med speciel fokus på agil projektstyring som for eksempel scrum-metoden.

Chef er Leo Schou-Jensen, som er teknisk direktør for såvel Agile-Team som for moderselskabet Prolog Development Center.

"De første kunder er på plads, og vi har fået gang i et amerikansk initiativ, som vi håber vil kaste lidt ekstern kapital af sig," siger Leo Schou-Jensen.

Udover håbet om at rejse ekstern kapital i USA har selskabet også indgået en distributionsaftale for så vidt angår USA og Sydamerika.

"Vi fokuserer så selv på resten af verden og har snakket lidt om måske at flytte hovedkvarteret til Californien," siger Leo Schou-Jensen.

Han fortæller gerne, at der er "frygtelig mange ting at tage hensyn til" som nyudklækket spin-off, men de kunder, som bruger værktøjet, er glade. Den største kunde i butikken er dog fortsat moderselskabet Prolog Development Center.

"Vi styrer projekter for 50 udviklere hos Prolog i en kombination af agil udvikling, timebaseret udvikling og traditionelle fastprisprojekter," siger Leo Schou-Jensen.

Udvikling i Skt. Petersborg

En del af udviklingen af Agile-Team-værktøjet er i øvrigt outsourcet til Ruslands næststørste by Sankt Petersborg, hvor der sidder fem udviklere.

"Derudover trækker vi lidt på ressourcerne hos moderselskabet. Det er fantastisk dejligt ikke selv at skulle klare alt med bogholderi, marketing og så videre," siger Leo Schou-Jensen.

Økonomisk set er Agile-Team indtil videre stadig en underskudsforretning, som bliver finansieret af Prolog, men på lidt længere sigt, er det planen, at Agile-Team ikke bare skal hvile i sig selv, men også blive en overskudsforretning.

"Tingene tager tit længere tid, end man regner med. I øjeblikket har vi nogle få hundrede brugere af vores værktøj. Nogle betaler, mens andre har en prøvelicens, men målet er tusinder af brugere," siger Leo Schou-Jensen.

Sælger spin-off firma


Tvilum Landinspektører har udviklet et program, hvor man kan hente digitale kortoplysninger fra flere servere ind i ét system.

Resultatet er, at man på en matrikel kan se mange relevante data på ét skærmbillede. Se en video om produktet WFS Booster her.

Bagmanden er Rune Tvilum, som er uddannet både landinspektør og datamatiker.

"Det hele begyndte med, at jeg fik forespørgsler fra udlandet fra andre, der gerne ville bruge den software, vi havde udviklet," fortæller Rune Tvilum.

Indtil videre bruger omkring 10 kunder produktet WFS Booster, som siden addin.dk  fortæller mere om. Herhjemme blandt andet Cowi og Carl Bro Grontmij, men også kunder i Finland, Belgien, Grønland og Frankrig.

"Jeg har solgt et produkt til Grønland. De andre har fået prøveversioner, som udløber nu," siger Rune Tvilum.

Overhalet af virkeligheden

Han begyndte at overveje en ekstern investor, men kom i kontakt med Væksthus Hovedstadsregionen og har nu droppet tanken om ekstern kapital.

Faktisk har virkeligheden overhalet Rune Tvilum inden om.

Han har skiftet job, og nu vil hans nye arbejdsgiver, en landinspektørvirksomhed med separat it-afdeling, gerne købe firmaet, som Rune Tvilum faktisk ikke har nået at etablere som et rigtig firma med cvr-nummer.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S