Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

Derfor kan Android give din it-afdeling hovedpine

En bestemt ting ved Android kan give din it-afdeling grå hår i hovedet.

Android, verdens mest udbredte smartphone-platform, har mange ansigter.

Det er det, der i mobilbranchen bliver kaldt fragmentering.

Google, der står bag systemet, har fra begyndelsen valgt at gøre platformen åben.

Dermed kan mobilproducenterne tilpasse systemet til deres telefoner, som de lyster, og tilføje funktioner, som er unikke for lige netop den producents Android-mobiler.

Det har skabt en diversitet blandt Android-smartphones, selvom de grundlæggende kører med det samme operativsystem.

Stor forskel

Men lige netop dette forhold har skabt stor debat om, hvorvidt Android-platformen er ved at blive så fragmenteret, at den skaber problemer - ikke mindst for de virksomheder, der skal give medarbejderne et udvalg af Android-mobiler at vælge imellem.

Der er nemlig stor forskel på, hvor gode producenterne er til at sikre, at den nyeste version af Android er installeret på en ny telefon.

Samtidig er der også stor forskel på, hvor gode - eller dårlige - producenterne er til at opdatere mobilens software, efter den er blevet sendt ud i butikkerne.

Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan, der rådgiver virksomheder om teleløsninger, ser det som et stigende problem. Især hvis virksomheden er afhængig af nogle apps til Android.

"Det er en ulidelig situation, for det betyder, at du i yderste konsekvens skal vedligeholde et hav af apps i forskellige udgaver til de forskellige platforme," siger Torben Rune.

Han fremhæver, at virksomheder i dag er gode til at have et overblik over, hvilke operativsystemer der er installeret på de bærbare computere, som medarbejderne er udstyret med.

"Det plejer it-afdelinger at være kvikke til, men det kniber gevaldigt med mobilplatforme. Der er anarkistiske forhold, som desværre stadigvæk hærger," fortæller han.

Android'erne kan give hovedpine

Netop det manglende overblik over installerede versioner på de ansattes telefoner kan give en virksomhed hovedpine.

"Problemet er, at hvis en app ikke fungerer til en bestemt Android-version, så er det næste spørgsmål, hvad det koster at købe en ny Android-telefon til de medarbejdere, der ikke kan køre app'en. Og det kan ikke ret mange virksomheder svare på, for de har ikke styr på, hvor mange de har købt, skiftet ud og så videre," siger Torben Rune

Han opfordrer på den baggrund virksomheder til at benytte værktøjer, som giver it-afdelingen et overblik over, hvilke telefoner der er udleveret, og hvilke versioner de kører med.
Android er i dag kommet til version 4.0, kendt som Ice Cream Sandwich.

Indtil videre er det kun installeret på den nyligt lancerede mobiltelefon Galaxy Nexus, der er udviklet i et samarbejde mellem Samsung og Google.

Sådan vil Google løse problemet

Flere af mobilproducenterne lover dog, at de telefoner, som de sælger nu, vil få en opdatering med den fjerde generation af Android, men der er stor forskel på, hvor hurtige de er til at opdatere telefonerne.

Tidligere har der været rejst kritik af producenterne af Android-smartphones, fordi de kun i begrænset omfang har opdateret deres telefoner. 

Til sammenligning er Apples iPhone 3GS, der blev sendt i handlen i juni 2009, i dag opdateret med den nyeste version af Apples styresystem til mobiltelefoner, iOS 5. 

"Levetiden på en smartphone burde være betydeligt længere end på en 'dum telefon', fordi den er dyrere, og den bliver integreret ind i de systemer, man bruger, og dermed vanskeligere at udskifte. Den ekstra omkostning ved at købe en smartphone er alt for høj, hvis man senere er nødt til at kassere telefonen," siger Torben Rune 

En af de virksomheder, der tilbyder sine medarbejdere Android-mobiler, er forsikringsselskabet Topdanmark. Her får de medarbejdere, der har behov for en smartphone til deres arbejdsfunktion, tilskud til en mobil. 

"Vi har ikke oplevet problemer i forhold til Android-mobiler eller opdatering af softwaren," siger kommunikationskonsulent Troels Leth fra Topdanmark. 

Forsikringsselskabet har Android-mobiler fra Samsung og HTC blandt de seks smartphones, som medarbejderne kan vælge ud fra. 

"Hvis det skulle være et problem, så bliver det begrænset af, at medarbejderne kan skifte telefon en gang om året, og det sikrer, at mobilparken er opdateret," forklarer Troels Leth. 

De mange Android-versioner fra Google samt de mange justerede varianter, som producenterne har udviklet, har givet problemer for app-udviklere.

En app, som fungerer fint på en telefon, kan måske slet ikke køre på en anden Android-mobil. Det har skabt frustration hos udviklere, ligesom det kan være et problem for de virksomheder, der skal købe app'en. 

Google kender kritikken

Googles bestyrelsesformand Eric Schmidt imødegik i september 2011 kritikken af fragmenteringen.

Han meddelte dengang, at Google med Ice Cream Sandwich ville gøre livet nemmere for udviklerne. En app udviklet til Ice Cream Sandwich vil ifølge Google køre på tværs af enheder med systemet. 

Torben Rune tvivler dog på, at Google kan gøre op med fragmenteringen af Android. 

"Det her bliver navnlig brugt for at adskille de forskellige producenters produkter fra hinanden, og så finder man på nye ting og udvikler i hver sin retning. Pludselig står man med apps, der kan eller ikke kan køre på forskellige platforme, og det er noget møg," siger Torben Rune. 

Googles konkurrenter, Apple og Microsoft, der står bag styresystemenerne iOS og Windows Phone, har valgt at gå i en anden retning.

De to amerikanske selskaber har begge fuld kontrol over softwaren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere