IP-telefoni: Først om 17 år er alle med

Det varer 17 år endnu, inden alle telekunder i Europa benytter IP-telefoni, anslår analysebureauet Forrester. Den traditionelle telefon synger på sidste vers, men analytikerne opfordrer alligevel teleselskaberne til at være beherskede med investeringerne i IP-telefoni.

Om 17 år er din fastnettelefon derhjemme så forældet, at du slet ikke kan bruge den længere - heller ikke selv om den benytter en digital ISDN-linie.

Det anslår analysebureauet Forrester i en ny rapport om IP-telefoni, altså telefoni sendt som datapakker på et IP-netværk.

I dag er telefoni kredsløbskoblet, hvilket vil sige, at linien står åben hele tiden. Den teknologi er ifølge Forrester-analytikerne i slutningen af sin livscyklus og kan ikke udvikles meget mere.

Når telefoni bliver sendt som datapakker, fylder det mindre, og bliver en lille mængde på et langt større netværk. Det spås at føre til lavere priser, og den nuværende struktur, hvor teleselskaberne takserer samtaler efter tid og distance, kan ikke holde i IP-verden.

Men telefonien, som vi kender den i dag, er længe om at dø, og det er der en god, økonomisk grund til. Alene i europæernes telefonregning løber op i over 1000 milliarder kroner om året, og den forretning afliver teleselskaberne ikke godvilligt lige med det samme.

Det er der heller ingen grund til, mener Forrester, som vurderer, at kun hver 20. telefonsamtale bliver IP-baseret i 2006. Teleselskaberne kan altså roligt holde sig til den gamle teknologi nogle år endnu.

Men så tager udviklingen fart, og de store teleselskaber vil blive presset af nye spillere på banen, og de stadig flere kunder, der får bredbånd i hjemmet. I første omgang handler det for teleselskaberne om at satse på de små erhvervskunder, som mangler integrerede telefonsystemer. Disse systemer er så småt på vej på markedet mange steder, blandt andet markedsført under navnet IP-centrex.

Selv om 17 år er lang tid, så skal de store teleselskaber dog forberede sig på skiftet allerede nu. Der er 100.000 telefoncentraler i EU, som skal have nyt udstyr, for at kunne levere IP-telefoni. Af dem driver TDC godt 1300 herhjemme.

Derfor bliver investeringen i det IP-baserede telefoni-udstyr enorm, men endnu er der ikke udstyr på markedet, som kan sikre teleselskaberne en ordentlig kvalitet. Det kommer dog snart, forlyder det.

Ifølge Forrester vil knap halvdelen af alle samtaler på fastnettet blive IP-baserede i 2010. Fem år senere er den gammeldags, kredsløbskoblede telefoni nede på 15 procent af markedet, men det tager altså yderligere fem år at aflive teknologien helt.

Forresters analyse handler kun om fastnet-telefoni, ikke mobilnetværk, hvor samtalerne også er kredsløbskoblede.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    AP Pension

    AP Pension søger BI Developers

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job