Mobilkunderne er troløse som aldrig før

Siden i sommer har de danske mobilselskaber mistet kunder som aldrig tidligere. Op mod halvdelen af kunderne forsvinder i år fra de hårdest ramte selskaber. De troløse kunder koster mobilselskaberne dyrt, men der er ikke umiddelbart udsigt til nogen ændring i markedet.

De danske mobilselskaber har siden i sommer været plaget af flere troløse kunder end nogensinde tidligere.

Det danske mobilmarked har altid lidt under, at mange kunder skifter selskab, særligt i forbindelse med at de køber ny mobiltelefon.

Den tendens blev forstærket i sommer, og siden har afgangen af kunder, i fagsproget kaldet churn, været på et højere niveau, end de danske mobilselskaber tidligere har oplevet, fortæller centralt placerede kilder til Computerworld Online.

Det koster mobilselskaberne dyrt, fordi de bruger mange penge på at vinde nye kunder til at erstatte de gamle. Udgifterne spænder over både markedsføring, administration, provision til forhandlerne og så den største post, tilskud til nye mobiltelefoner.

Ifølge teleanalytiker John Strand, Strand Consult, koster det samlet mobilselskaberne fra 1200 kroner og opefter at vinde en kunde. Kunderne forpligter sig til gengæld til at betale abonnement i mindst seks måneder.

Halvdelen af kunderne forsvinder hvert år

Den eneste, som vil ud med noget, der nærmer sig sine egne tal for troløse kunder, er Debitels administrerende direktør Per Nielsen.

Ifølge Per Nielsen ligger afgangen fra Debitels kundedatabase på "fire komma et eller andet" procent - om måneden, mens TDC og Sonofon kan nøjes med "tre komma et eller andet".

Det betyder, at halvdelen af Debitels kunder forsvinder i løbet af det kommende år.

- Men der kommer endnu flere nye kunder ind, betoner Per Nielsen, og han er glad for, hvordan Debitel klarer sig på markedet.

Telefonen holder 18 måneder

Debitel-direktøren finder det vigtigt ikke at gå i panik over de mistede kunder. Omvendt nytter det heller ikke at lade stå til, for så vil det blot blive værre.

Ifølge Per Nielsen er der kun tre grunde, til at kunderne skifter mobilselskab.

- De går til et internetselskab, de bliver smidt ud, eller de skal have ny telefon, fortæller han.

- Og telefonens holdbarhed er ikke blevet forlænget. De får farver og nye funktioner, men kvaliteten er ikke blevet bedre, slet ikke hos Nokia. En Nokia-telefon holder 18 måneder i gennemsnit, fortæller Per Nielsen.

Sonofon: Vi kalder det migrering
Også divisionsdirektør Steen Høgh, Sonofon, har registreret den øgede afgang af kunder, selv om han ikke vil ud med Sonofons egne tal. Han lægger vægt på, at de nye lavpriskoncepter på internet, som både Sonofon, TDC og Debitel også selv har lanceret, har vundet 600.000 kunder.

- Vi henter en stor del af de kunder, vi mister, ind igen på Selvhenter (Sonofons discount-koncept, red), så vi kalder det migrering, siger Steen Høgh.

Han afviser at deltage i den dyre priskrig på mobiltelefoner, fordi det efter hans opfattelser er "at skubbe en bølge foran sig". Han henviser til, at mange af kunderne forsvinder igen, så snart bindingsperioden på seks måneder er udløbet.

- Så længe der er nogen, som næsten vil forære en telefon væk, vil vi have høj churn, mener Steen Høgh.

TDC: Ikke mange nye kunder i markedet
TDC Mobils administrerende direktør, Mads Middelboe, ser den større afgang af mobilkunder som en konsekvens af priskrigen.

- Og der kommer ikke mange nye kunder i markedet, konstaterer han.

Landets største teleselskab har valgt en strategi med at give tilskud, når nye kunder køber de dyre mobiltelefoner med mange nye funktioner som kamera og billedbeskeder, der kan give indtægter til selskabet. TDC vil derimod ikke markedsføre sig som billigst. Samtidig opbygger TDC sine produkter i moduler for at skræddersy dem bedre til kunderne.

Analytiker: Koster aktionærerne kassen
Ifølge analytikeren John Strand kan teleselskaberne dog i bund og grund ikke stille noget op mod de troløse mobilkunder, der med hans ord "koster aktionærerne kassen".

Han mener, at roden til ondskaben for mobilselskaberne, er, at de kun må binde kunderne til sig i seks måneder. Det gør det yderst vanskeligt at tjene de penge hjem, som mobilselskaberne investerer i tilskud til nye telefoner for at vinde kunder.

- Hvis den forretning skal hænge sammen, kan det kun ske på én måde - nemlig ved at sælge gammel teknologi billigt, siger John Strand.

Han mener, at det hæmmer udviklingen af nye teknologier på det danske mobilmarked.

- At have investeret i mobillicens i DK og dermed danske arbejdspladser er ubetinget den dårligste forretning, nogen har kunnet gøre, lyder det fra teleanalytikeren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere