Telia og Orange: Fremgang i Danmark

Både Telia og Orange melder om massiv fremgang i antallet af kunder og i driftsindtjeningen på det danske marked. Men ifølge en analytiker er det stadig langt fra tilstrækkeligt til, at de to selskaber kan betale deres kommende investering i 3G.

Orange og Telia, som begge har haft milliardtab på det danske marked, har i dag det store smil fremme. Begge har præsenteret kvartalsregnskaber, hvor de fremhæver fremgangen herhjemme.

Men det er næppe nok til at forandre, at begge selskaber er for små til at gøre Danmark til en god forretning.

Direktøren for Orange i Danmark, Richard Moat, hæfter sig blandt andet ved, at omsætningen i år er steget med 11 procent fra sidste år. Orange har indtil videre solgt for knap 1,5 milliarder kroner herhjemme.

Der er dog ingen fremgang i efterårsmånederne, hvor omsætningen har stået stille, men til gengæld har Orange gaflet yderligere 39.000 kunder og har nu 585.000 danske mobilkunder.

Telmore næsten lige så stor

Det virker måske af mange, men i dag har opkomlingen Telmore også sendt pressemeddelelse ud for at tirre sine konkurrenter. Telmore har rundet 450.000 kunder og forventer at nå en halv million inden årsskiftet.

Richard Moat lægger også mere vægt på, at Orange har beholdt de kunder, som taler mest.

- Vores strategi er at tiltrække og fastholde kunder, der bruger deres mobiltelefon meget. At den er lykkedes, kan ses i, at omsætningen per kunde er steget med 31 pct. i forhold til sidste år, siger han.

Telias mobilkunder har gennemsnitligt fået en fjerdedel højere regninger det forløbne år. Samtidig har Telia gaflet en række nye kunder, så der i dag står lige over en halv million i databasen.

Telia-underskud på 105 millioner kroner

Telia fortæller i modsætning til Orange, hvad der står på bundlinien i Danmark i kvartalet, og den lyser stadig rødt med 105 millioner kroner.

Det er dog en voldsom fremgang i forhold til sidste år katastrofeopbremsning, hvor Telia barberede stort set hele værdien af det danske fastnetselskab bort.

Netop fastnet står sammen med kabel-tv-selskabet Stofa for de mest positive takter i Telia herhjemme. Før af- og nedskrivninger har fastnetforretningen nemlig overskud på 47 millioner kroner.

Teleanalytikeren Poul Ernst Jessen fra Danske Securities påpeger dog, at Telia sidste år satte penge af til at betale for de underskudsgivende kundekontrakter, som ikke blev lukket i forbindelse med katastrofeopbremsningen. Den hensættelse brugte det danske fastnetselskab 35 millioner kroner af i tredje kvartal, som ikke tæller med på bundlinien.

Poul Ernst Jessen fremhæver også, at Telias danske mobilselskab har større underskud nu end i begyndelsen af året, selv om omsætningen er steget.

En forklaring kan ifølge teleanalytikeren være, at Telia sælger mange Xpress-abonnementer, hvor SMS er gratis. Det har fået antallet af SMS'er til at stige, men samtidig stiger Telias udgifter. For Telia skal betale til konkurrenterne, hver gang en kunde sender en SMS til en kunde i et andet mobilselskab.

Stadig dårlige forretninger

Poul Ernst Jessen mener i det hele taget ikke, at regnskaberne fra Telia og Orange forandrer noget på det danske telemarked. Han tror fortsat, at der er behov for en konsolidering, så nogle af mobilselskaberne herhjemme fusionerer eller opkøber hinanden.

- Telia og Orange kan ikke forrente den investering, de har foretaget i Danmark, og de kan heller ikke blive tilstrækkeligt lønsomme til at betale deres investering i 3G, forklarer Poul Ernst Jessen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere