Borgerne ignorerer digital forvaltning

En FN-rapport konkluderer, at kun 20 procent af verdens befolkning bruger myndighedernes tilbud om digital forvaltning. FN mener, at digital forvaltning handler for meget om blanketter og for lidt om at få involveret borgerne direkte i beslutningsprocesserne via nettet.

Kun hver femte borger i verden med adgang til internet gider at klikke sig ind på de lokale myndigheders websteder.

En FN-rapport konkluderer, at det går fremad med at skabe elektronisk adgang til alt fra skoler til biblioteker, men kun få landes hjemmesider opfordrer borgerne til at tage aktiv del i beslutningsprocesserne.

- Kun få lande bruger digital forvaltning til transaktioner og til at skabe netværk, og endnu færre regeringer udnytter websiderne til at involvere borgerne direkte i den politiske beslutningsproces, lyder det i rapporten.

Undersøgelsen viser også, at Danmark kommer ind på en fjerdeplads blandt verdens nationer, når det drejer sig om "E-parathed".

Det begreb dækker over, hvor meget offentlig information borgerne kan få adgang til på nettet, kombineret med udbygningen af infrastrukturen.

På dette område er kun USA, Sverige og Australien kommet længere med digital forvaltning end Danmark.

Men rapporten afslører også, at Danmark halter langt bag efter, når det drejer sig om at acceptere dialog mellem borgere og forvaltning udelukkende via nettet. På det område er Danmark ikke med i toppen, der domineres af lande som England, USA og New Zealand.

Rapporten konkluderer, at regeringer verden over skal få øjnene op for, at digital forvaltning ikke bare handler om at få let adgang til information og blanketter.

- Mange regeringer satser på internetbaserede tjenester for at mindske bureaukratiet, men vi mener, at digital forvaltning også skal bruges til at fremme og konsolidere demokratiet, siger Jose Antonio Ocampo, FN's vicegeneralsekretær på det økonomiske og sociale område, til nyhedsbureauet Associated Press.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S