Fortsat stigning i reklameindtægter på nettet

De amerikanske annoncemedier på internettet fortsætter de gode takter og er steget 14 procent på et år. Yahoo har øget omsætningen en halv gang siden sidste år. Herhjemme må FDIM dog melde om nedgang for første gang i år.

De amerikanske online-annoncemedier melder om fremgang i salget af bannerreklamer og andre annonceformater på Internet. Det skriver Wall Street Journal på baggrund af en undersøgelse fra revisionshuset Pricewaterhousecoopers.

For tredje kvartal i træk har der været fremgang i en reklameindustri, der ellers har været ramt af glidende nedgang siden dotcom-boblen brast.

Ifølge undersøgelsen er online-reklamemarkedet vokset 14 procent siden sidste år til nu 10,8 milliarder kroner.

Onlinetjenesten Yahoo har meldt ud, at den har øget omsætningen med en halv gang i forhold til tredje kvartal 2002 og nu er oppe på næsten 1,6 milliarder kroner for kvartalet.

Til gengæld taber ISP-giganten AOL så meget på sin online-annoncering, at det trækker tallene skæve, påpeger Pricewaterhousecoopers.

Hvis ikke AOL-tallene havde været regnet med, ville første halvår af 2003 have vist en samlet stigning i omsætningen for onlineannoncering på 28 procent og ikke 11 procent, som blev resultatet.

Google scorer på betalte søgninger

Samtidig er der sket et stort skred i de formater, som er populære blandt annoncørerne.

I dag står betalte søgninger, som man eksempelvis kender det fra annoncerne i søgemaskinen Googles højremargin, for 31 procent af den amerikanske omsætning mod blot ni procent for et år siden, skriver Wall Street Journal.

I samme periode er bannerannoncernes andel af omsætningen faldet fra 32 procent til 22 procent.

FDIM: Også fremgang i Danmark
I FDIM, den danske forening for internetmedier, har man dog ikke kunnet matche den amerikanske trend.

Her har onlineannonceringen holdt niveauet siden sidste år. Branchen melder om en nedgang på ni procent fra andet til tredje kvartal i år, som formand Christian Peytz dog mest tilskriver statistisk udsving. Fjerde kvartal med juleannonceringen vil hive tallene op igen, forklarer han.

- Jeg oplever helt klart et marked i fremgang. Vi forventer et omsætningsniveau på 275 millioner kroner i år, siger Christian Peytz.

Han har også oplevet en øget interesse for de betalte søgninger, men mener ikke, at man kan tale om at søgemaskiner som Google nu tager annoncekroner fra de danske online-medier.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job