Fortsat stigning i reklameindtægter på nettet

De amerikanske annoncemedier på internettet fortsætter de gode takter og er steget 14 procent på et år. Yahoo har øget omsætningen en halv gang siden sidste år. Herhjemme må FDIM dog melde om nedgang for første gang i år.

De amerikanske online-annoncemedier melder om fremgang i salget af bannerreklamer og andre annonceformater på Internet. Det skriver Wall Street Journal på baggrund af en undersøgelse fra revisionshuset Pricewaterhousecoopers.

For tredje kvartal i træk har der været fremgang i en reklameindustri, der ellers har været ramt af glidende nedgang siden dotcom-boblen brast.

Ifølge undersøgelsen er online-reklamemarkedet vokset 14 procent siden sidste år til nu 10,8 milliarder kroner.

Onlinetjenesten Yahoo har meldt ud, at den har øget omsætningen med en halv gang i forhold til tredje kvartal 2002 og nu er oppe på næsten 1,6 milliarder kroner for kvartalet.

Til gengæld taber ISP-giganten AOL så meget på sin online-annoncering, at det trækker tallene skæve, påpeger Pricewaterhousecoopers.

Hvis ikke AOL-tallene havde været regnet med, ville første halvår af 2003 have vist en samlet stigning i omsætningen for onlineannoncering på 28 procent og ikke 11 procent, som blev resultatet.

Google scorer på betalte søgninger

Samtidig er der sket et stort skred i de formater, som er populære blandt annoncørerne.

I dag står betalte søgninger, som man eksempelvis kender det fra annoncerne i søgemaskinen Googles højremargin, for 31 procent af den amerikanske omsætning mod blot ni procent for et år siden, skriver Wall Street Journal.

I samme periode er bannerannoncernes andel af omsætningen faldet fra 32 procent til 22 procent.

FDIM: Også fremgang i Danmark
I FDIM, den danske forening for internetmedier, har man dog ikke kunnet matche den amerikanske trend.

Her har onlineannonceringen holdt niveauet siden sidste år. Branchen melder om en nedgang på ni procent fra andet til tredje kvartal i år, som formand Christian Peytz dog mest tilskriver statistisk udsving. Fjerde kvartal med juleannonceringen vil hive tallene op igen, forklarer han.

- Jeg oplever helt klart et marked i fremgang. Vi forventer et omsætningsniveau på 275 millioner kroner i år, siger Christian Peytz.

Han har også oplevet en øget interesse for de betalte søgninger, men mener ikke, at man kan tale om at søgemaskiner som Google nu tager annoncekroner fra de danske online-medier.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere