Fortsat stigning i reklameindtægter på nettet

De amerikanske annoncemedier på internettet fortsætter de gode takter og er steget 14 procent på et år. Yahoo har øget omsætningen en halv gang siden sidste år. Herhjemme må FDIM dog melde om nedgang for første gang i år.

De amerikanske online-annoncemedier melder om fremgang i salget af bannerreklamer og andre annonceformater på Internet. Det skriver Wall Street Journal på baggrund af en undersøgelse fra revisionshuset Pricewaterhousecoopers.

For tredje kvartal i træk har der været fremgang i en reklameindustri, der ellers har været ramt af glidende nedgang siden dotcom-boblen brast.

Ifølge undersøgelsen er online-reklamemarkedet vokset 14 procent siden sidste år til nu 10,8 milliarder kroner.

Onlinetjenesten Yahoo har meldt ud, at den har øget omsætningen med en halv gang i forhold til tredje kvartal 2002 og nu er oppe på næsten 1,6 milliarder kroner for kvartalet.

Til gengæld taber ISP-giganten AOL så meget på sin online-annoncering, at det trækker tallene skæve, påpeger Pricewaterhousecoopers.

Hvis ikke AOL-tallene havde været regnet med, ville første halvår af 2003 have vist en samlet stigning i omsætningen for onlineannoncering på 28 procent og ikke 11 procent, som blev resultatet.

Google scorer på betalte søgninger

Samtidig er der sket et stort skred i de formater, som er populære blandt annoncørerne.

I dag står betalte søgninger, som man eksempelvis kender det fra annoncerne i søgemaskinen Googles højremargin, for 31 procent af den amerikanske omsætning mod blot ni procent for et år siden, skriver Wall Street Journal.

I samme periode er bannerannoncernes andel af omsætningen faldet fra 32 procent til 22 procent.

FDIM: Også fremgang i Danmark
I FDIM, den danske forening for internetmedier, har man dog ikke kunnet matche den amerikanske trend.

Her har onlineannonceringen holdt niveauet siden sidste år. Branchen melder om en nedgang på ni procent fra andet til tredje kvartal i år, som formand Christian Peytz dog mest tilskriver statistisk udsving. Fjerde kvartal med juleannonceringen vil hive tallene op igen, forklarer han.

- Jeg oplever helt klart et marked i fremgang. Vi forventer et omsætningsniveau på 275 millioner kroner i år, siger Christian Peytz.

Han har også oplevet en øget interesse for de betalte søgninger, men mener ikke, at man kan tale om at søgemaskiner som Google nu tager annoncekroner fra de danske online-medier.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S