Her er brevet fra Kombit - den 1. marts 2012

Tilbage til: Så hedt er kommuners opgør mod KMD

Fra: Hans Berthelsen
Sendt: 1. marts 2012
Emne: UDK-baseline

Kære kommunaldirektør

I fortsættelse af e-mail af 9. februar 2012 og KL's brev af 27. februar 2012 har KOMBIT modtaget henvendelser fra kommuner, som fra KMD har modtaget det rekvirerede materiale til brug for etablering af en UDK-baseline. Kommunerne spørger, hvad de skal gøre med materialet.

Det kommunespecifikke datagrundlag, KOMBIT har anmodet om, er helt nødvendigt for at løse opgaven med at skabe et overblik over kommunernes og ATP's samlede forbrug og betaling for it-løsninger i relation til Objektiv Sagsbehandling herunder at sikre, at de komplekse betalingsstrømme ikke medfører en dobbeltbetaling for kommunerne. En opgave, som ikke må forsinkes meget mere, hvis vi skal løse den opgave, vi har lovet KL og kommunerne.

I en e-mail af 29. februar 2012 har KMD fremsendt et sæt aggregerede tal, som redegør for sammensætningen af et kommunalt forbrug på lidt over 1,1 mia. kr. Redegørelsen fylder en A4-side, som vedhæftes til orientering. Det er desværre KOMBITs vurdering, at oversigten er så overordnet, at den ikke giver KOMBIT nogen mulighed for at løse den opgave, som KL har anmodet KOMBIT om at udføre.

I en e-mail af samme dato til kommunerne har KMD oplyst, at man har foreslået KOMBIT, at KMD og KOMBIT skulle gå sammen til Konkurrencestyrelsen og få afklaret den juridiske usikkerhed, som KMD mener, der foreligger om KMD og KOMBITs indbyrdes forhold. KOMBIT er imidlertid ikke i tvivl om vores opgaver og rolle. Vi køber it-løsninger på vegne af kommunerne som indkøbsfællesskab. KOMBIT har derfor ikke nogen anledning til at få retlige spørgsmål afklaret hos Konkurrencestyrelsen.

KOMBIT har fortsat den opfattelse, at det er juridisk uproblematisk for en kommune at sende materialet til KOMBIT. KOMBIT foreslår derfor, at de kommuner, der har materialet, fremsender det til KOMBIT. KOMBIT har allerede modtaget materiale fra de første kommuner.

KOMBIT baserer denne opfattelse på følgende hovedsynspunkter:

· KOMBIT bestiller og køber it-løsninger på vegne af kommunerne som indkøbsfællesskab. KMD er leverandør. KOMBIT og KMD er ikke konkurrenter.

· KL har anmodet KOMBIT om at bistå med overvågning af udviklingen i kommunernes it-omkostninger i forbindelse med etableringen af UDK.

· KOMBIT har indhentet mandat fra hver kommune med henblik på at kunne løse denne opgave. I forbindelse med mandatet har KOMBIT indgået en aftale om fortrolighed med hver kommune.

Kommunerne er velkomne til at kontakte KOMBIT herom.

Tilbage til: Så hedt er kommuners opgør mod KMD




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere