Sådan håndterer du BYOD uden at blive vanvittig

Når medarbejderne tager deres eget udstyr med på arbejde, bliver sikkerheden et stort problem. Beskyt følsomme data som var det musik eller film, foreslår ekspert.

Computerworld News Service: It-folk, der er i forvejen er kommet i nærkontakt med BYOD-tendensen (bring your own device), kan i løbet af de næste få år godt forvente at se en eksplosion af forskellige smartphones og tablets, som virksomhedens medarbejdere tager med på arbejde.

Derfor får it-afdelingerne svært ved at holde trit med behovet for support og det bliver således en større udfordring at beskytte virksomhedens data, der ligger fordelt på alle de forskellige enheder, udtaler analytiker Ken Dulaney fra Gartner i et interview.

"Stigningen i antallet af enheder vil de næste få år gøre det umuligt for it-afdelingerne at sørge for virksomhedens sikkerhed," siger han.

"It-afdelingerne kan ikke håndtere alle disse enheder. De er ved at blive vanvittige. Der opstår skænderier, med hensyn til om brugerne bør få opgraderinger eller ej."

Og når it-afdelingerne ikke kan følge med, bliver softwareleverandørerne nødt til at innovere og udvikle, hvad Dulaney kalder "gavnlige vira" - software som vil være indlejret i virksomhedernes følsomme data såsom regnskabs- eller patientoplysninger, der bæres rundt på en smartphone eller andre mobile enheder. Disse gavnlige vira vil fungere ligesom digital rights management (DRM) i forhold til musik- og videofiler, hvor der kræves en licens for, at filen kan afspilles, forklarer Dulaney.

Gavnlig virus indlejret
I dette forslag om gavnlige vira tages DRM-konceptet dog et skridt videre: Følsomme data "vil være intelligente nok til at slette sig selv," forestiller Dulaney sig.

"Det er på tide, at selskaber som SAP og Oracle begynder at overveje at gøre noget i denne stil, og det er langt sværere, end vi tror," siger Dulaney.

"Indlejret i hvert stykke virksomhedsdata vil der være en gavnlig virus, som når end dataene befinder sig et forkert sted (såsom på en uautoriseret mobil enhed, red.) vil sige, 'jeg har ikke tilladelse til at være her, så jeg sletter mig selv'."

I dag anvender erhvervslivet forskellige leverandører af løsninger til mobile device management, som overvåger eksempelvis hvilke brugere med smartphones eller tablets, der har tilladelse til at få adgang til forskellige applikationer, og om de må bruge dataene offline eller udenfor virksomhedens netværk. Men Dulaney vurderer, at det ikke en sikker nok tilgang, og forudsiger, at mobile device management, som han kalder en "taktisk opfindelse," ikke længere vil være en realistisk løsning om tre år.

"Vi er nødt til at være mere intelligente, hvad angår sikkerheden på mobile enheder," siger han. Lige nu afhænger beskyttelsen af dataene af det miljø, de befinder sig i. Men der sker læk af data, når der er for mange adgangspunkter ind og ud af virksomheden."

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Midt i en Corona-tid: Holder du sikre og brugervenlige onlinemøder?
Åbne kontormiljøer, personlige møder, teambuilding og håndtryk har tidligere været en del af hverdagen for mange danske virksomheder, men det har covid-19 ændret på. Tidligere klassiske arbejdsformer er blevet erstattet af nye og mange medarbejdere arbejder f.eks. hjemmefra, på skift eller under nye og mere beskyttede forhold. Denne nye virkelighed har resulteret i en større produktivitet og effektivitet blandt de medarbejdere, som trives med at arbejde hjemmefra. Eksempler som øget fokus, effektiv brug af tid og færre forstyrrelser er blandt de positive tendenser. Det har fået flere ledere til at overveje at implementere muligheder for fleksible arbejdsmiljøer og faste hjemmearbejdsdage. Er det også tilfældet i din virksomhed? Hvis ja, så læs med i denne e-guide og find inspiration til, hvordan din virksomhed kan opnå de største fordele med online møder baseret på Cisco Webex.