Her er SKI's forklaring på bøvl med it-udbud

Den offentlige indkøbscentral, SKI, har en god forklaring på, at udbud er ramt af bøvl og forsinkelser.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Læs også: It-udbud i milliardklassen ramt af bøvl og forsinkelser

Den offentlige indkøbsorganisation, SKI, afviser at rammeaftalen 02.15 for it-konsulentydelser "har været præget af en lang række annulleringer, sjusk og forsinkelser."

Sådan mener SKI nemlig, at billedet i en artikel på Computerworld er tegnet.

Computerworld har bedt om et interview med direktør Signe Lynggaard fra SKI, men modtog i stedet en skriftlig kommentar, hvor indkøbsorganisationen afviser meget af kritikken.

"Virkeligheden er mere nuanceret, og derfor vil vi fra SKI's side gerne kommentere artiklen," lyder det i en kommentar med teamchef Morten T. Pedersen fra SKI, som afsender.

Heri erkender SKI dog annulleringen i 2010.

"Sandt er det, at en prækvalifikation for 02.15 blev annulleret i december 2010," skriver SKI.

Baggrunden for annulleringen var, at det daværende SKI-koncept for rammeaftaler kunne anfægtes både i forhold til juraen og anvendeligheden for kunder og leverandører, forklares det.

Herefter beskriver SKI den omfattende annulleringsrunde af aftaler som SKI har måtte gennemgå. Herunder dets tætte samarbejde med Kammeradvokaten.

Det kan du læse mere om her.

Tilpasser sig juridisk virkelighed

Derefter understreger SKI igen og igen, at organisationen har samarbejdet tæt med Kammeradvokaten omkring juraen.

I dag er it-konsulentydelser splittet op i fire rammeaftaler.

Læs mere om dem her.

"Formålet med serien af konsulentudbud er at skabe et gennemsigtigt og overskueligt aftaleområde inden for bred palet af knowhow og tekniske løsninger på it-området," lyder det fra teamchefen hos SKI.

Ergo mener SKI at den har tilpasset sig den "juridiske virkelighed".

"I den ideelle verden ville hvert udbud gå fuldkommen glat igennem, men vi opererer i et dynamisk marked med mange aktører, som vi gerne vil lytte til, lige som at vi også tilpasser os den juridiske virkelighed, der somme tider forandrer sig."

SKI peger derfor på, "at det er normal standardprocedure, at man under et udbud kan præcisere og berigtige en udbudsbekendtgørelse en eller flere gange".

I alles interesse

"Det er et gængs værktøj ifølge udbudsreglerne, som ikke mindst sikrer, at tilbudsgiverne bliver hørt."

"Det er helt essentielt og i alles interesse, at udbudsmaterialet er så klart og tydeligt som muligt, og at den færdige rammeaftale dermed kommer til at passe bedst muligt til markedet og kundernes behov," skriver SKI.

Endelig påpeger SKI at "vi lytter til tilbudsgiverne og tager deres feedback alvorligt."

"Derfor har vi i også før genudbuddet af 02.15 haft en tæt dialog med både tilbudsgivere, kunder og brancheforeninger, for at sikre det bedst mulige udbudsmateriale," skriver teamchefen, der i øvrigt noterer sig at "denne dialog har taget tid, og tilbudsgiverne har kvitteret med stor interesse, blandt andet ved at stille mange konkrete spørgsmål og konstruktive inputs til indholdet af rammeaftalen."

Læs også: It-udbud i milliardklassen ramt af bøvl og forsinkelser

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S