Maksimal bod: Dansk it-firma får tæsk af minister

Maksimal bod og hårde ord efter forsinkelse. Sådan lyder hilsen fra skatteministeren til en dansk it-leverandør.

Artikel top billede

Det er ikke kun it-giganten CSC som Skat svinger pisken over.

Også en anden leverandør mærker Thors hammer i en sag om forsinkede it-systemer og fordyrede priser.

Således får Sterias leverance af it-systemet eMomsrefusion, kritik af skatteminister Thor Möger Pedersen (SF), der har været nødsaget til at orientere Folketingets Finansudvalg om miseren.

Forsinkelserne og fordyrelser er sket på grund af Sterias manglende evne til at overholde afleveringstidspunkter og kvalitetskravene, fremfører skatteministeren.

Vente vente vente

Forsinkelserne betyder, at danske erhvervsdrivende fortsat må afvente forbedringer og en mere brugervenlig grænseflade i systemet.

Projektet skal modernisere og forenkle processerne når virksomheder køber ind i udlandet, og skal overgå fra at være manuelle og papirbaserede til at være fuldstændige elektroniske, som ministeren forklarer det i et svar på et udvalgsspørgsmål.

Ifølge orienteringen til Finansudvalget har Skat ellers været tålmodige med Steria. Firmaet meddelte i maj 2010 at firmaet i praksis var nødt til at skrotte koden og begynde forfra.

"Det skyldes, at store dele af det, de havde udviklet, ikke kunne anvendes," skriver Thor Möger Pedersen til Finansudvalget, uden at præcisere, hvordan det kunne gå så galt.

Ikke overholdt tidsplan

Ministeren er ikke bleg for at pege på den skyldige part i it-projektet.

"Udviklingsleverandøren Steria har trods en tæt leverandørstyring fra Skatteministeriets side ikke overholdt den aftalte tidsplan, ligesom kvaliteten af de løbende leverancer i projektet har været mangelfuld," skriver skatteministeren.

It-systemet skulle oprindeligt have kostet 25,3 millioner kroner, men er nu blevet 7,7 millioner kroner dyrere, fremgår det af aktsykkets side 3.

Max bod

Samtidig har leverandøren fået max bod, oplyser ministeren.

"Der er gjort brug af den maksimale kontraktuelle bod overfor leverandøren, hvorfor Skatteministeriet ikke kan kræve yderligere kompensation," skriver Thor Möger Petersen.

Læs reaktion fra Steria senere her på Computerworld.dk

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job