Styrelse: Så godt er det gået med Skyline-lukning

Skyline-netværket blev som ventet lukket ned i weekenden. Men selv om Wimax-licensens skæbne stadig er uvis, er kundernes problemer løst, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

Artikel top billede

Læs også:

43.000 danskere reddet efter Skyline-krak

Skyline-rod: Bredbåndsløsning kan tage flere år

I lørdags lukkede og slukkede Skyline for det nødberedskab, der i den sidste måned har holdt kunstigt liv i det konkursramte selskabs netværk.

"Driften nedlukkes lørdag den 30. juni 2012, da det beklageligvis heller ikke i den forlængede nøddriftsperiode har været muligt at finde en ny operatør," står der på Skylines hjemmeside.

Idéen med nødberedskabet, der blev oprettet i 11. time med erhvervsminister Ole Sohn for bordenden, var at give kunderne landet over mulighed for at finde andre netudbydere.

Det problem er nu stort set løst, fortæller chefkonsulent i Erhvervsstyrelsen, Kristian Borten.

Har fundet alternative løsninger

"Det er vores indtryk, at markedet i vidt omfang har formået at finde alternative løsninger til Skylines kunder. Vi har konstateret en markant nedgang i antallet af henvendelser, vi har modtaget, og vi ved fra kurator, at der har været en markant nedgang i trafikken på Skyline-nettet i nøddriftsperioden."

Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen i går oprettede en hotline-telefon, hvor kunder kan ringe ind. Antallet af opkald indikerer ifølge Kristian Borten indtil videre, at Skyline-kunderne i høj grad er blevet opsuget af markedet.

"Det ville være synd at sige, at telefonerne gløder," siger han.

Et konkret overblik over hvor mange Skyline-kunder, der eventuelt stadig skulle mangle at finde en ny udbyder, findes dog ikke, fortæller Kristian Borten.

For at lette administrationsbyrden i konkursboet har Skyline-kunderne nemlig ikke formelt opsagt deres abonnement.

Alt peger i den rigtige retning

"Der er heller ikke sket en registrering af Skyline-kunder hos de selskaber, der har modtaget kunder. Men som nævnt peger alle indikationer på, at problemet i høj grad er løst."

Hvad der kommer til at ske med Wimax-licensen, og hvornår, er endnu uvist. Kristian Borten fortæller, at Wimax-licensen stadig befinder sig hos kurator.

Med lørdagens lukning af nødberedskabet kan Skyline dog næppe længere siges at leve op til dækningskravene i licensen, der forpligter til at levere bredbånd til landets yderområder.

Men med Skyline-kunderne i sikker havn hos andre udbydere, vækker det ikke den store bekymring hos Erhvervsstyrelsen.

"Sker der en tilbagelevering af tilladelsen, vil Erhvervsstyrelsen tage stilling til, hvordan frekvenserne kommer i spil igen, så de bliver brugt bedst muligt," fortæller Kristian Borten.

Læs også:

43.000 danskere reddet efter Skyline-krak.

Overblik: Så galt er det gået for Skyline.

Danskers kamp mod TDC: Hvorfor kan jeg ikke få fiber?

Skyline lukker net-forbindelser trods nød-aftale.

Her kan nødstedte Skyline-kunder gå hen.

Skyline-kunde: Sådan fandt jeg en ny udbyder.

Vred telebranche: Disse firmaer burde rydde op efter Skyline.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job