Håndværkere begejstrede for særlig dansk app

Dansk VVS- og ventilationsfirma har stor succes med særlig app.

Artikel top billede

Læs også: 
Fem trin: Sådan får du en stærk mobil-strategi

It-chefer: Mobil-revolution lige så vigtig som internettet

Sådan får du dine kolleger med på mobility-bølgen

22.000 downloads og en månedlig stigende omsætning via samme kanal.

Det er, hvad el-, vvs- og ventilationsgrossisten Solar kan skrive på resultattavlen efter at have lanceret en smartphone-app til både iOS og Android i begyndelsen af 2011.

App'en Solar Mobile er en af ideerne fra projektet E-business Next Generation, som blandt andet skal hjælpe el- og vvs-virksomheder med at blive mere mobile i forbindelse med deres arbejde.

Med andre ord vil app'en i Solars optik medvike til at effektivisere selskabets håndværkerkunder i deres arbejde ude på byggepladserne. 

Nem varebestilling

Ved at bruge kameraet på mobiltelefonen til stregkodeskanning får kunderne eksempelvis mulighed for at bestille komponenter uden at skulle finde navn og varenummer på produktet og bladre varekataloget igennem.

Strategien for understøttelse af kundernes mobile enheder var oprindeligt planlagt allerede i 2009/10.

Virksomheden vurderede imidlertid, at penetrationsomkostningerne ville være for høje, fordi udbredelsen af smartphones på det tidspunkt slet ikke var stor nok, og derfor blev projektet parkeret i en længere periode. 

Ringe mobilviden

For at tilbyde denne form for service-on-site, ville det netop kræve, at løsningerne skulle kunne afvikles på mobile platforme.

"Det var en stor barriere, at vores egne forskellige medarbejdergrupper ikke var klædt ordentligt på med smartphones, når kunderne i stigende grad var begyndt at benytte smartphones,"  fortæller Steen Madsen, der er IT Manager, E-business i Solar.

Solar havde dog ikke sat projektet på standby af den grund.

Solar: Derfor kom vi folks eget it-grej i møde

Der blev stadigvæk tænkt i nye baner, når det kommer til de mobile enheder, som stille og roligt begyndte at rulle ind i virksomheden - og ude hos kunderne, hvor mobilerne ofte var erhvervet privat.

Ny politik

Solar redefinerede samtidig sin mobiltelefon-politik for at tilskynde medarbejdere til at erhverve sig en smartphone og blive fortrolige med anvendelsen. 

Ifølge Steen Madsen gør man nemlig som virksomhed klogt i at tage fat i emnet omkring Bring Your Own Device (BYOD) i stedet for bare at være imod det

"Vi vidste godt, at vi skulle lave nogle løsninger, hvor den enkelte medarbejder ude ved vores kunder ville bruge sin private telefon. For de ville nok have vanskeligt ved at overbevise alle mestrene om, at de skulle investere i smartphones til deres medarbejdere," siger Steen Madsen.

BYOD rejser også en hel masse netværks- og sikkerhedsmæssige spørgsmål i virksomhedens infrastruktur- og sikkerhedsafdelinger. 

En af de måder, som Solar tager hånd om den udfordring på, er ved at brugerne kan tilgå virksomhedes centrale ERP-systemer via Citrix, som også kan afvikles fra mobile enheder, uden at virksomhedens data ligger fysisk på enheden. 

Vanskelig businesscase

Selvom der dagligt flyttes mere omsætning over på de mobile kanaler, ved Solar i dag ikke med 100 procents sikkerhed, om virksomheden har fået ekstra omsætning hjem ved at lave en app, eller om den blot har kannibaliseret markedet. 

Businesscasen var primært baseret på, hvor mange brugere Solar kunne få til at bruge app'en, og hvilke aftryk man ville kunne sætte på markedet. 

"Businesscasen var i virkeligheden svær at lave, for det var svært at vurdere præcist, hvor mange downloads vi ville kunne forvente, og hvad kunderne ville bruge app'en til," siger Steen Madsen. 

Han mener, at der har været en stor interesse for app'en, fordi den lukker et hul ved, at det nu er muligt at lave bestillinger on location i stedet for at notere bestillingen og senere bestille via en pc hjemme på kontoret. 

"Vi kan se, at omsætningen, som vi har i virksomheden via vores apps, hele tiden er stigende over et år efter, at vi startede. Det viser, at der var et stort behov for denne type løsninger," siger han. 

Læs også:
Fem trin: Sådan får du en stærk mobil-strategi

It-chefer: Mobil-revolution lige så vigtig som internettet

Sådan får du dine kolleger med på mobility-bølgen

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S