Artikel top billede

Preben Bialas er it-direktør hos Skat.

Skat: Sådan får vi totalt styr på vores it-leverandører

Skat har sammen med Kammeradvokaten udviklet en ny metode til at få langt bedre styr på it-leverandørerne.

Læs også:
Skat i millionaftale med it-gigant om kæmpesystem

Skat vil med en ny type kontrakt sørge for at få langt bedre styr på myndighedens it-leverandører af systemdrift og vedligehold.

Det fortæller Preben Bialas, der er it-direktør hos Skat.

"Det er et helt nyt kontrakt-setup, som vi har udviklet i Skat med bistand fra Kammeradvokaten. Vi får langt mere styr på samarbejdsprocesser, performance og på forpligtelser," siger Preben Bialas.

Han fortæller, at den nye kontrakt betyder, at Skat får langt bedre styr på processerne, både når en leverandør er på vej ind i en kontrakt, mens kontrakten løber, og især når kontrakten er ved at udløbe.

"Med den nye kontraktform får vi på forhånd skåret ud i pap, hvad vi har af forventninger og forpligtelser overfor hinanden," siger han.

"Vi skaber simpelthen et fundament for, at vi både får bedre styr på de leverandører vi har, men skaber også bedre fundament for, vi løbende kan flytte rundt med tingene," siger Preben Bialas.

Detaljerede krav

Han fortæller, at kontrakten indeholder detaljerede bestemmelser for, hvordan en leverandør kommer ind på banen, når det er andre leverandører, som har opgaven i forvejen.

Kontrakten bestemmer også, hvordan skal man skal opføre sig i den løbende kontraktperiode.

Men ikke mindst vigtigst slår kontrakten ifølge Preben Bialas fast, hvordan leverandøren skal overlevere en opgave til den næste i rækken, når kontrakten skal genudbydes.

"Med kontrakten har man som leverandør på forhånd skrevet under på, at sådan vil man opføre sig, når og hvis kontrakten skal gives videre til en ny leverandør, " siger it-direktøren.

Indbygget besparelse

Med kontrakten, som Skat kalder "kontrakt vedrørende drift og vedligeholdelse" bliver Skat helt sikre på, at et givent it-system bliver muligt at genudbydes når driftsperioden er slut, fortæller Preben Bialas.

Ifølge it-direktøren regulerer kontrakten også langt mere detaljeret end tidligere, hvordan tingene skal dokumenteres undervejs i perioden.

"Og der er indbygget et system som gør, at man på forhånd har aftalt en effektiviseringsprocent, sådan at prisen falder henover kontraktperioden," siger Preben Bialas.

Dermed har myndigheden fået opfyldt et ønske om en mere fleksibel kontraktform på drift og vedligeholdelsesområdet.

Vil rulle ny kontrakt ud på alle aftaler

Læs også:
Skat i millionaftale med it-gigant om kæmpesystem

Meningen er, at den nye kontrakttype skal rulles ud over alle de drift- og vedligeholdelses-aktiviteter, som Skat har, fortæller it-direktøren.

Det kommer til at ske, efterhånden som kontrakterne løber ud og kommer i udbud igen. På den måde får Skat samtidig en fast og ensartet proces for, hvordan myndigheden kan måle de enkelte leverandørers performance imod hinanden, og for hvordan samarbejdet med leverandørerne skal foregå.

"Det er vi i gang med. Vi har lagt et program for, hvornår vi har tid, kræfter og kontraktuel mulighed for at genudbyde i andre kontrakter," siger han.

Klare krav om erstatninger

Han fortæller, at kontrakttypen også indeholder et bods- og erstatningsregime, som leverandørerne lige har skullet tygge på en ekstra gang, inden de accepterede det.

"For vores vedkommende har det været vigtigt at få lagt fast på forhånd, sådan at man undgår efterfølgende diskussioner," siger Preben Bialas.

Den nyudviklede kontrakt har premiere med indgåelsen af en kontrakt for et trecifret millionbeløb med IBM på kæmpesystemet eIndkomst.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere