Skat: Sådan får vi totalt styr på vores it-leverandører

Skat har sammen med Kammeradvokaten udviklet en ny metode til at få langt bedre styr på it-leverandørerne.

Artikel top billede

Preben Bialas er it-direktør hos Skat. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:
Skat i millionaftale med it-gigant om kæmpesystem

Skat vil med en ny type kontrakt sørge for at få langt bedre styr på myndighedens it-leverandører af systemdrift og vedligehold.

Det fortæller Preben Bialas, der er it-direktør hos Skat.

"Det er et helt nyt kontrakt-setup, som vi har udviklet i Skat med bistand fra Kammeradvokaten. Vi får langt mere styr på samarbejdsprocesser, performance og på forpligtelser," siger Preben Bialas.

Han fortæller, at den nye kontrakt betyder, at Skat får langt bedre styr på processerne, både når en leverandør er på vej ind i en kontrakt, mens kontrakten løber, og især når kontrakten er ved at udløbe.

"Med den nye kontraktform får vi på forhånd skåret ud i pap, hvad vi har af forventninger og forpligtelser overfor hinanden," siger han.

"Vi skaber simpelthen et fundament for, at vi både får bedre styr på de leverandører vi har, men skaber også bedre fundament for, vi løbende kan flytte rundt med tingene," siger Preben Bialas.

Detaljerede krav

Han fortæller, at kontrakten indeholder detaljerede bestemmelser for, hvordan en leverandør kommer ind på banen, når det er andre leverandører, som har opgaven i forvejen.

Kontrakten bestemmer også, hvordan skal man skal opføre sig i den løbende kontraktperiode.

Men ikke mindst vigtigst slår kontrakten ifølge Preben Bialas fast, hvordan leverandøren skal overlevere en opgave til den næste i rækken, når kontrakten skal genudbydes.

"Med kontrakten har man som leverandør på forhånd skrevet under på, at sådan vil man opføre sig, når og hvis kontrakten skal gives videre til en ny leverandør, " siger it-direktøren.

Indbygget besparelse

Med kontrakten, som Skat kalder "kontrakt vedrørende drift og vedligeholdelse" bliver Skat helt sikre på, at et givent it-system bliver muligt at genudbydes når driftsperioden er slut, fortæller Preben Bialas.

Ifølge it-direktøren regulerer kontrakten også langt mere detaljeret end tidligere, hvordan tingene skal dokumenteres undervejs i perioden.

"Og der er indbygget et system som gør, at man på forhånd har aftalt en effektiviseringsprocent, sådan at prisen falder henover kontraktperioden," siger Preben Bialas.

Dermed har myndigheden fået opfyldt et ønske om en mere fleksibel kontraktform på drift og vedligeholdelsesområdet.

Vil rulle ny kontrakt ud på alle aftaler

Læs også:
Skat i millionaftale med it-gigant om kæmpesystem

Meningen er, at den nye kontrakttype skal rulles ud over alle de drift- og vedligeholdelses-aktiviteter, som Skat har, fortæller it-direktøren.

Det kommer til at ske, efterhånden som kontrakterne løber ud og kommer i udbud igen. På den måde får Skat samtidig en fast og ensartet proces for, hvordan myndigheden kan måle de enkelte leverandørers performance imod hinanden, og for hvordan samarbejdet med leverandørerne skal foregå.

"Det er vi i gang med. Vi har lagt et program for, hvornår vi har tid, kræfter og kontraktuel mulighed for at genudbyde i andre kontrakter," siger han.

Klare krav om erstatninger

Han fortæller, at kontrakttypen også indeholder et bods- og erstatningsregime, som leverandørerne lige har skullet tygge på en ekstra gang, inden de accepterede det.

"For vores vedkommende har det været vigtigt at få lagt fast på forhånd, sådan at man undgår efterfølgende diskussioner," siger Preben Bialas.

Den nyudviklede kontrakt har premiere med indgåelsen af en kontrakt for et trecifret millionbeløb med IBM på kæmpesystemet eIndkomst.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse