Skat: Sådan får vi totalt styr på vores it-leverandører

Skat har sammen med Kammeradvokaten udviklet en ny metode til at få langt bedre styr på it-leverandørerne.

Artikel top billede

Preben Bialas er it-direktør hos Skat. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:
Skat i millionaftale med it-gigant om kæmpesystem

Skat vil med en ny type kontrakt sørge for at få langt bedre styr på myndighedens it-leverandører af systemdrift og vedligehold.

Det fortæller Preben Bialas, der er it-direktør hos Skat.

"Det er et helt nyt kontrakt-setup, som vi har udviklet i Skat med bistand fra Kammeradvokaten. Vi får langt mere styr på samarbejdsprocesser, performance og på forpligtelser," siger Preben Bialas.

Han fortæller, at den nye kontrakt betyder, at Skat får langt bedre styr på processerne, både når en leverandør er på vej ind i en kontrakt, mens kontrakten løber, og især når kontrakten er ved at udløbe.

"Med den nye kontraktform får vi på forhånd skåret ud i pap, hvad vi har af forventninger og forpligtelser overfor hinanden," siger han.

"Vi skaber simpelthen et fundament for, at vi både får bedre styr på de leverandører vi har, men skaber også bedre fundament for, vi løbende kan flytte rundt med tingene," siger Preben Bialas.

Detaljerede krav

Han fortæller, at kontrakten indeholder detaljerede bestemmelser for, hvordan en leverandør kommer ind på banen, når det er andre leverandører, som har opgaven i forvejen.

Kontrakten bestemmer også, hvordan skal man skal opføre sig i den løbende kontraktperiode.

Men ikke mindst vigtigst slår kontrakten ifølge Preben Bialas fast, hvordan leverandøren skal overlevere en opgave til den næste i rækken, når kontrakten skal genudbydes.

"Med kontrakten har man som leverandør på forhånd skrevet under på, at sådan vil man opføre sig, når og hvis kontrakten skal gives videre til en ny leverandør, " siger it-direktøren.

Indbygget besparelse

Med kontrakten, som Skat kalder "kontrakt vedrørende drift og vedligeholdelse" bliver Skat helt sikre på, at et givent it-system bliver muligt at genudbydes når driftsperioden er slut, fortæller Preben Bialas.

Ifølge it-direktøren regulerer kontrakten også langt mere detaljeret end tidligere, hvordan tingene skal dokumenteres undervejs i perioden.

"Og der er indbygget et system som gør, at man på forhånd har aftalt en effektiviseringsprocent, sådan at prisen falder henover kontraktperioden," siger Preben Bialas.

Dermed har myndigheden fået opfyldt et ønske om en mere fleksibel kontraktform på drift og vedligeholdelsesområdet.

Vil rulle ny kontrakt ud på alle aftaler

Læs også:
Skat i millionaftale med it-gigant om kæmpesystem

Meningen er, at den nye kontrakttype skal rulles ud over alle de drift- og vedligeholdelses-aktiviteter, som Skat har, fortæller it-direktøren.

Det kommer til at ske, efterhånden som kontrakterne løber ud og kommer i udbud igen. På den måde får Skat samtidig en fast og ensartet proces for, hvordan myndigheden kan måle de enkelte leverandørers performance imod hinanden, og for hvordan samarbejdet med leverandørerne skal foregå.

"Det er vi i gang med. Vi har lagt et program for, hvornår vi har tid, kræfter og kontraktuel mulighed for at genudbyde i andre kontrakter," siger han.

Klare krav om erstatninger

Han fortæller, at kontrakttypen også indeholder et bods- og erstatningsregime, som leverandørerne lige har skullet tygge på en ekstra gang, inden de accepterede det.

"For vores vedkommende har det været vigtigt at få lagt fast på forhånd, sådan at man undgår efterfølgende diskussioner," siger Preben Bialas.

Den nyudviklede kontrakt har premiere med indgåelsen af en kontrakt for et trecifret millionbeløb med IBM på kæmpesystemet eIndkomst.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly