It-succes i USA kræver fokus på niche

Specialisering og fokus på en nicheforretning er alfa og omega, hvis danske it-selskaber skal have succes med på det amerikanske marked, konkluderer en ny undersøgelse fra Danmarks Eksportråd.

Danske it-selskaber, der prøver lykken på det amerikanske marked, skal dyrke en niche i langt højere grad end herhjemme, hvis der skal være håb om succes i mulighedernes land.

Det er en af hovedkonklusionerne i en rapport fra Danmarks Eksportråds handelskontor i Silicon Valley i USA.

- Man føler ofte, at man bliver nødt til vokse sig større og blive mere konkurrencefokuseret for at overleve på det amerikanske marked. I virkeligheden er det i en vis forstand nødvendigt at blive mindre - mere specialiseret, særegen, snæver og segmenteret, konkluderer rapporten.

En række danske it-selskaber red på dotcom-bølgen over Atlanten. Nogle druknede undervejs, og andre kunne ikke få fodfæste, da de nåede frem.

Eksportrådets undersøgelse "Ekspansion til USA - erfaringer fra danske it-erhvervsledere" bygger på 26 interviews med ledende figurer i selskaber, der stadig holder fast på det amerikanske marked med mere eller mindre succes.

Holder ikke at kunne lidt af det hele

Formålet med rapporten er ifølge eksportrådet blandt andet at forberede andre selskaber, der overvejer at starte forretning i USA, på udfordringerne derovre.

- Danske virksomheder, som er vant til at tilbyde en bred vifte af produkter derhjemme, har det svært herovre. "Vi kan lidt af det hele"-attituden holder simpelthen ikke, og det har været dyre lærepenge, siger lederen af Danmarks Handelskontor i Sillicon Valley, Kim Nielsen.

Han peger på, at rapporten og erfaringer viser, at det slet ikke er nødvendigt med den brede produktportefølje for at skaffe kunder nok, fordi markedet er så meget større.

Fordelen ved specialiseringen er, at det er blandt andet er lettere at markedsføre ekstremt målrettet, hvilket er meget mere afgørende for at slå igennem i USA. På den måde kan der sigtes mere direkte mod nogle få firmaer i samme branche, som ofte også ligger i samme geografiske område af det store land.

Dansk beskedenhed virker ikke tillidsfuldt

Ifølge rapporten kræver det enorm ihærdighed at slå igennem i USA. De kulturforskelle, danskere ofte mener at kende i forvejen, er endnu større, end forestillingen beskriver. Og med specialiseringen er det lettere at have en aggressiv markedsføring.

- Et budskab i USA er lidt mere overdrevet end i Danmark. Dansk beskedenhed virker ikke tillidsfuld, siger Søren Højby, som er medforfatter af rapporten.

Af samme grund lægger rapporten også stor vægt på, at mange har gode erfaringer med at ansætte en amerikaner, der kender kulturen og i forvejen har et netværk, især for at tage sig af salg.

Sammenlagt betyder udfordringerne på det amerikanske marked højere driftsomkostningerne og et længere tilløb, inden salget rigtig tager fart. Men forfatterne slår samtidig streg under, at mulighederne omvendt er store, når man først er kommet i gang.

Blandt selskaberne i interviewundersøgelsen er Mondosoft, Simcorp, Danware Data og Systematic. Ifølge Kim Nielsen udgør de selskaber, som rapporten har med, cirka tre-fjerdedele af de danske it-selskaber i USA.

Relevant link

Rapporten offentliggøres fredag på Trade Commission of Denmarks hjemmeside

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S