Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair

Fire store danske it-firmaer mener ikke, at de tager overpris for deres outsourcing-ydelser, som rapport ellers viser. Se her, hvordan de når frem til den konklusion.

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris.

Derfor svinger danske outsourcing-priser så meget

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Priserne på it-outsourcing varierer alt efter, hvilke leverandører der deltager i udbudsrunden.

Hvis du kun får tilbud fra de fire største leverandører i Danmark, får du en langt højere pris, end hvis du også har inkluderet andre spillere.

Det konkluderer en ny endnu ikke offentliggjort benchmark-undersøgelse, som Zangenberg & Company har udarbejdet. Det kan du læse mere om her.

"Når man alene vælger at indgå i dialog med de fire store leverandører IBM, KMD, CSC og NNIT, ender man med en aftale, der er minimum 25 procent over markedsprisen."

Det siger Henrik Zangenberg, direktør for it-rådgivningsvirksomheden Zangenberg & Company, om de nyeste resultater fra benchmarkundersøgelsen.

Læs Henrik Zangenbergs kritik af markedet her.

Hvor er undersøgelsen? 

Computerworld har forelagt anklagen for de fire store leverandører, der altså tæller KMD, IBM, NNIT og CSC. 

Det generelle svar er dog, at det ikke er deres opfattelse, og at man desuden ikke kan forholde sig til en undersøgelse, der endnu ikke er offentliggjort.

Læs også: Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris.

Det siger leverandørerne

Læs også: Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris.

Hvad er jeres kommentar til, at en undersøgelse viser, at jeres outsourcingpriser i særlige tilfælde konsekvent ligger minimum 25 procent over markedsprisen? 

"Helt overordnet er det svært at forholde sig til en undersøgelse, som vi ikke kender til. Benchmarking er i øvrigt ikke nogen let øvelse," siger Marius Winther Rasmussen, underdirektør hos KMD, og tilføjer: 

"Det er vores opfattelse, at kunderne er professionelle indkøbere og er rigtig skarpe på pris og kvalitet. I KMD har vi succes med at fastholde vores kunder og få nye kunder, og det ville ikke være tilfældet, hvis de betalte for meget. Kunderne er dygtige til at navigere i markedet," siger han.

Hos IBM vil man gerne se undersøgelsen, før man udtaler sig om den. 

"Det er svært at kommentere på, når jeg ikke kender de data, som Zangenberg sidder med, og jeg kan dermed ikke forholde mig til, om han har ret eller ej. Vi er i markedet for at gøre forretning, og vi er meget opmærksomme på, at vi leverer en ydelse, som er konkurrencedygtig, men samtidig har et højt kvalitetsniveau. Jeg ser frem til at se undersøgelsen," siger IBM's outsourcing-direktør, Henrik Bodskov. 

Konkurrencen er altid ultimativ

Billedet ændrer sig ikke meget hos de to sidste leverandører NNIT og CSC. 

"Vi opfatter altid konkurrencen som ultimativ, og vi prisfastsætter ikke forskelligt afhængigt af, om det er den ene konkurrent eller den anden, siger Michael Bjerregaard, der er salgsdirektør hos NNIT.:

"Vi har altid sved på panden og gør vores yderste. Jeg synes, både kunderne og rådgiverne er dygtige til at få bragt sig i en gunstig position."

Man kan ikke sammenligne æbler og pærer 

Og CSC skriver denne udtalelse til Computerworld: 

"Helt overordnet kan vi se, at der findes mange undersøgelser, der forsøger at konkludere på priserne for outsourcing. Det er meget svært og sjældent troværdigt, fordi man ofte sammenligner æbler og pærer." 

"Outsourcing - i den form CSC leverer den, bygger blandt andet på en ekstrem høj grad af sikkerhed og driftsstabilitet, som ikke nødvendigvis kendetegner alle andre dele af outsourcing-markedet," udtaler Kim Ege Møller, pressechef hos CSC.

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris.

Derfor svinger danske outsourcing-priser så meget

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere