Derfor skal nogen betale mere for outsourcing end andre

Der er en naturlig forklaring på, at priserne for outsourcing kan svinge meget og fire store leverandører ofte tager overpris. Se den her.

Artikel top billede

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair

Der forekommer en konsekvent overbetaling på 25 procent, hvis din it-outsourcingsrunde kun har haft besøg af CSC, IBM, KMD og NNIT.

Det konkluderer Henrik Zangenberg ud fra en endnu ikke offentliggjort benchmark-undersøgelse.

Læs mere om kritikken og undersøgelsen her.

En ekspert på området stiller spørgsmålstegn ved undersøgelsen, men bekræfter dog helt overordnet Henrik Zangenbergs konklusion. 

"Der er ingen tvivl om, at hvis du som køber skal have en fair pris, så er du nødt til at have et marked med flere forskellige spillere. Konklusionen om overpris er derfor ikke uventet, men der er ikke noget odiøst eller kriminelt i det," siger han.

Svær øvelse

Han mener dog ikke, at det er helt nemt at stille en konkret markedspris op.

"Det er en svær øvelse, for hvem er det lige, man skal spørge, hvad markedsprisen er? Der er jo ingen obejktiv markedspris, men jeg vil meget gerne se metoden bag undersøgelsen, før jeg udtaler mig videre om den," siger professor Niels Bjørn-Andersen fra Institut for IT Ledelse ved CBS.

Han er ikke glad for at skulle udtale sig om en undersøgelse, der endnu ikke er offentliggjort, men fortæller at priserne på det danske marked generelt er høje, fordi der ikke er så mange spillere. 

"Der er ingen tvivl om, at det danske marked for it-services har væsentlig højere priser end det tyske, engelske eller indiske marked, blandt andet fordi der er færre leverandører," siger Niels Bjørn-Andersen.

Stor transparens i markedet

Når der ikke er et stort antal leverandører i markedet, bliver det lettere for dem at agere i forhold til hinanden.

"Det er nemmere at lære tre andre leverandører at kende end 20. Hvis du for eksempel ved, at CSC ligger underdrejet, og IBM har travlt med noget andet, så kan du byde ud fra den viden. Hvis du på den anden side ved, at der er en anden, der er meget sulten, så må du handle ud fra den viden," siger han.

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair

Derfor inviterer kunder kun få leverandører indenfor

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair

"Det er klart, at hvis der er meget få spillere, så er transparensen i markedet større, end hvis der er 20, for med så mange kan man umuligt vide, hvordan det går hos alle, hvorvidt de har ledig kapacitet, eller om de har haft udført en tilsvarende opgave, som de kan genbruge erfaring og kompetencer fra. Det afspejles selvfølgelig i prisen," siger Niels Bjørn-Andersen.

Men der er også en god grund til, at kunder ikke inviterer 20 leverandører til en udbudsrunde.

"Det koster en formue at afgive bud, så leverandørerne ønsker at vide noget om, hvad deres sandsynlighed er for at få kontrakten. Det er også et kæmpe arbejde for kunderne at sortere udbuddet og fordele samme information til alle potentielle leverandører. Derfor vil man typisk kun have et mindre antal indbudte. Ellers får man heller ikke noget seriøst arbejde fra dem," siger han.

Bedre avance på kardemomme og trøffelolie

Han er desuden enig i, at markedet ikke er specielt gennemsigtigt, men det er nu ikke noget nyt.

"Det er klart, at udbyderne ikke bare har en standardpris på alle deres ydelser. Om det er forsikringsselskaber, supermarkeder eller udbydere af undervisere, så er det vanskeligt at sætte en pris på en større forespørgsel," siger Niels Bjørn-Andersen og fortsætter:

"Men det handler selvfølgelig også om den såkaldte pris-elasticitet eller prisfølsomhed. For eksempel sætter supermarkederne en skarp pris på mælk, mens de typisk har en langt bedre avance på produkter som kardemomme eller trøffelolie. Det sammen gælder selvfølgelig inden for it-outsourcing," siger Niels Bjørn-Andersen.

Læs også:

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil