PenSam meldt til politiet efter alvorlige it-problemer

Finanstilsynet melder PenSam til politiet på grund af it-problemer.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:
Pensam: Sådan løser vi vores alvorlige it-udfordringer

Kunderne i Pensam er nu så trætte af pensionsvirksomhedens it-sjusk, at flere kunder går til Finanstilsynet. Det resulterer nu i en politianmeldelse.

Sagens kerne er, at kunderne i PenSam ikke modtager deres årsopgørelser til tiden.

Derfor skal politiet nu vurdere, om PenSam skal betale bøde for at overtræde informationsbekendtgørelsen.

Den udmelding kan man læse via en pressemeddelelse på PenSams hjemmeside.

Her melder virksomheden samtidig, at PenSam er klar til at betale alle bøder.

PenSam meddelte at problemerne var bragt i orden

Finanstilsynet kontaktede allerede PenSam i 2008.

Her fandt Finanstilsynet, at flere kunder ikke havde modtaget deres årsopgørelser.

"Vi kontaktede dem første gang i 2008, hvor vi kunne se nogle edb-udfordringer. De fik derefter et påbud om at få bragt forholdene i orden," siger Anette Bjaaland Andersen, der er kontorchef ved Finanstilsynets forbrugerkontor.

Finanstilsynet fulgte i 2009 og 2010 op på sagen, og her meddelte PenSam, at it-problemerne nu var bragt i orden.

"I 2010 modtog  vi en skriftlig henvendelse fra PenSam, der fortalte os, at alt var løst," fortæller Anette Bjaaland Andersen.

Fire år efter første henvendelse fra Finanstilsynet til PenSam, og efter flere af PenSams kunder har rettet henvendelse til Finanstilsynet, er konsekvensen nu, at PenSam meldes til politiet.

"Efter vores henvendelse i 2012 meddeler PenSam, at selskabet har haft problemet siden 2009. Vi har derfor valgt at melde dem til politiet," siger Anette Bjaaland Andersen.

Læs også:
Pensam: Sådan løser vi vores alvorlige it-udfordringer

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    KMD A/S

    Infrastructure Architect

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car