Derfor kan Stofa-køb tvinge SE ud af Waoo

Waoos samarbejde med en af alliancens storaktionærer og absolutte vækstmotorer, SE, kan hænge i en tynd tråd efter Stofa-opkøb. Læs forklaringen her.

Artikel top billede

Læs også:
SE: Stofa-køb er et frontal-angreb på TDC

Telenor-salg til 100 millioner kollapser

Da pressemeddelelsen om SE's køb af Stofa tikkede ind fornylig, gik der ikke mange minutter, før en pressemeddelelse fra fiberselskabernes fælles flagskib, Waoo, fulgte efter.

"Som jeg ser det, så indledes et nyt og spændende kapitel med SE's køb af Stofa. Det er gode nyheder. Købet giver nye muligheder for selskaberne i fiberalliancen, der står bag Waoo!," lød det i pressemeddelelsen fra Waoos direktør, Anders Christjansen.

Samme melding lød fra SE's direktør Niels Duedahl, der dog samtidig erkendte, at opkøbet var en følge af, at det gik for langsomt med at få tv-kunderne om bord i Waoo.

"Dette er ikke et opgør med Waoo, tværtimod, det er et bidrag til alliancen. Men transitionen er ikke godkendt endnu, og derfor er det lige nu svært at sige, hvordan det kan folde sig ud," lød det fra Niels Duedahl, som uddybede sin tilbageholdenhed.

"Vi kender heller ikke det konkurrencemæssige og regulatoriske råderum endnu."

Konkurrencemyndighederne kan spænde ben

Og netop det faktum, at SE's køb af Stofa er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse, kan vise sig at få afgørende betydning for et kommende samarbejde mellem SE og Waoo, som SE er storaktionær i.

Så sent som sidste år satte konkurrencemyndighederne en kæp i hjulet for Stofa-ejeren, den svenske kapitalfond Ratos, da denne forsøgte at købe Canal Digital med henblik på en fusion mellem Stofa og den Telenor-ejede Canal Digital.  

"Problemstillingen med Stofas køb af Canal Digital var, at det ville reducere antallet af mulige partnere for antenneforeninger fra tre til to - og det til trods for, at Canal Digital var en meget lille aktør på markedet. Konkurrencemyndighederne fandt ikke dette var ønskværdigt og sagde nej til konsolideringen," forklarer Poul Ernst Jessen, analytiker i Danske Markets.

En afgørelse, som flere steder i branchen vakte megen undring, da Canal Digitals hidtidige ejere, Telenor, alligevel ikke længere var voldsomt aktive i kabel tv-markedet. Spørgsmålet var derfor, om opkøbet reelt ville have gjort en forskel.

Men har man først sagt a, må man også sige b, og selv om de to opkøb måske ikke er helt sammenlignelige, har Konkurrencestyrelsen med Canal Digital-dommen lagt en linje, som måske kan vise sig svær at fravige.

"Det primære spørgsmål nu er ikke, om Syd Energi (SE, red). får lov at købe Stofa. Det store spørgsmål er, om Konkurrencestyrelsen som en betingelse for købet tvinger SE til at trække sig ud af Waoo," lyder det fra Poul Jessen.

Mens den mislykkede handel mellem Telenor og Ratos sidste år var prissat til 100 millioner kroner, er SE-købet i en hel anden prisklasse. Intet mindre end 1,9 milliarder kroner har SE smidt på bordet for Stofa.

Men købet mangler altså stadig konkurrencemyndighedernes såvel som SE's repræsentantskabs godkendelse.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S