KMD-chef: Derfor tog vi betalt frokost fra ansatte

Det er slut med betalt frokost for visse KMD-ansatte, og det er der en særlig grund til, forklarer KMD-direktør.

Artikel top billede

Flere KMD-ansatte bliver spist af med egen-betalt frokost. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.

It-giganten KMD er blevet hevet i Arbejdsretten af HK på grund af en frokost-strid.

Læs mere her.

Sagen er den, at KMD udskilte sin BPO-forretning, og i den forbindelse fjernede gratis frokost til de ansatte.

"Det er rigtigt, at BPO (Business Process Outsourcing) i forbindelse med de organisatoriske ændringer også besluttede, at medarbejderne i BPO forretningen fik ændrede personalevilkår, således at de ikke længere har betalt frokost," udtaler Karin Hindkjær, der er HR- og Kommunikationsdirektør i KMD.

"Det er ikke sædvanligt i branchen at have betalt frokost, og derfor blev medarbejdervilkårene justeret til konkurrencesituationen," forklarer hun videre. 
 
Enig om at være uenig om frokosten
Samtidig understreger hun, at alt er foregået efter de gældende regler på området.

"Det er både KMD's og BPO's opfattelse, at vi helt og holdent har levet op til vores forpligtigelser i forbindelse med ændringerne," udtaler hun.

"HK er imidlertid ikke enige i dette, og derfor er vi blevet enige om at være uenige på dette punkt - og af samme årsag skal arbejdsretten nu træffe afgørelse, hvilket er normal procedure i sådanne sager," lyder det fra Karin Hindkjær. 

Endelig forklarer hun, at KMD i sin tid udskilte BPO-forretningen, fordi man "ikke var stærke nok på pris".

"Derfor besluttede vi tilbage i 2010 at udskille vores BPO forretning til et selvstændigt selskab."

"Det gjorde vi for at sikre, at BPO forretningen fortsat er sund til gavn for kunder, virksomhed og medarbejdere," slutter personaledirektøren.

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse