Kodak øjner sin fremtid i kameratelefonerne

Kodak, som helt udfaser produktionen af traditionelle film-kameraer, vil hjælpe kunderne med at udnytte potentialet i mobiltelefonernes kameraer. Det skal blandt andet ske via fotoautomater og software, der sætter styr på billederne.

Kamera- og fotofilmproducenten Kodak udvider sin digitale strategi yderligere og satser på at blive den aktør, der sikrer folk orden i de digitale billeder fra kameratelefonerne og leverer papirprint af amatørfotografernes anstrengelser, skriver avisen Financial Times.

Det skal ske via Kodaks selvhjælpsautomater, som nu i stigende grad stilles op i større butikker i amerikanske byer.

Kodak har allerede opstillet 50.000 automater på verdensplan og har netop indgået aftale med en amerikansk detailkæde, som skal stille yderligere 3.000 automater op i butikkerne.

Her kan folk hjælpe sig selv til print af kameratelefonernes billeder. Kodak vil også sælge software, der gør det nemt at organisere sine billeder fra kameratelefonen på internettet.

Kameratelefoner vil boome om få år

Her får fotogiganten dog konkurrence fra en helt traditionel kant, idet også Fujifilm planlægger en service for kameratelefoner i samarbejde med den amerikanske mobiloperatør AT&T wireless, skriver avisen.

Fokuset på kameratelefoner er ikke grebet ud af den blå luft af fotoproducenten, der nu helt stopper fremstillingen af traditionelle film-kameraer.

Analysevirksomheden IDC anslår, at der vil være cirka 800 millioner kameratelefoner i brug i 2007.

På det tidspunkt vil der være kameraer i op til 70 procent af de mobiltelefoner, der langes over disken, spår IDC.

Nogle analytikere advarer dog om, at folk måske ikke vil interessere sig så meget for print af telefon-billederne, fordi kvaliteten er for ringe. Andre mener, at ventetiden vil blive for lang ved automaterne, når folk fifler med udsnit og printordrer, skriver Financial Times.

- Automaterne har da en fremtid. Men vi er overbevist om, at de fleste print vil blive lavet derhjemme, siger David Hauter fra analyseselskabet Gartner Group ifølge avisen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S