Artikel top billede

Vagthund pudset på fiberselskab efter ufin markedsføring

Et stort jysk fiberselskab mistænkes for at tage lidt for aggressive midler i brug i kampen om fiberkunderne.

Læs også:
Yousee svarer igen på kritik: Fiberselskaber fører også skræmmekampagner

Vred fiberboss: TDC fører fiber-skræmmekampagne

Flere fiberselskaber har gennem de seneste år taget et ganske stærkt våben i brug for at kapre flere fiberkunder på det hårdt pressede telemarked, hvor fiberselskabernes penge er fosset ud.

Ideen går kort fortalt ud på at udnytte fiberselskabernes stærke forankring i lokalsamfundene og dermed skabe en ihærdig lokalpatriotisk fiberbevægelse.

Det er sket ved at samarbejde med lokale organisationer og privatpersoner, der får penge eller andre goder for at hverve nye fiberkunder.

På den måde har man skabt en masse såkaldte "ildsjæle", der taler fiberens sag på gader og stræder, i den lokale sportsklub og over naboens hæk.

Fiberselskabet SE (tidligere Syd Energi red.), har benyttet sig af ildsjæle i tre år og hævder selv, at ildsjælene har været med til at rejse mere end en million kroner i det sønderjyske.

Man må ikke stemme dørklokker

Men spørgsmålet er nu, om disse fiber-ildsjæle bevæger sig på den rigtige side af loven, når det gælder ihærdighed.

I hvert fald har der i avisen JydskeVestkysten været rettet kritik af, at fiberselskabet SE's ildsjæle overtræder dørsalgsloven, der blandt andet forbyder erhvervsdrivende at stemme dørklokker.

Det får nu Forbrugerombudsmanden til at gå ind i sagen.

"Vi har skrevet til SE og bedt selskabet om en redegørelse," bekræfter Tina Morell, chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden.

Hun fortæller, at kravet om en redegørelse kommer efter artiklen i JyskeVestkysten og efter at have set, hvad SE skriver på sin egen hjemmeside.

"Vi har ikke modtaget noget fra SE endnu, men vi forventer at høre noget inden jul. Så kigger vi på det," lyder det fra Tina Morell.

Men fiberselskabernes aggressive salgsmetoder er ikke kun noget, forbrugere oplever i det sønderjyske.

Andre bruger også ildsjæle

SE er dog ikke det eneste fiberselskab, der benytter sig af de lokale ildsjæle som salgsfunktion.

Også EnergiMidt har ikke lagt skjul på deres brug af ildsjæle.

I byen Brædstrup, hvor bølgerne i fiberkrigen mellem Yousee og EnergiMidt for nylig gik højt, har EnergiMidt for eksempel allieret sig med den lokale fodboldklub Brædstrup IF.

Ifølge klubbens hjemmeside får klubben 100 kroner samt en spillertrøje for hver ny fiberkunde, klubben skaffer.

"Skaffer et hold fire tilmeldinger er der drikkedunke til holdet," står der på fodboldklubbens hjemmeside.

Denne praksis kan muligvis også være tvivlsom.

Ifølge dørsalgsloven er salgsfremstød i idrætsforeninger, arbejdspladser og lignende steder nemlig også forbudt.

Læs mere om dørsalgsloven her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere