Sådan kan Stofa levere 400 Mbit bredbånd via tv-stikket

Kunderne i Stofa har i øjeblikket mulighed for at købe 150 Mbit-forbindelser, men virksomheden kan med sin nuværende teknologi levere endnu højere hastigheder.

Artikel top billede

Læs også:

Derfor kan Stofa-køb tvinge SE ud af Waoo

Syd Energi køber Stofa

Stofa udsendte i starten af februar en pressemeddelelse, hvor virksomheden annoncerede, at det nu er muligt at modtage 150/15 Mbit-forbindelser.

Men forbrugerne skal ikke forvente, at det bliver den sidste hastighedsforøgelse.

"Med den nuværende teknologi kan vi i princippet tilbyde 400 Mbit downstream og omkring 120 Mbit upstream," fortæller Thomas Helbo, der er teknisk direktør i Stofa.

Det er den såkaldte DOCSIS-teknologi, der benyttes til at sende bredbånd ud til forbrugerne via en lang række af landets antenneforeninger.

Stofa har teknologien på plads
Stofa benytter sig af DOCSIS-teknologien, der bruges til at transportere virksomhedens internet.

I øjeblikket befinder teknologien sig i version 3.0, og det er netop via denne version, at Stofa i fremtiden kan levere op til 400 Mbit.

"70 procent af vores kunder har i dag et modem, der kan håndtere DOCSIS 3.0. Det vil sige, at alle vores kunder, som har en hastighed over 15 Mbit har et DOCSIS 3.0 modem." fortæller Thomas Helbo.

Ifølge Thomas Helbo vil næste planlagte version af DOCSIS gøre det muligt at levere højere upstream hastigheder.

Hastighed afhænger af tv-udvalg

Virksomheden udbyder i dag tre forskellige produkter, der til sammen har indflydelse på, hvor lang Stofa kan presse internet hastigheden op.

"Vi har et frekvensbånd, der er til rådighed fra 0 til 862 Mhz, og som indeholder 72 kanalpladser, vi kan bruge," siger Thomas Helbo og fortsætter:

"Hver kanalplads allokeres til internet, digital-tv eller analog-tv. Det vil sige, at hvis vi piller én analogkanal af, så forøger vi vores kapacitet til internet eller digital-tv.

Derfor hænger internetkapaciteten nøje sammen med det tv-udvalg, som også tilbydes.

"Det er hele tiden sondringen mellem, hvilken prioritet vores internet, digital-tv og analog-tv skal have i forhold til hinanden." fortæller Thomas Helbo.

Ifølge Thomas Helbo er det oplagt, at virksomhedens fremtidige internetkapacitet skal hentes ved at lukke ned for det analoge-tv.

"Kigger fem år frem i tiden, er det nok de færreste, der stiller krav om analog-tv. I dag forsvinder der omkring to-tre analoge kanaler om året, dem bruger vi i stedet på internet og digital-tv-kapacitet," fortæller han.

Beslutningen om at fjerne de analoge-tv kanaler foretages af Stofa og den enkelte antenneforening.

Intern opdeling øger frekvensbåndet
Stofas båndbredde er delt, hvilket vil sige, at alle kunder på et netværk skal deles om kapaciteten på i alt 4.5 Gigabit, der teoretisk er til rådighed i frekvensområdet.

"Det lyder af meget, men hvis man ganger det antal kunder, vi har i Aarhus for eksempel, så er det en flaskehals," fortæller Thomas Helbo, der ikke vil røbe det samlede antal kunder i den jyske hovedstad.

For at undgå manglende kapacitet, splitter Stofa større områder op i flere netværk, og kan på den måde sikre nettet.

"Vi har eksempelvis inddelt Aarhus i 250-300 forskellige øer, hvilket giver os samme internetkapacitet fordelt for kunderne i alle øerne." afslutter Thomas Helbo.

Et fibernetværk transporterer kapaciteten ud til hver enkelt ø, og sender derefter nettet ud til kundernes udstyr via DOCSIS.

Stofa vil dog ikke fortælle, hvor mange kunder, der har valgt at benytte sig af 150 Mbit tilbuddet om.

"Vi giver ikke vores kundetal ud til pressen, men det benyttes primært af vores kunder, der er first-movers." siger Jesper Maack, der er communications manager ved Stofa.

Læs også:
Derfor kan Stofa-køb tvinge SE ud af Waoo

Syd Energi køber Stofa

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S