Danskere måler amerikanske web-resultater

En dansk iværksættervirksomhed får store amerikanske kunder til sit redskab til måling af onlinereklamer. Markedet er i vækst, dog mere beskedent herhjemme, selv om interessen for eksempelvis reklamer på søgemaskinen Google er stigende.

For ikke længe siden blev markedet for onlinereklame erklæret så godt som dødt. Den dom er den lille Frederiksberg-virksomhed Traceworks i gang med at dementere.

Traceworks har solgt et redskab til at spore effekten af onlinemarkedsføring til flere børsnoterede amerikanske selskaber som Lane Bryant, der sælger dametøj både on- og offline.

I de seneste to måneder har Traceworks fået syv nye amerikanske kunder, og det vidner ifølge medstifter Anders Lau Nielsen om, at det som sædvanlig er "over there", at man først ser markedet rykke. Desuden er budgetterne væsentligt større, end man ser i Europa.

Traceworks, som blev stiftet i 2002 med startkapital fra Teknologisk Innovation, tilbyder selv at drive sit system som en ASP-løsning. Kunderne får et overblik over resultaterne af både bannere, partnermarkedsføring, søgemaskineoptimering, betalte søgeord og andre former for onlinemarkedsføring.

Skal bruge flere folk

Nu hyrer Traceworks, som indtil videre er syv ansatte, programmører herhjemme, ikke mindst med .NET-kompetencer, til at videreudvikle systemet.

Der skal også bruges flere sælgere til det danske marked, hvor man endnu ikke er kommet helt op af starthullerne eksempelvis med de betalte søgemaskineplaceringer, der i USA udgør helt op mod 40 procent af de samlede online-markedsføringsbudgetter.

- Der er stadig ikke den store volumen i efterspørgslen herhjemme, eksempelvis på sådan noget som Google Adwords, hvor vi ellers kan dokumentere, at det virker, siger Anders Lau Nielsen.

Flybilletter via Google

Der er dog nogle brancher, som er samtidig blevet mere opmærksomme på at placere annoncer i søgemaskiner, ikke mindst på Google, som sidder på 70 procent af verdens søgninger.

Travellink, som sælger flybilletter og ejes af SAS, Tele2 og Amadeus, bruger op mod 20 procent af de samlede markedsføringsbudgetter på søgemaskinerne, fortæller den danske leder Sophie Hulgaard.

- Jeg betaler for sponsorerede links på Google.dk via auktion, og jo højere du byder, jo højere bliver dine annoncer placeret i søgeresultaterne. Jeg var også meget tilfreds med resultaterne på Yahoo, men de er jo lukket i Skandinavien nu, siger hun.

Hun tror ligesom Anders Lau Nielsen, at der vil blive mere fokus på søgemaskinerne som salgskanal, men er indtil videre godt tilfreds med de redskaber, hun allerede har til rådighed til at måle responsen.

Sommerhuse lejes online

Hannu Vangsgaard, som tidligere var partner i søgemaskine-optimeringsvirksomheden Notabene.net og nu er selvstændig webtrafik-konsulent, kender ikke til danske tal for, hvor mange markedsføringskroner der går gennem søgemaskiner som Google.

- Men i nogle brancher er det allerede meget anvendt. Eksempelvis feriehusudlejning, hvor 15-20 procent af den samlede omsætning stammer fra søgemaskinerne, siger han.

Traceworks tilbyder ikke blot annoncekunder at holde styr på udgifterne til netreklamer, men vil også gerne være partnere med medier, som vil kunne dokumentere effekten af en kampagne hos dem.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S