Danskere måler amerikanske web-resultater

En dansk iværksættervirksomhed får store amerikanske kunder til sit redskab til måling af onlinereklamer. Markedet er i vækst, dog mere beskedent herhjemme, selv om interessen for eksempelvis reklamer på søgemaskinen Google er stigende.

For ikke længe siden blev markedet for onlinereklame erklæret så godt som dødt. Den dom er den lille Frederiksberg-virksomhed Traceworks i gang med at dementere.

Traceworks har solgt et redskab til at spore effekten af onlinemarkedsføring til flere børsnoterede amerikanske selskaber som Lane Bryant, der sælger dametøj både on- og offline.

I de seneste to måneder har Traceworks fået syv nye amerikanske kunder, og det vidner ifølge medstifter Anders Lau Nielsen om, at det som sædvanlig er "over there", at man først ser markedet rykke. Desuden er budgetterne væsentligt større, end man ser i Europa.

Traceworks, som blev stiftet i 2002 med startkapital fra Teknologisk Innovation, tilbyder selv at drive sit system som en ASP-løsning. Kunderne får et overblik over resultaterne af både bannere, partnermarkedsføring, søgemaskineoptimering, betalte søgeord og andre former for onlinemarkedsføring.

Skal bruge flere folk

Nu hyrer Traceworks, som indtil videre er syv ansatte, programmører herhjemme, ikke mindst med .NET-kompetencer, til at videreudvikle systemet.

Der skal også bruges flere sælgere til det danske marked, hvor man endnu ikke er kommet helt op af starthullerne eksempelvis med de betalte søgemaskineplaceringer, der i USA udgør helt op mod 40 procent af de samlede online-markedsføringsbudgetter.

- Der er stadig ikke den store volumen i efterspørgslen herhjemme, eksempelvis på sådan noget som Google Adwords, hvor vi ellers kan dokumentere, at det virker, siger Anders Lau Nielsen.

Flybilletter via Google

Der er dog nogle brancher, som er samtidig blevet mere opmærksomme på at placere annoncer i søgemaskiner, ikke mindst på Google, som sidder på 70 procent af verdens søgninger.

Travellink, som sælger flybilletter og ejes af SAS, Tele2 og Amadeus, bruger op mod 20 procent af de samlede markedsføringsbudgetter på søgemaskinerne, fortæller den danske leder Sophie Hulgaard.

- Jeg betaler for sponsorerede links på Google.dk via auktion, og jo højere du byder, jo højere bliver dine annoncer placeret i søgeresultaterne. Jeg var også meget tilfreds med resultaterne på Yahoo, men de er jo lukket i Skandinavien nu, siger hun.

Hun tror ligesom Anders Lau Nielsen, at der vil blive mere fokus på søgemaskinerne som salgskanal, men er indtil videre godt tilfreds med de redskaber, hun allerede har til rådighed til at måle responsen.

Sommerhuse lejes online

Hannu Vangsgaard, som tidligere var partner i søgemaskine-optimeringsvirksomheden Notabene.net og nu er selvstændig webtrafik-konsulent, kender ikke til danske tal for, hvor mange markedsføringskroner der går gennem søgemaskiner som Google.

- Men i nogle brancher er det allerede meget anvendt. Eksempelvis feriehusudlejning, hvor 15-20 procent af den samlede omsætning stammer fra søgemaskinerne, siger han.

Traceworks tilbyder ikke blot annoncekunder at holde styr på udgifterne til netreklamer, men vil også gerne være partnere med medier, som vil kunne dokumentere effekten af en kampagne hos dem.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis