Danskere måler amerikanske web-resultater

En dansk iværksættervirksomhed får store amerikanske kunder til sit redskab til måling af onlinereklamer. Markedet er i vækst, dog mere beskedent herhjemme, selv om interessen for eksempelvis reklamer på søgemaskinen Google er stigende.

For ikke længe siden blev markedet for onlinereklame erklæret så godt som dødt. Den dom er den lille Frederiksberg-virksomhed Traceworks i gang med at dementere.

Traceworks har solgt et redskab til at spore effekten af onlinemarkedsføring til flere børsnoterede amerikanske selskaber som Lane Bryant, der sælger dametøj både on- og offline.

I de seneste to måneder har Traceworks fået syv nye amerikanske kunder, og det vidner ifølge medstifter Anders Lau Nielsen om, at det som sædvanlig er "over there", at man først ser markedet rykke. Desuden er budgetterne væsentligt større, end man ser i Europa.

Traceworks, som blev stiftet i 2002 med startkapital fra Teknologisk Innovation, tilbyder selv at drive sit system som en ASP-løsning. Kunderne får et overblik over resultaterne af både bannere, partnermarkedsføring, søgemaskineoptimering, betalte søgeord og andre former for onlinemarkedsføring.

Skal bruge flere folk

Nu hyrer Traceworks, som indtil videre er syv ansatte, programmører herhjemme, ikke mindst med .NET-kompetencer, til at videreudvikle systemet.

Der skal også bruges flere sælgere til det danske marked, hvor man endnu ikke er kommet helt op af starthullerne eksempelvis med de betalte søgemaskineplaceringer, der i USA udgør helt op mod 40 procent af de samlede online-markedsføringsbudgetter.

- Der er stadig ikke den store volumen i efterspørgslen herhjemme, eksempelvis på sådan noget som Google Adwords, hvor vi ellers kan dokumentere, at det virker, siger Anders Lau Nielsen.

Flybilletter via Google

Der er dog nogle brancher, som er samtidig blevet mere opmærksomme på at placere annoncer i søgemaskiner, ikke mindst på Google, som sidder på 70 procent af verdens søgninger.

Travellink, som sælger flybilletter og ejes af SAS, Tele2 og Amadeus, bruger op mod 20 procent af de samlede markedsføringsbudgetter på søgemaskinerne, fortæller den danske leder Sophie Hulgaard.

- Jeg betaler for sponsorerede links på Google.dk via auktion, og jo højere du byder, jo højere bliver dine annoncer placeret i søgeresultaterne. Jeg var også meget tilfreds med resultaterne på Yahoo, men de er jo lukket i Skandinavien nu, siger hun.

Hun tror ligesom Anders Lau Nielsen, at der vil blive mere fokus på søgemaskinerne som salgskanal, men er indtil videre godt tilfreds med de redskaber, hun allerede har til rådighed til at måle responsen.

Sommerhuse lejes online

Hannu Vangsgaard, som tidligere var partner i søgemaskine-optimeringsvirksomheden Notabene.net og nu er selvstændig webtrafik-konsulent, kender ikke til danske tal for, hvor mange markedsføringskroner der går gennem søgemaskiner som Google.

- Men i nogle brancher er det allerede meget anvendt. Eksempelvis feriehusudlejning, hvor 15-20 procent af den samlede omsætning stammer fra søgemaskinerne, siger han.

Traceworks tilbyder ikke blot annoncekunder at holde styr på udgifterne til netreklamer, men vil også gerne være partnere med medier, som vil kunne dokumentere effekten af en kampagne hos dem.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S