Færre spillere på det danske CMS-marked

Markedet for systemer til at styre store websteder, content management (CMS), er inde i et udskilningsløb. I forhold til sidste år er der nu kun halvt så mange systemer, der opfylder tidens krav, viser en ny analyse.

Udvalget på det danske marked for systemer til at styre publiceringen på store websteder, content management (CMS), er halveret. Det viser en ny analyse.

Ifølge rapporten fra konsulenthuset BNP, som lever af at rådgive virksomheder om valg af content management-systemer (CMS), bliver systemerne desuden mere avancerede og fleksible.

Samtidig bliver producenterne mere afhængige af at have de bedste konsulenter til at implementere CMS-systemerne.

Fra 82 til 42 systemer

BNP har foretaget en kvalitativ analyse, der lægger vægt på både tekniske, forretningsmæssige og brugermæssige krav. Samtidig kræves det, at der findes danske implementeringer af systemet.

I år fandt kun 42 CMS-systemer nåde for konsulenternes blik mod hele 82 året før. Dermed kan man nu begynde at se den konsolidering i markedet, som allerede har været spået gennem flere år, konstaterer Lars Pedersen fra BNP.

- De systemer, som vi har undersøgt, har de kvaliteter, som man bør kunne forvente på dette udviklingstrin samt en eller anden form for dansk kundekreds samt serviceleverandører, siger han.

Blandt de tendenser, som konsulenterne ser på markedet, er, at kunderne vælger standardsystemer, hvis de køber nyt eller skifter eksisterende systemer ud.

- De færreste egenudvikler, for det tager to-tre år, før man har noget brugbart. Og så risikerer man jo at finde problemer, der skal kodes om fra bunden, siger Lars Pedersen.

Han påpeger samtidig, at der er kommet mere fokus på CMS som en udviklingsplatform i stedet for en pakkeløsning.

CMS som virksomhedens interface

Det sker i høj grad, fordi virksomhederne anvender CMS-systemet som en form for interface til de øvrige forretningssystemer, og det kræver stor fleksibilitet i CMS-systemet.

- CMS-systemet skal være så dynamisk, at man ikke skal til at pille ved indholdet i eksempelvis ERP-systemet, siger han.

Salget af systemerne er desuden stærkt afhængigt af, at de konsulenter, der skal implementere CMS hos kunderne, kan deres kram og kender systemerne til bunds.

Den faktor kan ligefrem gøre det svært for store internationale CMS-spillere at komme ind på det danske marked og få de rigtige partnere til implementeringerne, mener han.

- Samtidig er der nok en tendens til, at folk køber mere lokalt. Ikke mindst fordi visse danske systemer er kommet op i en international liga. Det er dog ikke ret mange - højst fem - der har potentialet til også at slå igennem internationalt, vurderer Lars Pedersen.

Open source-tendenser

Han noterer sig også, at CMS-systemer generelt er ved at udvikle open source-agtige tendenser, hvor kunderne kræver adgang til fuld dokumentation for indhold og mulighed for egenudvikling på standardsystemer.

Til gengæld halter de open source-baserede CMS-systemer stadig bagefter, selv om udskilningsløbet også i dette segment betyder, at kunderne klumper sig sammen om bestemte platforme og serviceleverandører, mener han.

Men generelt er der altså stadig ting, som ikke er helt på plads i open source-systemerne. Der er mere fokus på det tekniske end det kommunikative, og serviceleverandørerne mangler traditionelle dyder som projektledelse.

- Det kræver derfor mere af kunden at vælge open source, siger Lars Pedersen.

Hos CMS-leverandøren Synkron nikker direktør Thomas Marshall genkendende til flere af de nævnte trends. Han påpeger, at selskabet har fyret langt den overvejende del af sine hidtidige leverandører inden for det sidste år.

- Tilgangen har meget været, at konsulenterne bad kunden vælge mellem 10 systemer i stedet for, at de specialiserede sig i et. Så vi har valgt at gå fra at have 84 forhandlere til en håndfuld, som så opbygger en større kompetence med vores produkt, siger han.

Den strategi har givet Synkron et løft i salget på 300 procent, hævder direktøren.

Markedet er meget uensartet

Hos konkurrenten Sitecore mener direktør Michael Seifert, at det er meget svært at udtale sig om CMS-markedet generelt, fordi der er tre forskellige segmenter, som har meget forskellige kvaliteter og som hver kan have sin berettigelse hos forskellige kunder.

Nogle har nok i en ud-af-kassen-løsning fra et reklamebureau, mens andre har et CMS-system, som i bund og grund er vokset ud af et dokumenthåndterings-system.

For hans eget segment, CMS-systemet som udviklingsplatform, er serviceleverandøren helt klart også en faktor.

- Vi uddanner og certificerer alle vores serviceleverandører selv, og vi træner både deres sælgere og udviklere. Det skal også til, for at man kan levere en fornuftig løsning, siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S