Artikel top billede

Løser problemer med it-arbejdsmiljø: River lokale ned

It-stress, lyd og lugt-gener hos it-afdelinger og varme fra et serverrum har udløst kritik og påtale til region. Se her, hvordan problemer er blevet løst.

Læs også: Elendigt arbejdsmiljø: It-afdelinger får påbud

It-afdelinger hos Region Midtjylland har fået påbud for dårligt arbejdsmiljø, afslørede et notat.

Men nu er tingene blev ordnet, forklarer regionen til Computerworld.

"Varmen i det omtalte lokale i Aarhus, som fik påbud, kom fra et serverrum i underetagen, som er ejet af en anden virksomhed, og dette lokale er blevet revet ned og der er blevet bygget om på matriklen," siger Lone Bekker fra Region Midtjylland. Hun er områdeleder i It og ledelsesrepræsentant i It's arbejdsmiljøkoordinatorteam.

Også andre steder er der kommet styr på tingene, oplyses det.

"I regionshuset i Horsens har vi helt konkret sat 14 forskellige indsatser i værk i en handleplan, som arbejdstilsynet også har fået," forklarer hun.

Også her var der nemlig problemer.

"Vi fik ansat tre ekstra medarbejdere i efteråret 2012 til at hjælpe med nogle midlertidige meget store supportopgaver, og vi etablerede i 2012 også 24syv support, hvor brugerne kan ringe og få support døgnet rundt på udvalgte opgaver, hvilket har hjulpet rigtig meget på arbejdspresset, som jo er blevet fordelt over hele døgnet frem for kun i dagstiden i hverdagene," forklarer Lone Bekker.

Stress, lyd og luft

Samtidig nedsatte man åbningstiden i dagstidssupporten med 2,5 timer om ugen.

"Derudover skal også nævnes, at vi har inddelt supporten i fire store geografiske teams, hvilket gjorde den samlede opgavemængde mere overskuelig for den enkelte medarbejder, og at vi snart har afsluttet implementering af EPJ, hvilket også kan mærkes ret markant hos supporten," forklarer hun videre.

Endelig har man lagt nogle brugeradministrationsopgaver ud til brugerne selv via en selvbetjeningsportal baseret på Novell Identity Manager, hvor brugerne selv kan oprette nye brugerID til nye ansatte.

Har bygget om

"I regionshuset i Horsens har vi i alle årene været meget opmærksomme på arbejdsmiljøet. Det er en ældre og faktisk meget smuk bygning, men den har sine begrænsninger, blandt andet med lyd og luft, hvor vi for nogle år siden installerede lyddæmpende materialer på vægge og lofter, og i 2012 i forbindelse med det omtalte påbud fik vi justeret vores ventilationssystem," forklarer Lone Bekker.

Hun oplyser videre, at it-afdelingen "ekstraordinært" tilbage i 2011 valgte at etablere et såkaldt arbejdsmiljøkoordinatorteam, som er et samarbejde mellem medarbejdere og ledere.

"I teamet sidder to medarbejdere, som er blevet valgt blandt vores arbejdsmiljørepræsentanter, samt undertegnede som ledelsesrepræsentant."

"Dette specialteam etablerede vi i 2011 netop for at styrke indsatserne omkring arbejdsmiljøet," udtaler Lone Bekker.

Region: Otte afskediget i 2012
Region Midtjylland var i medierne for nylig i forbindelse med en sag, hvor en større gruppe ansatte blev fyret, fordi de ikke havde de rigtige kompetencer.

Læs meget mere om den sag her.

I den forbindelse vil regionen nu gerne understrege, at der ikke er tale om, at der er blevet fyret 40 medarbejdere.

"Det har der aldrig været, og det er simpelthen en misforståelse skabt af pressen. Der er tale om otte medarbejdere, der blev afskediget i 2012," forklarer Lone Bekker.

"Udfordringerne omkring vores arbejdsmiljø har intet som helst med disse otte afskedigelser at gøre," understreger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere