Artikel top billede

Løser problemer med it-arbejdsmiljø: River lokale ned

It-stress, lyd og lugt-gener hos it-afdelinger og varme fra et serverrum har udløst kritik og påtale til region. Se her, hvordan problemer er blevet løst.

Læs også: Elendigt arbejdsmiljø: It-afdelinger får påbud

It-afdelinger hos Region Midtjylland har fået påbud for dårligt arbejdsmiljø, afslørede et notat.

Men nu er tingene blev ordnet, forklarer regionen til Computerworld.

"Varmen i det omtalte lokale i Aarhus, som fik påbud, kom fra et serverrum i underetagen, som er ejet af en anden virksomhed, og dette lokale er blevet revet ned og der er blevet bygget om på matriklen," siger Lone Bekker fra Region Midtjylland. Hun er områdeleder i It og ledelsesrepræsentant i It's arbejdsmiljøkoordinatorteam.

Også andre steder er der kommet styr på tingene, oplyses det.

"I regionshuset i Horsens har vi helt konkret sat 14 forskellige indsatser i værk i en handleplan, som arbejdstilsynet også har fået," forklarer hun.

Også her var der nemlig problemer.

"Vi fik ansat tre ekstra medarbejdere i efteråret 2012 til at hjælpe med nogle midlertidige meget store supportopgaver, og vi etablerede i 2012 også 24syv support, hvor brugerne kan ringe og få support døgnet rundt på udvalgte opgaver, hvilket har hjulpet rigtig meget på arbejdspresset, som jo er blevet fordelt over hele døgnet frem for kun i dagstiden i hverdagene," forklarer Lone Bekker.

Stress, lyd og luft

Samtidig nedsatte man åbningstiden i dagstidssupporten med 2,5 timer om ugen.

"Derudover skal også nævnes, at vi har inddelt supporten i fire store geografiske teams, hvilket gjorde den samlede opgavemængde mere overskuelig for den enkelte medarbejder, og at vi snart har afsluttet implementering af EPJ, hvilket også kan mærkes ret markant hos supporten," forklarer hun videre.

Endelig har man lagt nogle brugeradministrationsopgaver ud til brugerne selv via en selvbetjeningsportal baseret på Novell Identity Manager, hvor brugerne selv kan oprette nye brugerID til nye ansatte.

Har bygget om

"I regionshuset i Horsens har vi i alle årene været meget opmærksomme på arbejdsmiljøet. Det er en ældre og faktisk meget smuk bygning, men den har sine begrænsninger, blandt andet med lyd og luft, hvor vi for nogle år siden installerede lyddæmpende materialer på vægge og lofter, og i 2012 i forbindelse med det omtalte påbud fik vi justeret vores ventilationssystem," forklarer Lone Bekker.

Hun oplyser videre, at it-afdelingen "ekstraordinært" tilbage i 2011 valgte at etablere et såkaldt arbejdsmiljøkoordinatorteam, som er et samarbejde mellem medarbejdere og ledere.

"I teamet sidder to medarbejdere, som er blevet valgt blandt vores arbejdsmiljørepræsentanter, samt undertegnede som ledelsesrepræsentant."

"Dette specialteam etablerede vi i 2011 netop for at styrke indsatserne omkring arbejdsmiljøet," udtaler Lone Bekker.

Region: Otte afskediget i 2012
Region Midtjylland var i medierne for nylig i forbindelse med en sag, hvor en større gruppe ansatte blev fyret, fordi de ikke havde de rigtige kompetencer.

Læs meget mere om den sag her.

I den forbindelse vil regionen nu gerne understrege, at der ikke er tale om, at der er blevet fyret 40 medarbejdere.

"Det har der aldrig været, og det er simpelthen en misforståelse skabt af pressen. Der er tale om otte medarbejdere, der blev afskediget i 2012," forklarer Lone Bekker.

"Udfordringerne omkring vores arbejdsmiljø har intet som helst med disse otte afskedigelser at gøre," understreger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere