Den nyeste teknologi til en lav pris er franske Alcatels bud på at få en større del af det danske mobilmarked, der ellers domineres af Nokia.
Alcatel-modellerne 735 og 535 er solgt i et femcifret antal i Danmark de seneste fem måneder, og specielt topmodellen 735 har været et hit.
Tidligere har Alcatels andel af det danske mobiltelefonmarked skullet måles i promille eller i bedste fald få procent.
Mobilforhandleren Telekæden har rakt en stor del af de mange Alcatel-telefoner over disken, og her kan den avancerede mobiltelefon fås til 299 kroner, hvis man samtidigt indleverer sin gamle mobiltelefon.
- Vi præsenterer den som regel mellem fem andre produkter, og selv om vi har mobiltelefoner til en krone, så bliver den alligevel interessant på grund af kameraet. I den kampagneperiode, telefonen har været med, har den solgt på lige fod med de andre mærker, siger Flemming Skærbæk, indehaver af Telekæden i Slagelse.
Han er specielt tilfreds med, at Alcatel-telefonerne har en meget lav fejlprocent.
- Jeg tror, vi har haft én, der har været en til service, og jeg er dybt imponeret over, så mange vi hver dag sælger uden at sende dem til service, siger Flemming Skærbæk.
Den lave fejlprocent har overflødiggjort en af Alcatels helt store satsninger i Danmark - en ny garantiservice til forhandlerne. Som en lille fisk i det danske mobil-hav har Alcatel været nødt til at kæle lidt mere for forhandlerne for at få telefonerne ud i butikkerne på lige fod med modeller fra Nokia og Sony Ericsson.
- Vi har startet et servicekoncept, hvor vi inden for garantiperioden afhenter telefoner, der skal repareres. Forhandleren kan logge ind på en internetside og melde fejlen. Hvis de sætter et klik i afhentning, så henter vi telefonen næste dag og garanterer, at den er klar inden for to dage, siger marketingansvarlig Carsten Kure fra Alcatel i Danmark.
Han mener, at Alcatel med de nye mobiltelefoner har ramt en tone i udseendet, som falder bedre i de danske forbrugeres smag end tidligere. Samtidig understreger han selskabets fokus på at være konkurrencedygtig på prisen.
- Vores strategi er at putte telefoner på markedet med nye funktioner, når markedet er klar til det. Så kan det godt være, at vi ikke kommer med den nyeste teknologi som de allerførste. Men når forbrugerne er klar til det, så kommer vi med en telefon med alt det, forbrugerne efterspørger, til en lav pris, siger Carsten Kure.