Balladen om en startknap - en stor mulighed for Microsoft

Virksomheder begår fejl, og måske har Microsofts beslutning om at fjerne startknappen været en fejl. Se her, hvad Microsoft kan lære af Coca Cola, der engang var ved at knække nakken.

Artikel top billede

ComputerViews: Virksomheder begår fejl hele tiden. Nogle fejl er grundlæggende, mens andre kan omgøres uden de store omkostninger - og til gengæld (måske) udløse fordele og øge populariteten.

Microsoft er for tiden i søgelyset med selskabets omstridte beslutning om at droppe den ellers så populære start-knap i Windows 8.

Beslutningen er blevet mødt med så massiv kritik, at Microsoft er nødt til at spørge sig selv om, hvorvidt det kan skade at omgøre beslutningen eller om en relancering af start-knappen kan føre gode ting med sig.

Noget kunne tyde på, at der er forandringer på vej. I hvert fald svirrer det med rygter om, at den kommende storopdatering, Windows 8.1 eller Blue - vil genindføre startknappen.

Windows 8-brugerne har siden lanceringen af systemet i vid udstrækning reageret med skepsis over for det touch-tilrettede, kakkel-baserede interface og den manglende startknap.

Samtidig har salget af systemet haltet efter det forventede. Brugerne vil ikke være med, forandringen i forhold til det kendte har været for stor.

Det kan du læse mere om her: Danske pc-forhandlere: Derfor vil kunder ikke have Windows 8.

New Cola

Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, Computerworld News Service, sammenligner sagen med Coca-Colas stor-satsning i 1980'erne, hvor selskabet - dengang verdens største læskedriks-producent - lancerede en ny cola, New Cola.

Trods en massiv marketing-kampagne blev New Cola aldrig en succes. Faktisk blev det noget af en fiasko.

Det fik Coca-Cola til relancere den klassiske og kendte cola under navnet Coke Classic, mens New Cola blev omdøbt til Coke II, inden den blev taget ud af produktion.

Dengang vurderede flere brancheanalytikere, at Coca-Colas beslutning om at vende tilbage til Coke Classic faktisk reddede selskabet fra en total nedsmeltning.

Computerworld News Service mener, at startknap-sagen er Microsofts 'New Coke-moment.'

Den manglende startknap er Microsofts New Coke, som brugerne højlydt og ret enstemmigt tager afstand fra.

De vil ikke have den. De vil have, at det er som i gamle dage, at tingene fungerer og kan styres på vanlig vis.

Kan vende tilbage igen

Derfor kan en relancering af startknappen måske føre til, at brugerne igen vender tilbage til Windows og altså sikre brandets fremtid som dominerende produkt - som det var tilfældet, da Coca-Cola relancerede den klassiske cloa som Coke Classic, lyder vurderingen.

Omvendt vil det kunne skade Windows' fremtid, hvis Microsoft beslutter at overhøre kritikken.

Microsoft har tidligere vist, at selskabets innovative evner er gode, men at selskabets timing ikke altid er i top.

Det måske bedste eksempel herpå var Bill Gates fremvisning af tablet-computeren i 2001. Det kan du læse mere om her.

Det var (også) dengang en god ide, men som bekendt slog produkt-typen først an, da Apple mange år senere tog bolden op.

Timing

Så måske har timingen med annuleringen af startknappen blot været forkert, mens den teknologiske retnings-viser har været rigtig.

Noget kunne i hvert fald godt tyde på, at Microsoft arbejder på flere store skridt i kommende udgaver af Windows.

Her vil rygter eksempelvis vide, at der arbejdes med planer om helt at droppe et desktop-mode i Windows 9.

Men det forudsætter selvfølgelig, at der ikke kommer et ramaskrig fra brugerne.

Det kan intet seriøst selskab, der også gerne vil have kunder og forretning i fremtiden, være tjent med.

Du kan læse Computerworlds stortest af Windows 8 her: Test: Et år med Windows 8 - godt eller skidt?

Læs også:

Vild uenighed: Skal startknappen tilbage i Windows?

Microsoft overgiver sig: Boot til skrivebordet i Windows 8

Test: Et år med Windows 8 - godt eller skidt?

Windows 8 taber til gamle styresystemer

10 fede nyheder i kæmpe-opdatering til Windows 8

Danske pc-forhandlere: Derfor vil kunder ikke have Windows 8

Vi tester OS X, Windows og Chrome: Her er det bedste styresystem

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job