Sådan har Danfoss udviklet app-succes: 100.000 brugere har den

Her er opskriften på app-succes hos virksomhedsgiganten Danfoss. Langt over 100.000 brugere og et spil til kølenørder er det foreløbig blevet til.

Artikel top billede

Dette spil til kølenørder er også blevet udviklet hos Danfoss.

Den danske virksomhedsgigant Danfoss har haft stor success med at gå app-vejen.

Således er en såkaldt business to business-app blevet downloadet 140.000 gange i hele verden af forskellige kunder og samarbejdspartnere til virksomheden.

Godt nok kan den pågældende app virke lidt nørdet for folk uden for branchen, men den er åbenbart vældig brugbar for branchefolk.

Projektleder Jens Andersen fra Danfoss forklarer, hvad app'en egentlig kan:

"Den beregner forholdet mellem tryk og temperatur for en række kølemidler. Som et eksempel kan du forestille dig Buthan, som du kender som lighter-gas."

"I beholderen er gassen under tryk, og derfor flydende. Når du åbner for beholderen og slipper gassen ud, fordamper gassen ikke bare, den bliver også iskold" forklarer han.

"Det er det samme, der sker med vand, når du koger det, temperaturen og trykket er blot en hel del anderledes".

Kølefagfolk bruger eksempelvis app'en når de konkret skal beregne trykket i et køleanlæg ved en bestemt temperatur.

Mange kølemidler

Faktisk var det en ældre idé. I forvejen havde Danfoss lavet en fysisk lineal, eller regnestok, der kun kunne vise op til 8 kølemidler.

Men computerkraften kan naturligvis langt mere - og i øjeblikket er der 74 kølemidler i app'en.

Derfor var det også oplagt at lave en app, som branchefolk kan tage med i lommen.

Så ved udviklingen blev de rette it-folk og branchefolk samlet, og fik hurtigt skrevet en specifikation.

Danfoss virker da også en smule overrasket over, hvor positivt den egentlig er blevet modtaget.

"Det er et værktøj, som du som køletekniker bruger mere eller mindre hver dag, det er lidt en skruenøgle eller skruetrækker for folk i branchen," forklarer Jens Andersen.

Faktisk er fordelingen mellem Android-brugere og iOS også markant.

Verdens mest nørdede app-spil?

"Vi har interviewet folk, der bruger den regelmæssigt. Sjovt nok kan vi se, at det er mest Android-brugere, der benytter app'en, og en del færre iOS, så relationen er noget i retning af 60-40," forklarer Jens Andersen.

Danfoss ønsker ikke at oplyse hvor mange penge i kroner og øre, man har investeret i den pågældende app, men ét sted findes en meget konkret besparelse.

"Vi plejede at forære fysiske linealer, der kan vise et meget begrænset antal kølemidler. Og den udgift er naturligvis blevet reduceret," forklarer han, men fortæller at man dog fortsat får nogle henvendelser omkring linealen.

"Sandsynligvis er det betinget af alder og forskellige generationer" forklarer Jens Andersen.

Blod på tanden

Nu har Danfoss fået blod på tanden og vil udvikle flere værktøjer for "folk derude", som kan hjælpe dem i hverdagen, men også for at formidle faglig knowhow direkte ned i lommen på køleteknikeren.

"For udeforstående er det hele ret nørdet, bla. fik vi på vores feedback e-mail spørgsmålet "Hvad kan jeg bruge den til?""

Også en fejlfindings-app til køleanlæg kan downloades, og en programmerings-app til de elektroniske kølestyringer som Danfoss laver, kan nu serviceres via app's.

"Det handler jo om at tale sproget, at være til gavn for fagmanden i de daglige situationer," siger projektleder Jens Andersen.

App-spil til kølenørderne

"Men vi skal også have det lidt skægt engang imellem, så derfor lavede vi CoolGame som er en slags avanceret puslespil for kølenørderne".

Highscores fra spillet bliver samlet i en database, så spillerne kan sammenligne sig med andre spillere verden rundt.

Spillet havde i begyndelsen 10 baner - nu er man oppe på at have udviklet 15 baner.

Læs også:

Rødglødende app-butikker: Her er de mest succesfulde

Sådan ser fremtidens app ud: Kombinerer to verdener

It-giganter bønfalder app-udviklerne: Kom over til os

Test: Sådan udvikler du én app til alle smartphones

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S