Artikel top billede

KLM kobler kundernes Facebook- og LinkedIn-profiler med systemet til pladsbooking i flyet.

Sådan får du gevinst med sociale medier i dit firma

Stadig flere virksomheder tager sociale medier i brug både internt og eksternt. Det kan give et fornuftigt økonomisk afkast - hvis man altså griber det an på den rette måde.

Det er efterhånden ved at være mange år siden, at weblogs og corporate blogging var det helt store samtaleemne inden for brugen af sociale medier.

I dag blogs kun én ud af en stribe medier, der giver mulighed for bedre dialog og samarbejde i virksomheds-regi. 

Om det er det interne SharePoint-miljø eller den eksterne tilstedeværelse på Instagram og Twitter; sociale medier vinder frem i virksomhederne.

Mange er begyndt at anvende termen social business om hele den bølge af tjenester og værktøjer, virksomhederne tager i brug.

"Det vil sige både social enterprise-delen - de interne processer - og det eksterne og social marketing. De to ting hænger sammen. Hvis ikke du har en organisation, der kan det interne sådan nogenlunde, så har du svært ved at være specielt dynamisk og fleksibel eksternt," siger Christian Schwarz Lausten.

Han er direktør og partner i virksomheden Seismonaut, der rådgiver om sociale medier og digital forretningsudvikling. Han oplever, at det fortsat er meget forskellige tilgange, de danske virksomheder har til brugen af sociale medier.

"Nogle kommer ind via PR-delen og har brug for krisestyring, fordi man lige har haft en sag; andre kommer ind via interne lederblogs og det, at man skal have bedre kommunikation internt," fortæller han til Computerworld.

Her er alle gevinsterne

I sidste uge skrev vi om en global undersøgelse fra rådgivningsfirmaet McKinsey, hvor 3.542 virksomhedsledere har deltaget. Hele 83 procent svarer, at deres virksomheder i dag anvender mindst én social teknologi. I 2011 var det 72 procent, der svarede ja til det spørgsmål.

Samtidig siger ni ud af 10 af dem, der allerede er med på de sociale medier, at de opnår målbare resultater med disse værktøjer.

De konkrete gevinster, som virksomhedslederne oplever med de sociale tiltag, er blandt andet hurtigere adgang til intern viden (71 procent), lavere omkostninger til rejser (55 procent), lavere omkostninger til kommunikation med partnere og leverandører (63 procent) og mere effektiv markedsføring (65 procent).

Men selvom den globale undersøgelse altså viser, at de fleste virksomhedsledere i dag er bevidste om de gevinster, der kan opnås med sociale medier, så mener Christian Schwarz Lausten fra Seismonaut, at ikke mindst Danmark fortsat har meget at lære:

"Vi snakker meget om digitalisering, men jeg synes ikke, det er en særligt sofistikeret form for digitalisering, vi taler om."

"Vi oplever ikke, at der er mange, der kommer med den helt overordnede, forkromede strategi - det starter andre steder i organisationen."

It-giganterne opruster med sociale løsninger

Christian Schwarz Lausten udtagelse tager ikke mindst udgangspunkt i det massive oprustningskapløb, der i øjeblikket finder sted på leverandørsiden, når det kommer til sociale medier.

"Det er SAP, Salesforce, Adobe, IBM, Citrix, Microsoft - hele vejen rundt. Det er virkelig voldsomt, og det er både internt og eksternt. Så på hele leverandørsiden er der et enormt pres på, at være dem, der kommer til at sætte sig på det her."

"Jeg synes, at Danmark lidt stadig hænger fast i den der med, om man kan bruge det til noget - om man kan tjene penge på det? Det er slet ikke noget, man stiller spørgsmålstegn ved længere i USA. Der er det simpelthen en nødvendighed."

Sådan når man i mål med sociale medier

I McKinsey-rapporten kan man også læse, at virksomhedslederne vurderer, at den størst mulige gevinst ved de sociale teknologier er, at produktiviten kan øges ganske markant.

"I gennemsnit siger de, at deres virksomheder kunne mindske den tid, der bruges på at læse og besvare beskeder, med 30 procent, hvis de anvendte tilgængelige teknologier i stedet for en-til-en kommunikationsteknologier som email," skriver McKinsey.

Christian Schwarz Lausten mener ikke overraskende også, at der kan opnås store gevinster med anvendelsen af sociale medier. Han påpeger dog også, at mange begår den fejl, at de undervurderer, hvor meget der skal til, før man når målet.

"En ting er, at der er en i direktionen, der siger, at det er den retning, man skal i - noget andet er de ressourcer, der skal følge med. Det er også der, kæden hopper af. Det her kan ikke lade sig gøre, hvis ikke også man har manpower til det."

Han henviser til, at undersøgelser har vist, at et gennemsnitligt social media-team i en amerikansk virksomhed med over 1.000 ansatte er på 11 mand.

"Så har man både en strateg og community managers til den eksterne del og den interne del. Man har et team, der kan få det her masseret langt, langt ind i organisationen."

"Community manageren er 'make or break' i en social medie-strategi, fordi det her er så personafhængigt. Det er ikke et telefonsystem, du installerer, og så kører det bare. Det handler om samtaler med mennesker."

Kræver opbakning internt 

Hvis man tager udgangspunkt i den interne brug af sociale medier, så er der typisk et ønske om, at få mere værdi ud af intranettet, forklarer Christian Schwarz Lausten.

"Kan vi nedbringe antallet af emails? Kan vi øge antallet af delinger blandt vores medarbejdere? Kan vi øge antallet af idéer? Det handler om at forstå, hvordan man sikrer, at vi alle deltager og kommenterer - den transformation handler rigtig meget om forandring og kulturforståelse."

"Du skal have en person ret højt oppe i systemet, en vice president af en eller anden art, som har set lyset og går i brechen for dig, for der er ingen tvivl om, at det her kræver, at man har muligheden for at ændre organisationen i en bestemt retning."

Han oplever også, at den klassiske it-chef i denne forbindelse ofte mister noget af den magt, han tidligere har haft.

"Det er ikke nødvendigvis it-chefen, der kan det her. It-chefen skal være med på den, fordi det også handler om indkøb, men vi ser også, at it-chefens magt og indflydelse smuldrer, fordi det her er cloud-baseret," lyder oplevelsen fra Christian Schwarz Lausten.

Sådan måler man succes med sociale medier

På den eksterne front begynder stadig flere virksomheder at anvende alt fra Facebook til Twitter og LinkedIN.

Men heller den slags tiltag er gratis, og derfor er der et vist behov for at kunne forklare og forsvare, hvorfor x-antal medarbejdere skal bruge tid på Facebook.

Hvordan måler man, om man har opnået det, man gerne ville? Eksempelvis at styrke ens brand

"Så laver du en række KPI'er (key performance indicators, red.) på vejen dertil. Man sætter en KPI op, der måler hvad det er for en stemning, folket har omkring vores brand - hvad er det folk skriver, hvilke tillægsord kobler de på, når de skriver statusopdateringer om vores brand?"

"Der kan være en række af den slags KPI'er, og det vigtige er så hele rapport-delen. Det er det ansvar, man har som community manager eller social medie-strateg. Man skal sørge for, at der hver måned kommer en afrapportering," forklarer Christian Schwarz Lausten fra Seismonaut.

"Det er egentlig lettere, end man tror, også fordi der begynder at være så mange systemer til det," forklarer han med henvisning til de løsninger, der gør det lettere at overvåge aktiviteter på sociale medier. 

Nye måder at anvende Facebook på

Christian Schwarz Lausten tilføjer, at en anden tendens er, at stadig flere virksomheder begynder at væve sociale medier ind i deres produkter.

Et konkret eksempel er KLM, der med tjenesten Meet & Seat gør det muligt for kunderne at se, hvilke andre mennesker der skal med flyet, fordi de anvender deres Facebook- eller LinkedIn-profil.

Dermed kan man ønske at komme til at sidde ved siden at konkrete profiler.

"Selvfølgelig er det en gimmick, men jeg tror også, at det er et eksempel på, hvordan vi kommer til at se social medie-integreringen vinde indpas," siger Christian Schwarz Lausten.

Mere om sociale medier:

Derfor er der cool cash at hente i disse teknologier

Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter

Du køber ny smart it - men får slet ikke nok ud af det




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Sådan får du innovationen til at blomstre i din virksomhed: "Det bliver gjort forkert i 90 procent af tilfældene"
For at ramme plet med digitale løsninger er innovation afgørende, og det flyvske begreb er noget, der bør gribes systematisk an. "Innovation er ikke lig med post-its. Man skal både arbejde med kulturen, tankegangen og værktøjskassen," siger Thomas Ove Rasmussen, innovationsdirektør i Trifork.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Så ofte rammer din sikkerhedsleverandør plet – eller helt ved siden af
Denne uafhængige evaluering fra MITRE ATT&CK giver et billede af styrker og svagheder hos førende udbydere af cybersikkerhedsydelser. Rapporten vurderer bl.a. reaktion og træfsikkerhed på simulerede angreb og af, hvor hurtigt der slås alarm.