Sådan får du gevinst med sociale medier i dit firma

Stadig flere virksomheder tager sociale medier i brug både internt og eksternt. Det kan give et fornuftigt økonomisk afkast - hvis man altså griber det an på den rette måde.

Artikel top billede

KLM kobler kundernes Facebook- og LinkedIn-profiler med systemet til pladsbooking i flyet.

Det er efterhånden ved at være mange år siden, at weblogs og corporate blogging var det helt store samtaleemne inden for brugen af sociale medier.

I dag blogs kun én ud af en stribe medier, der giver mulighed for bedre dialog og samarbejde i virksomheds-regi. 

Om det er det interne SharePoint-miljø eller den eksterne tilstedeværelse på Instagram og Twitter; sociale medier vinder frem i virksomhederne.

Mange er begyndt at anvende termen social business om hele den bølge af tjenester og værktøjer, virksomhederne tager i brug.

"Det vil sige både social enterprise-delen - de interne processer - og det eksterne og social marketing. De to ting hænger sammen. Hvis ikke du har en organisation, der kan det interne sådan nogenlunde, så har du svært ved at være specielt dynamisk og fleksibel eksternt," siger Christian Schwarz Lausten.

Han er direktør og partner i virksomheden Seismonaut, der rådgiver om sociale medier og digital forretningsudvikling. Han oplever, at det fortsat er meget forskellige tilgange, de danske virksomheder har til brugen af sociale medier.

"Nogle kommer ind via PR-delen og har brug for krisestyring, fordi man lige har haft en sag; andre kommer ind via interne lederblogs og det, at man skal have bedre kommunikation internt," fortæller han til Computerworld.

Her er alle gevinsterne

I sidste uge skrev vi om en global undersøgelse fra rådgivningsfirmaet McKinsey, hvor 3.542 virksomhedsledere har deltaget. Hele 83 procent svarer, at deres virksomheder i dag anvender mindst én social teknologi. I 2011 var det 72 procent, der svarede ja til det spørgsmål.

Samtidig siger ni ud af 10 af dem, der allerede er med på de sociale medier, at de opnår målbare resultater med disse værktøjer.

De konkrete gevinster, som virksomhedslederne oplever med de sociale tiltag, er blandt andet hurtigere adgang til intern viden (71 procent), lavere omkostninger til rejser (55 procent), lavere omkostninger til kommunikation med partnere og leverandører (63 procent) og mere effektiv markedsføring (65 procent).

Men selvom den globale undersøgelse altså viser, at de fleste virksomhedsledere i dag er bevidste om de gevinster, der kan opnås med sociale medier, så mener Christian Schwarz Lausten fra Seismonaut, at ikke mindst Danmark fortsat har meget at lære:

"Vi snakker meget om digitalisering, men jeg synes ikke, det er en særligt sofistikeret form for digitalisering, vi taler om."

"Vi oplever ikke, at der er mange, der kommer med den helt overordnede, forkromede strategi - det starter andre steder i organisationen."

It-giganterne opruster med sociale løsninger

Christian Schwarz Lausten udtagelse tager ikke mindst udgangspunkt i det massive oprustningskapløb, der i øjeblikket finder sted på leverandørsiden, når det kommer til sociale medier.

"Det er SAP, Salesforce, Adobe, IBM, Citrix, Microsoft - hele vejen rundt. Det er virkelig voldsomt, og det er både internt og eksternt. Så på hele leverandørsiden er der et enormt pres på, at være dem, der kommer til at sætte sig på det her."

"Jeg synes, at Danmark lidt stadig hænger fast i den der med, om man kan bruge det til noget - om man kan tjene penge på det? Det er slet ikke noget, man stiller spørgsmålstegn ved længere i USA. Der er det simpelthen en nødvendighed."

Sådan når man i mål med sociale medier

I McKinsey-rapporten kan man også læse, at virksomhedslederne vurderer, at den størst mulige gevinst ved de sociale teknologier er, at produktiviten kan øges ganske markant.

"I gennemsnit siger de, at deres virksomheder kunne mindske den tid, der bruges på at læse og besvare beskeder, med 30 procent, hvis de anvendte tilgængelige teknologier i stedet for en-til-en kommunikationsteknologier som email," skriver McKinsey.

Christian Schwarz Lausten mener ikke overraskende også, at der kan opnås store gevinster med anvendelsen af sociale medier. Han påpeger dog også, at mange begår den fejl, at de undervurderer, hvor meget der skal til, før man når målet.

"En ting er, at der er en i direktionen, der siger, at det er den retning, man skal i - noget andet er de ressourcer, der skal følge med. Det er også der, kæden hopper af. Det her kan ikke lade sig gøre, hvis ikke også man har manpower til det."

Han henviser til, at undersøgelser har vist, at et gennemsnitligt social media-team i en amerikansk virksomhed med over 1.000 ansatte er på 11 mand.

"Så har man både en strateg og community managers til den eksterne del og den interne del. Man har et team, der kan få det her masseret langt, langt ind i organisationen."

"Community manageren er 'make or break' i en social medie-strategi, fordi det her er så personafhængigt. Det er ikke et telefonsystem, du installerer, og så kører det bare. Det handler om samtaler med mennesker."

Kræver opbakning internt 

Hvis man tager udgangspunkt i den interne brug af sociale medier, så er der typisk et ønske om, at få mere værdi ud af intranettet, forklarer Christian Schwarz Lausten.

"Kan vi nedbringe antallet af emails? Kan vi øge antallet af delinger blandt vores medarbejdere? Kan vi øge antallet af idéer? Det handler om at forstå, hvordan man sikrer, at vi alle deltager og kommenterer - den transformation handler rigtig meget om forandring og kulturforståelse."

"Du skal have en person ret højt oppe i systemet, en vice president af en eller anden art, som har set lyset og går i brechen for dig, for der er ingen tvivl om, at det her kræver, at man har muligheden for at ændre organisationen i en bestemt retning."

Han oplever også, at den klassiske it-chef i denne forbindelse ofte mister noget af den magt, han tidligere har haft.

"Det er ikke nødvendigvis it-chefen, der kan det her. It-chefen skal være med på den, fordi det også handler om indkøb, men vi ser også, at it-chefens magt og indflydelse smuldrer, fordi det her er cloud-baseret," lyder oplevelsen fra Christian Schwarz Lausten.

Sådan måler man succes med sociale medier

På den eksterne front begynder stadig flere virksomheder at anvende alt fra Facebook til Twitter og LinkedIN.

Men heller den slags tiltag er gratis, og derfor er der et vist behov for at kunne forklare og forsvare, hvorfor x-antal medarbejdere skal bruge tid på Facebook.

Hvordan måler man, om man har opnået det, man gerne ville? Eksempelvis at styrke ens brand

"Så laver du en række KPI'er (key performance indicators, red.) på vejen dertil. Man sætter en KPI op, der måler hvad det er for en stemning, folket har omkring vores brand - hvad er det folk skriver, hvilke tillægsord kobler de på, når de skriver statusopdateringer om vores brand?"

"Der kan være en række af den slags KPI'er, og det vigtige er så hele rapport-delen. Det er det ansvar, man har som community manager eller social medie-strateg. Man skal sørge for, at der hver måned kommer en afrapportering," forklarer Christian Schwarz Lausten fra Seismonaut.

"Det er egentlig lettere, end man tror, også fordi der begynder at være så mange systemer til det," forklarer han med henvisning til de løsninger, der gør det lettere at overvåge aktiviteter på sociale medier. 

Nye måder at anvende Facebook på

Christian Schwarz Lausten tilføjer, at en anden tendens er, at stadig flere virksomheder begynder at væve sociale medier ind i deres produkter.

Et konkret eksempel er KLM, der med tjenesten Meet & Seat gør det muligt for kunderne at se, hvilke andre mennesker der skal med flyet, fordi de anvender deres Facebook- eller LinkedIn-profil.

Dermed kan man ønske at komme til at sidde ved siden at konkrete profiler.

"Selvfølgelig er det en gimmick, men jeg tror også, at det er et eksempel på, hvordan vi kommer til at se social medie-integreringen vinde indpas," siger Christian Schwarz Lausten.

Mere om sociale medier:

Derfor er der cool cash at hente i disse teknologier

Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter

Du køber ny smart it - men får slet ikke nok ud af det

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S