Begår du også denne sikkerhedsbrøler?

Mange sikkerhedsfolk elsker at vise tal og statistikker frem, der skal dokumentere sikkerhedsniveauet i virksomheden. Ofte er alle andre end dem selv bedøvende ligeglade.

Artikel top billede

(Foto: PC World)

Der er ikke ret mange andre end dig selv, der går op i dine sikkerhedsmålinger.

Sådan skriver Gartner-rådgiver Paul Proctor i et blogindlæg, hvor han forklarer, at han som leder af risikovurderinger og sikkerhed hos Gartner ser mange eksempler på måle-metoder og dashboards, som meget få ledere i organisationen går op i.

"Grunden til, at ingen går op i det, er, fordi du ikke ved noget om dem og om, hvad der betyder noget for dem. De (beslutningstagerne) beder dig om disse målinger, fordi de har pligt til at gøre det. Ikke fordi de går op i det eller ønsker at høre fra dig. De ønsker, at dette problem forsvinder (sikkerhed distraherer dem fra deres daglige job)." 

Sådan bør du IKKE gribe det an

Paul Procor anbefaler, at man skal sørge for, at de informationer, man giver lederne, rent faktisk har en betydning for deres beslutninger.

Han lister en række eksempler på traditionelle måder at måle sikkerhed på - men som ikke giver den store mening, når det kommer til stykket:

"Måling: Antallet af gange, vi blev "angrebet" sidste måned - Meget almindeligt, fuldstændig værdiløst," lyder et eksempel fra Paul Proctor.

Eller hvad med dette eksempel:

"Måling: Antallet af ikke-patchede sårbarheder - Meget almindeligt. Har potentiale, men det er ikke specifikt nok til at guide i operationelle beslutninger. Hvis du rapporterer en forbedring af dette, har du kun bevist, at du passer dit arbejde."

Gartner-rådgiverens pointe er, at man som minimum bør sammenholde antallet af alvorlige sårbarheder, der ikke er blevet lukket, med antallet af kritiske systemer.

"Har potentiale for brugbar beslutningstagning, når antallet stiger eller falder, men "antallet" af kritiske patches og selv kritiske systemer svinger frem og tilbage, så et "antal" kan være meningsløst," lyder indsparket fra Paul Proctor.

Sådan BØR du gøre

Hans konkrete anbefalinger lyder derfor, at man skal se på eksempelvis antallet af dage, det tager at lappe kritiske huller i kritiske systemer. Eller endnu mere konkret:

Antallet af dage, det tager at lappe systemer, der understøtter produktionen i Kuala Lumpur - med udgangspunkt i en viden om, at Kuala Lumpur har tre gange så meget nedetid, som man har regnet med, og at denne lokation står for 40 procent af virksomhedens omsætning.

"Som du kan se, er de målinger, der betyder noget, dem med en forretningskontekst for dine chefer. Det er ikke muligt at samle en liste op fra en kilde, der vil være andet end et udgangspunkt for, at du kan udvikle et godt og unikt sæt målinger for din organisation."

"Du er nødt til at rulle ærmerne op, sætte dig ned med dine beslutningstagere og finde ud af, hvad der betyder noget for dem," lyder det fra Gartner-rådgiveren.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

13 sandheder om it-sikkerhed som ikke holder vand

Unge blæser på virksomhedens sikkerhed: Så farlige er de

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager, Maverick

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil