15 vilde år med Google: Nu kommer de store udfordringer

Det er 15 år siden, at virksomheden Google kom til verden og ændrede alt med en søgealgoritme. Nu begynder de store udfordringer at vise sig i horisonten.

Artikel top billede

Computerviews: 277 milliarder kroner.

Så mange penge omsatte Google for i 2012 - selskabets hidtil bedste år i økonomisk forstand.

Overskuddet efter skat lød på 59 milliarder kroner, så det må siges at være helt fornuftigt for virksomheden med "blot" 44.777 ansatte.

Ikke at det er specielt unikt med den slags resultater for Google, der netop i disse uger kan fejre sin 15 års fødselsdag.

Ser man på virksomhedens regnskaber de seneste mange år, er vækstrater omkring de 30 procent det typiske billede.

Interessant Google-tidslinje

Google markerer selv jubilæet med en ny tidslinje over de seneste 15 års udvikling for selskabet og dets efterhånden ret mange produkter.

Google.com blev regristreret som domæne den 15. september 1997, to år efter at stifterne, Larry og Sergey, havde mødt hinanden på Stanford.

På den måde er Googles historie ikke bare historien om et enkelt selskab i internetbranchen, men snarere historien om branchen i det hele taget.

Jo, selskaber som Altavista, Yahoo og Webcrawler kom før Google, men da først Google-projektet begyndte at gribe om sig, kunne ingen andre følge med.

Fra 1997 til i dag har internettet udviklet sig til en allestedsnærværende teknologi, der er er omdrejningspunktet for både vores professionelle og private liv.

Det, der startede som en søgealgoritme, har udviklet sig til en stor global koncern med milliarder og atter milliarder på bundlinjen år efter år.

Produktporteføljen er vokset og omfatter i dag alt fra annoncer til Android til Google Apps, Maps og YouTube.

Så vild er Googles succes

Google-brandet er i dag verdens næstmest værdifulde med en anslået værdi på 512 milliarder kroner i en ny opgørelse, kun overgået af Apple.

Det skyldes i høj grad, at selskabet bliver ved med at spytte nye, populære produkter ud på markedet, der kan forstærke internetselskabets position.

At Google er helt og aldeles urørlig på visse områder, ses blandt andet i denne figur over søgemaskinernes markedsandele over de seneste fire år.

Til trods for, at Microsoft har investeret stort i sin Bing-søgemaskine, er Googles markedsandel ifølge Statcounter faktisk lidt højere, end den var for fire år siden.


Eller hvad med et andet tal, der kan tage pusten fra de fleste: Der findes nu en milliard Android-enheder.

Og se dette billede af Google-aktien på Nasdaq-børsen over de seneste fem år:


Google har al mulig grund til at fejre sig selv og 15-års-jubilæet.

Men med den succes, selskabet har haft i de forgangne år, og med den status, selskabet har her i 2013, begynder vi også at se Googles udfordringer forude.

For jo, problemerne vil også ramme Google før eller siden - præcis som de tidligere har ramt selskaber som Microsoft og Apple.

Googles to største udfordringer

Selv om Google har klaret sig umådeligt godt i de seneste 15 år med en hæsblæsende innovation, et hav af populære produkter, og en økonomisk vækst og indtjening, meget få selskaber kan matche, er det netop også på baggrund af dette, at de første store udfordringer er begyndt at vise sig.

Udfordring nummer 1: Retssager
Microsoft har oplevet det, Apple har oplevet det, og det samme har selskaber som Intel og IBM: At blive anklaget for monopol-misbrug.

Selvom sagerne er vidt forskellige, har de det tilfælles, at de bunder i, at selskaberne vokser sig så store og dominerende på et marked, at andre begynder at stille spørgsmål ved, om det har udviklet sig til et decideret monopol, der hindrer konkurrerende virksomheder i at deltage i festen.

Nu er turen så kommet til Google, der er genstand for en formel EU-undersøgelse af, om selskabet har overtrådt forbuddet mod at misbruge dominerende markedspositioner.

En lang række virksomheder står bag anklagerne mod Google i den ganske komplicerede og omfattende sag, der blandt andet handler om, hvorvidt selskabets egne produkter automatisk kommer før konkurrenternes i Google-søgemaskinen.

Uanset hvordan sagen (eller rettere sagerne) ender, er der næppe tvivl om, at Google qua sin store succes kommer til at skulle forholde sig til forskellige anklager i fremtiden også.

Læs mere om Googles EU-sag her.

Udfordring nummer 2: Overvågning
Et af de varmeste emner i disse år er overvågning af web- og tele-brugerne både fra myndighedernes side og fra de kommercielle selskabers side.

Googles grundlæggende forretningsmodel er anvendelsen af information i digitale tjenester, og dermed havner selskabet - retfærdigt eller ej - helt automatisk i midten af den til tider ophidsede debat om manglende privacy og gennemgribende overvågning af vores digitale liv.

Det skal retfærdigvis siges, at Google faktisk er en af de it-virksomheder, der gør meget ud af at være åben omkring brugen af data i de forskellige tjenester og blandt andet udgiver gennemsigtighedsrapporter, så man kan få et indblik i, hvor ofte Google modtager anmodninger fra myndigheder og domstole rundt om i verden om at udlevere brugerdata.

Google vil - på lige fod med selskaber som Facebook og Microsoft - i stigende grad skulle forholde sig til hele privacy-situationen i de kommende år.

Læs mere om overvågningen på internettet her.

Her skal Google passe på

Udfordring nummer 3: At bevare innovationen
Hvis der er én ting, Google ikke mangler i år 2013, er det evnen til innovation. Fra Google Glass til stadig vildere funktioner i Google Earth og hele Android-projektet: Google buldrer afsted med innovative projekter.

Men Google er i sidste ende næppe anderledes end andre selskaber. Før eller siden vil koncernen opleve at miste lidt af den ellers så imponerende opfindsomhed.

Det er ikke sket endnu, fordi Google-koncernen formår at tiltrække de bedste og mest kreative it-folk, men jo større og ældre Google bliver, des større bliver risikoen for, at det kan ske.

Innovation er for virksomheder i al almindelighed - og for internetvirksomheder i særdeleshed - det magiske brændstof, der gør, at farten kan opretholdes og måske sågar øges, selvom skibet vokser i størrelse, og et uvejr eller to kan skimtes i horisonten.

Formår Google at undgå innovations-krisen, er der i princippet intet til hinder for, at selskabet kan fortsætte den vilde vækst 15 år endnu.

Du kan se Googles tidslinje over de seneste 15 år her.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Få overblikket: Alle disse steder bliver du overvåget

Derfor varmer EU op til forlig med Google i speget sag

Fra garagekode til nettets guldæg - her er historien om Google

Sådan fungerer apps til Google Glass: Tør du se med?

Derfor har Google det svært mod Microsoft i Danmark

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car