Sådan fungerer apps til Google Glass: Tør du se med?

Googles interaktive briller bliver først rigtig interessante, når app-udviklerne lader kreativiteten få frit spil. Se en række eksempler på apps til brillerne her.

Artikel top billede

ComputerViews: Googles nærmest sagnomspundne briller, Google Glass, har været talk of the web igennem længere tid.

Forklaringen er den simple, at brillerne kan blive realiseringen af en hed science fiction-drøm om at have adgang til en computer og data direkte via ens syn.

Men mens brillerne i sig selv såmænd er interessante nok, er det de apps og løsninger, man vil kunne anvende sammen med brillerne, der for alvor gør dem interessante.

Det er i løsningerne til brillerne, at det store potentiale ligger gemt.

På den måde er det ikke så meget anderledes end dengang, Apple lancerede iPhone, hvor selve App Storen var det, der skabte den egentlige revolution, snarere end selve hardwaren.

Sådan udvikler man til Google Glass

Brillerne kører Android, og ligesom det er tilfældet med de Android-baserede tablets og smartphones, håber Google naturligvis, at app-udviklerne også vil bidrage i stor stil med løsninger til brillerne.

For at kunne udvikle det, Google kalder Glassware - apps til brillerne - bruger man Google Mirror API, der fungerer med både Java, .Net, PHP og Python.

Google oplyser, at man arbejder på et Glass Development Kit (GDK), der vil gøre det muligt at udvikle Glassware som application package filer (APK) - det format man også anvender til almindelig Android-udvikling.

Indtil det GDK er klar, anbefales det, at man anvender det almindelige Android SDK, der fint kan fungere til eksperimenter, da brillerne bygger på Android 4.0.4-platformen.

Der er samtidig en række designprincipper, man bør huske, når man udvikler Glassware, for det er nu engang ikke det samme som at udvikle apps til en almindelig smartphone eller tablet.

Sådan skal apps skrues sammen

Google har en række overordnede retningslinjer for, hvordan Glassware bør udvikles. 

Blandt andet er det vigtigt, at data kun træder frem for brugernes syn, når de skal anvendes - og forsvinder igen, når man ikke har brug for dem.

"Undlad alt for mange og for støjende notifikationer, når brugeren ikke forventer det," lyder det blandt andet fra Google, der understreger, at timing er altafgørende, når det handler om Glassware-funktionalitet.

Der findes forskellige input-mekanismer til brillerne. Det er eksempelvis stemmekommandoer, berøringer på selve brillernes touchpad, et accelerometer og gyroscope.

Bliv klogere poå Timeline Cards

Et centralt omdrejningspunkt, når man udvikler Glassware til brillerne, er det, Google kalder Timeline Cards.

Det er kort fortalt måden, man viser indhold til brugerne på - om det så er i form af tekst, billeder, video eller andet. Her kan du se, hvordan det fungerer i praksis:

Der eksisterer allerede flere hundrede konkrete eksempler på Glassware, som man blandt andet kan dykke ned i her og her

En stor del af det er mest koncepter, og en del af det virker som løsninger, der ikke er specielt kreative.

Der er dog også interessante bud på Glassware, der - om ikke andet - er med til at illustrere det potentiale, der ligger i platformen.

Eksempler på Glassware

Her er et konkret eksempel på Glassware i form af app'en Fancy, der lader dig tage billeder med brillerne og dele dem med venner og bekendte via forskellige webtjenester:

Eller her et forsøg på at spille Battleship på Google Glass:

Her ses et design-eksempel på, hvordan en fitness-app kan tage sig på som Glassware:

Der er også flere bud på, hvad man kan bruge kombinationen briller/smartphone til. Det er virksomheden CrowdOptic, der står bag dette koncept:

Og endelig et eksempel i form af Glasswaren Trulia, der guider den boligsøgende med aktuelle og relevante boliger, efterhånden som brugeren bevæger sig rundt i byen:

I forhold til den sidste løsning med boligerne kan man måske stille spørgsmålet, om det ikke er lige så nemt at hive smartphonen frem og se på boligerne der?

Hvor populære bliver Googles briller?

At der er store perspektiver i Google Glass og lignende produkter, der smelter den fysiske og den virtuelle verden sammen, kan der dog næppe herske tvivl om.

Augmented reality er et koncept, der har været talt om i årevis, og nu ser det faktisk ud til, at der for alvor begynder at ske noget med udgangspunkt i Googles briller.

Det store spørgsmål er naturligvis, hvor meget forbrugerne vil betale for sådan et par briller, og hvor mange forbrugere, der i det hele taget er interesseret i dem, når det kommer til stykket? 

Den udviklerversion af Google Glass, der er ude indtil videre, koster 1.500 dollar, og selv om forbruger-versionen ventes at blive en del billigere, er det stadig et ubesvaret spørgsmål, hvor langt prisen skal ned, før der for alvor kan komme gang i salget.

Salget er vigtigt ikke mindst for app-udviklerne. Hvis det skal være attraktivt at udvikle apps til Google-brillerne, skal der helst være mange brugere og dermed mange potentielle købere af den pågældende app.

Hvis du vil vide mere om Google Glass, kan du se denne præsentation fra TED, hvor Googles Sergey Brin fortæller om ambitionerne med projektet:

Hvilket potentiale ser du i Google Glass?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S