Den sikre vej mod outsourcing-fiasko: Undgå disse udbredte brølere

ComputerViews: Vi har det med at begå de samme brølere, når vi skal outsource it. Her får du nogle fif til de ting, som du bør være opmærksom på - og som du sikkert overser.

Artikel top billede

(Foto: Anatoly Vartanov (c) 2008 / Anatoly Vartanov aka UltraONE)

ComputerViews: Der findes efterhånden ikke mange virksomheder, der ikke i en eller anden udstrækning har arbejdet med at outsource hele eller dele af deres it-setup.

Siden manøvren med at outsource it er så udbredt, skulle man tro, at det efterhånden ville være muligt at lære af hinandens fejl i en grad, så man næsten kunne undgå problemer.

Men sådan er det ikke.

Faktisk tyder meget endda på, at det er de samme fejl, der går igen, mens de succcesfulde projekter er mere individuelle i deres natur.

Hvorfor: Dybest set fordi de erfaringer og konklusioner og den lærdom, der ligger i enhver fejl, ofte har svært ved at rodfæste sig på en måde, der gør dem nyttige, næste gang virksomheden står over for en outsourcing-opgave.

Udfordringen ligger i, at de hårdt erhvervede erfaringer om outsourcing-projektets faldgruber også skal kunne anvendes af andre end dem, der har været direkte involveret - også selv om der kommer nye folk, nye chefer og nye strukturer i butikken.

Lad os tage et kig på nogle af de ting, der oftest går galt, og som du bør forsøge at tage højde for.

Misser konsekvenserne for alle

Langt de fleste outsourcing-projekter bliver sat i søen, fordi virksomheden og CIO'en ser en mulighed for at få bedre it-service til en lavere pris.

Outsourcing-leverandørerne er som regel ganske ferme til at levere tal og dokumentation for, at det bliver tilfældet, hvorefter processen sættes i gang.

Alle er klar over, at outsourcingen bliver en forandring for organisationen og dens arbejdsgange.

Men ikke mange har fuldt overblik over præcist hvor, hvor mange, hvor meget og hvordan transformationen vil ramme i organisationen.

Sørg for at få fuldt overblik over de organisatoriske konsekvenser, som outsourcingen vil føre til.

Du glemmer prisen - og aner ikke hvad den er

Økonomien smutter

Muligheden for at spare penge er blandt de væsentligste grunde til at gå i gang med outsourcing-projekterne.

Det fulde overblik kræver imidlertid, at man i forbindelse med business casen foretager en grundig og gennemgående økonomisk analyse af det nye scenarie, hvor alt kommer med, og intet bliver glemt - også de fulde økonomiske konsekvenser af organisations- og procesforandringerne helt ude i de enkelte kontorer.

Ellers risikerer du at stå med en økonomi, der pludselig er langt værre end forventet efter outsourcingen. Og det var jo ikke meningen.

Sørg for at få overblik over, hvem der eksempelvis skal betale for hvad i den nye organisation - og fra hvilke budgetter. Hvem skal for eksempelvis tage afskrivningerne af de aktiver, som outsourcingen gør overflødig? Hvem skal betale de øgede internet-omkostninger?

Ekstra-aftaler hober sig op

Du bør undgå at blive overdynget med ekstra-kontrakter, ekstra-aftaler og ekstra-omkostninger fra din outsourcing-leverandør.

Som udgangspunkt bør du kun indgå ekstra-kontrakter, hvis det drejer sig om tilføjelse af en helt ny service eller hardware-ændringer. Ellers bør du holde dig til den oprindelige plan.

Du kan være ret sikker på, at dit forarbejde har været for ringe, hvis du pludselig står med en bunke ekstra-kontrakter fra din leverandør - typisk på ydelser og opgaver, der ikke er specificeret i den oprindelige kontrakt, men som alligevel har vist sig nødvendige undervejs i projektet.

Sørg for at have overblik, inden du går i gang. Og hold dig som udgangspunkt til planen, når projektet først er blevet igangsat.

Ingen kan teste

Nye systemer og ændringer i it-infrastrukturen kræver test.

Det gælder især, når projektets formål blandt andet er at konsolidere og standardisere systemer og arbejdsgange i organisationen, hvilket ofte er tilfældet, når der bliver outsourcet.

Leverandøren er klar til at køre, men kunden melder pludselig, at han ikke er klar til at teste de nye systemer, og derfor jokker han på bremsen.

Der er projekter og ordrer, der lige skal klares, og vi kan ikke bare lukke for det hele i den periode, hvor vi tester. Og folk har også andet at give sig til. Hvornår kan vi være klar til at køre?

Sørg for at sætte ressourcer, tid og mandskab af til at teste de nye systemer og de nye postgange, uden at det skader produktionen. På den måde undgår du frustationer og forsinkelser på begge sider af bordet.

Her skal leverandøren til lommerne og betale dig

Aner ikke hvordan vi løser konflikter

Når det gælder håndtering af problemer og manglende levering og stridspunkter om manglende opfyldelse af kontrakterne, tager mange outsourcing-kontrakter kun højde for enten de helt små ting eller de helt store ting.

De små ting kan løses ved, at kunden eksempelvis skal have rabat på nogle service-aftaler i en periode.

De store ting giver i kontrakten kunden mulighed for helt at komme ud af aftalen under forudsætning af, at visse betingelser opfyldes.

Men hvad så imellem disse to yderpunkter?

Mange outsourcing-kontrakter er i dag relativt snævre og relativt korte, hvilket betyder, at det er svært at se nogen fidus i at opsige dem i utide, medmindre problemerne er virkeligt enorme.

Det gør, at truslen om opsigelse for det meste ikke kan bruges til noget. Leverandøren ved godt, når det bare er buldren fra tomme tønder.

Sørg for at forhandle alle scenarierne på plads, når kontrakten skal formuleres. Muligheder kunne eksempelvis være mulighed for delvis opsigelse af kontrakten eller regler for, hvornår der skal kaldes en mægler på banen.

Har du flere punkter? Skriv dem herunder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly