Novos it-selskab klar til aggressiv vækst

Efter et nyligt navneskifte og et overskud på næsten 73 millioner kroner sidste år satser NNIT, tidligere Novo Nordisk IT, på en aggressiv vækst, som primært skal skaffes hos nye kunder uden for koncernen.

Efter et overskud på knap 73 millioner kroner i 2003 er Novo Nordisks tidligere interne it-afdeling klar til at stå helt på egne fødder.

Selskabet skiftede i januar navn fra Novo Nordisk IT til NNIT, og med det navn skal der i 2004 vindes nye kunder uden for koncernen og sikres en vækst på over 10 procent.

- Vi skal vokse dobbelt så meget som markedet i 2004. Vi planlægger en fortsat aggressiv vækst, væsentlig højere blandt nye kunder. Set i lyset af markedsudviklingen og den skærpede konkurrence er det meget ambitiøse mål, siger administrerende direktør, Torben Skriver Frandsen.

Han føler sig dog godt beredt.

I 2003 steg omsætningen med 10 procent til 714 millioner kroner, mens overskuddet efter skat på 73 millioner kroner var en stigning på 20 procent.

Farmaceutiske kunder

NNIT har over 100 kunder, men hovedparten af omsætningen kommer på grund af rødderne i Novo Nordisk stadig fra den farmaceutiske sektor, hvor omsætningen sidste år blev på 552 millioner kroner.

NNIT A/S Årsregnskab
Millioner kroner20032002
Omsætning713,7649,4
Resultat af primær drift (EBIT)97,199,7
Resultat før skat 101,798,8
Resultat72,760,7
Egenkapital256,6214,0
Antal ansatte633550
Selskabets voksende uafhængighed af Novo Nordisk viser sig i, at omsætningen fra kunder uden for koncernen i 2003 steg med 23 procent. Det er langt fra målet på 70 procent i 2004, men det mener Torben Skriver Frandsen, at selskabet nok skal nå.

Novo Nordisk IT blev oprettet som enhed i Novo Nordisk i 1994 og omdannet til aktieselskab i 1999.

På trods af målet om, at omsætningen mindst stiger med 10 procent i 2004, forventer NNIT ikke et bedre resultat. Konkurrencen er nemlig intens, og priserne i 2004 forventes at ligge på 2003-niveau.

- En lang række priser er under pres, og vi har nedsat vores prisniveau med et tocifret millionbeløb, siger Torben Skriver Frandsen.

Vil være totalleverandør

Han ser NNIT som en totalleverandør af it, der både kan klare drift, udvikling og rådgivning.

For at nå det mål købte selskabet sig i april til viden om marketing og kommunikation, da web- og kommunikationsbureauet E-sense blev overtaget for ni millioner kroner.

NNIT vil samtidig være et europæisk selskab og åbnede sidste år et salgskontor i Zürich i Schweiz, hvor selskabet har flere farmaceutiske virksomheder som kunder.

Blandt projekterne sidste år var Hovedstadens Udviklingsråds nye portal og Sund & Bælts nye intranet. NNIT var samtidig hovedleverandør til Novozymes' hjemmeside, som vandt E-handelsprisen 2003.

På system-siden håndterer NNIT dagligt 830.000 e-mails, og selskabets helpdesk hjælper kunder i hele verden.

Når NNIT satser på eksterne kunder, skyldes det også, at selskabet ikke har eneret på at levere til Novo Nordisk. I februar tabte selskabet således et udbud til Siemens Business Services om i fremtiden at stå for Novozymes' it-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly