Efter et overskud på knap 73 millioner kroner i 2003 er Novo Nordisks tidligere interne it-afdeling klar til at stå helt på egne fødder.
Selskabet skiftede i januar navn fra Novo Nordisk IT til NNIT, og med det navn skal der i 2004 vindes nye kunder uden for koncernen og sikres en vækst på over 10 procent.
- Vi skal vokse dobbelt så meget som markedet i 2004. Vi planlægger en fortsat aggressiv vækst, væsentlig højere blandt nye kunder. Set i lyset af markedsudviklingen og den skærpede konkurrence er det meget ambitiøse mål, siger administrerende direktør, Torben Skriver Frandsen.
Han føler sig dog godt beredt.
I 2003 steg omsætningen med 10 procent til 714 millioner kroner, mens overskuddet efter skat på 73 millioner kroner var en stigning på 20 procent.
Farmaceutiske kunder
NNIT har over 100 kunder, men hovedparten af omsætningen kommer på grund af rødderne i Novo Nordisk stadig fra den farmaceutiske sektor, hvor omsætningen sidste år blev på 552 millioner kroner.
NNIT A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 713,7 | 649,4 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 97,1 | 99,7 |
Resultat før skat | 101,7 | 98,8 |
Resultat | 72,7 | 60,7 |
Egenkapital | 256,6 | 214,0 |
Antal ansatte | 633 | 550 |
Novo Nordisk IT blev oprettet som enhed i Novo Nordisk i 1994 og omdannet til aktieselskab i 1999.
På trods af målet om, at omsætningen mindst stiger med 10 procent i 2004, forventer NNIT ikke et bedre resultat. Konkurrencen er nemlig intens, og priserne i 2004 forventes at ligge på 2003-niveau.
- En lang række priser er under pres, og vi har nedsat vores prisniveau med et tocifret millionbeløb, siger Torben Skriver Frandsen.
Vil være totalleverandør
Han ser NNIT som en totalleverandør af it, der både kan klare drift, udvikling og rådgivning.
For at nå det mål købte selskabet sig i april til viden om marketing og kommunikation, da web- og kommunikationsbureauet E-sense blev overtaget for ni millioner kroner.
NNIT vil samtidig være et europæisk selskab og åbnede sidste år et salgskontor i Zürich i Schweiz, hvor selskabet har flere farmaceutiske virksomheder som kunder.
Blandt projekterne sidste år var Hovedstadens Udviklingsråds nye portal og Sund & Bælts nye intranet. NNIT var samtidig hovedleverandør til Novozymes' hjemmeside, som vandt E-handelsprisen 2003.
På system-siden håndterer NNIT dagligt 830.000 e-mails, og selskabets helpdesk hjælper kunder i hele verden.
Når NNIT satser på eksterne kunder, skyldes det også, at selskabet ikke har eneret på at levere til Novo Nordisk. I februar tabte selskabet således et udbud til Siemens Business Services om i fremtiden at stå for Novozymes' it-infrastruktur.