Europas største teleselskab, Deutsche Telekom, kom ud af 2003 med et overskud på 9,3 milliarder kroner, hvilket er en kraftig forbedring i forhold til rekordtabet på omkring 186 milliarder kroner året før.
Det tyske teleselskabs optur fik dog voldsomme skrammer i lakken på grund af det fejlslagne tyske vejskatsprojekt, Toll Collect, som skulle have været klar allerede i november sidste år.
Det forsinkede og problemfyldte projekt gjorde, at Deutsche Telekom i fjerde kvartal sidste år isoleret set fik et underskud på 2,7 milliarder kroner.
Deutsche Telekom udgør sammen med bilproducenten Daimlerchrysler og den franske motorvejsudbyder Cofiroute konsortiet Toll Collect, som står bag det satellitbaserede opkrævningssystem for motorvejskat for lastbiler i Tyskland.
Projektet var ment som en guldgrube for den tyske forbundsstat, som havde planlagt at tjene 20,8 milliarder kroner om året på at opkræve 92 øre per kørt kilometer.
Efter adskillige tekniske vanskeligheder blev projektet dog skrinlagt i februar og den tyske stats kontrakt med Toll Collect opsagt.
I begyndelsen af denne måned ændrede forbundskansler Gerhard Schröder holdning, så projektet nu igen er på skinner ? denne gang med Deutsche Telekom som operationel leder. Selskabet er nu overbevist om, at projektet kan gennemføres.
Den endelige version skal være klar 1. januar 2006, og hvis den frist ikke overholdes, skal konsortiet ifølge det tyske nyhedsbureau DPA betale omkring 7,4 milliarder kroner i erstatning.
Ifølge Berlingske Tidende har danske vognmænd investeret fem til ti millioner kroner i at installere Toll Connects computere, (on-board-units, OBU) i over 600 danske lastbiler.