Bombe i bredbåndsrapport: TDC skal splittes op

En opsplitning af telegiganten TDC kan være en vej mod bedre it-infrastruktur, lyder det i en dugfrisk rapport fra Produktivitetskommissionen.

Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen.

En netop offentliggjort rapport fra Produktivitetskommissionen indeholder en sand bredbåndsbombe.

For kommissionen foreslår, at man undersøger mulighederne for en opsplitning af telegiganten TDC.

De konkurrencemæssige udfordringer på bredbåndsmarkedet udspringer i høj grad af, at selskaberne anvender hinandens infrastruktur, og specielt at TDC's ejerskab af en række infrastrukturer kan svække konkurrenternes muligheder for at være konkurrencedygtige, vurderes det.

"Det vil derfor blandt andet være relevant at undersøge, i hvilket omfang funktionel separation af TDC's aktiviteter vil understøtte højere produktivitet via styrket konkurrence."

"Ved funktionel separation lægges de dele af en virksomhed, der har karakter af et naturligt monopol, dvs. infrastrukturen, over i et selvstændigt selskab," hedder det videre i rapporten.

TDC har ifølge EU-kommissionen en markedsandel på 61 procent på det danske bredbåndsmarked.

"Det er mere end de tidligere monopolvirksomheder i de fleste EU-lande," hedder det i rapporten.

Konkurrencen hænger nemlig sammen med udbredelsen af bredbånd, der igen er afgørende for produktiviteten i Danmark.

Og et redskab, der skal overvejes, er altså en opsplitning af TDC.

Ligesom Banedanmark

"En måde at skabe mere lige konkurrencevilkår for alle selskaberne kan være at sikre, at infrastrukturen ejes af et separat selskab, der ikke er aktivt på detailmarkedet. Den konstruktion kendes eksempelvis fra jernbaneområdet, hvor skinnerne ejes af Banedanmark, der ikke selv fører tog," fremfører kommissionen.

En separation af infrastrukturen fra de dele af virksomheden, der udbyder tjenester, kan udformes på forskellig vis, forklarer man. 

"Infrastrukturen kan eksempelvis overføres til et separat selskab med selvstændig ledelse, men med samme ejer som det tjenesteudbydende selskab. Det betegnes funktionel separation."

"Alternativt kan infrastrukturens ejer pålægges at frasælge denne til et selskab, der ikke udbyder telerelaterede tjenester. Det betegnes strukturel separation," hedder det i rapporten.

Faktisk vil regeringen undersøge konkurrencen på bredbåndsmarkedet netop i 2014, hvilket altså er en god idé og bør gøres grundigt, ifølge den nye rapport.

Sådan gør Sverige og England

Konkurrence er en vigtig drivkraft bag produktivitetsudviklingen i den private sektor.

"Det gælder også på bredbåndsområdet," slår man fast.

Da bredbånd indgår som en vigtig teknologi i de fleste virksomheders produktion, vil et mere velfungerende bredbåndsmarked kunne øge produktiviteten i økonomien generelt, hedder det.

Sådan gør udlandet

Rapportens bagmænd har også kigget mod Storbritannien og Sverige.

Inden for den digitale infrastruktur kendes funktionel separation fra Storbritannien og Sverige, hedder det.

I Storbritannien forpligtede det oprindelige telemonopol BT sig i 2005 til at oprette en ny enhed, Openreach, til at drive infrastrukturen, oplyses det.

Openreach ejes af BT, men fungerer som et selvstændigt selskab.

Og i Sverige har det oprindelige telemonopol TeliaSonera også valgt at udskille de dele af virksomheden, der har karakter af et naturligt monopol, står der i rapporten.

Kritik af nuværende model

Den nuværende model til at styre området i Danmark får kritik.

Erhvervsstyrelsen har siden 2002 årligt fastsat maksimalpriser efter LRAIC-metoden på fastnetområdet, forklares det.

Modellen bruges til at beregne omkostningerne forbundet med at udbyde de regulerede såkaldte samtrafikprodukter.

Derudover træffer styrelsens årligt afgørelser om fastsættelse af maksimalpriser.

"LRAIC-prisfastsættelsesmetoden tager udgangspunkt i hvad de fremadrettede omkostninger burde være i et optimalt drevet net og selskab - baseret på den nyeste teknologi."

Hermed sikrer LRAIC-metoden både, at den pågældende udbyder får dækning for de relevante omkostninger, såfremt selskabet drives effektivt, og at der ikke betales en merpris på grund af ineffektivitet og forældet teknologi, oplyses det.

Men modellen er langt fra perfekt.

"Selvom maksimalpriserne beregnes på baggrund af en model, der tager udgangspunkt i lovgivningens principper, vil den konkrete beregning uundgåeligt involvere en række skøn," hedder det.

"Som følge af den hurtige teknologiske udvikling er det desuden en løbende udfordring at sikre, at LRAIC-modellen til stadighed afspejler de aktuelle forhold," lyder det om et andet problem.

Konklusionen er:

"Det er derfor vanskeligt objektivt at afgøre, om de maksimalpriser, modellen tilsiger, præcist afspejler de tilstræbte
principper i lovgivningen."

TDCs opkøb nævnes

TDC's konkurrenter på markedet for kabelbaseret bredbånd har en lille markedsandel sammenlignet med nye udbydere i de øvrige EU-lande, hedder det. 

"I modsætning til udviklingen i EU som helhed er de nye udbyderes markedsandel tilmed en smule lavere end i 2005. Det kan bl.a. tilskrives TDC's opkøb af Fullrate og A+."

"Senest er det blevet offentliggjort, at TDC har købt tv- og bredbåndsselskabet ComX," fremhæver rapporten.

Kommissionen henviser også til Erhvervsstyrelsen, der peger på, at "TDC's meget stærke position på det danske marked til dels skyldes, at selskabet modsat de tidligere monopolvirksomheder i de fleste andre lande råder over et omfattende kabel-tv-net".

Kan man overhovedet gøre det?

Rapporten kommer også ind på mulighederne for overhovedet at føre en opsplitning ud i livet.

For Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke beføjelser til at påbyde funktionel eller strukturel separation, "men teleloven giver den regulerende myndighed, som i Danmarks tilfælde er Erhvervsstyrelsen, mulighed for under visse betingelser at gennemføre funktionel separation".

Men man slår også fast, at funktionel separation er et vidtgående indgreb. 

Ifølge EU-lovgivningen kan funktionel separation kun pålægges selskaberne, hvis Erhvervsstyrelsen kan påvise væsentlige og vedvarende konkurrenceproblemer, og hvis Erhvervsstyrelsen vurderer, at de forpligtelser, der i øvrigt kan pålægges udbydere med stærk markedsposition, ikke har kunnet løse de identificerede konkurrenceproblemer, forklares det. 

"Det er en vanskelig bevisbyrde at løfte," konkluderes det.

Frasalg vanskeligt

En anden type opsplitning er meget vanskelig at tvinge igennem.

"EU-reglerne (eller den danske lovgivning) giver ikke Erhvervsstyrelsen hjemmel til at pålægge en udbyder med stærk markedsposition at frasælge aktiviteter (strukturel separation)," hedder det i rapporten.

"Frasalg vil således forudsætte et politisk (lov)indgreb, der i givet fald skal ske i respekt for EU-lovgivningen. Der vil desuden være en række betydelige juridiske udfordringer forbundet med separationen bl.a. i relation til kompensation af de nuværende ejere af infrastrukturen, hvis de tvinges til et frasalg," påpeges det.

Læs kommentarer fra TDC og mere om rapporten senere på Computerworld.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job