Artikel top billede

Alt er ikke godt for Apple trods rekordsalg: Her er Apples store udfordringer

ComputerViews: Aldrig har Apple solgt så mange iPhones på et kvartal, og pengene vælter ind. Alligevel er alt ikke godt. Se her, hvor Apple har blikket rettet hen.

Apple hovedudfordring 1: Vækst

ComputerViews: Aldrig før har Apple solgt så mange iPhones og iPads, som selskabet har gjort i de seneste tre måneder af 2013, hvilket du kan læse mere om her: Apple slår nye rekorder: Så mange iPhones og iPads sælger selskabet.

Trods det meget store antal solgte telefoner og tablet-computere er situationen langt fra optimal for Apple, hvis kvartalsregnskab da også omgående udløste en syngende kindhest fra børs-markedet med et markant kursfald på ni procent.

Hovedudfordring 1: For lav vækst
Kina er verdens helt store vækstmarked i disse år, og et solidt fodfæste på dette gigantiske marked er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at være blandt verdens førende selskaber i fremtiden.

Ganske vist solgte Apple 51 millioner iPhones i sidste kvartal i 2013 mod 47,8 millioner solgte eksemplarer i det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Men markedet havde forventet en meget større vækst og et langt højere salg af iPhone og iPad - faktisk i omegnen af 57 millioner eksemplarer.

De ret markante vækstforventninger skyldes blandt andet, at Apple for første gang har nye iPhone-modeller (5S og 5C) samtidig i både Kina, USA og Vesteuropa. Tidligere er nye modeller blevet lanceret forskudt i de tre store markeder.

Separat er salget dog gået forrygende i Kina med en vækst i kvartalet på 29 procent. Og det kan endda blive til meget mere, når Apple får klappet en kommende distributions-aftale endeligt af med gigant-firmaet China Mobile om salg af iPhone og iPad.

Til gengæld er salget af iPhone og iPad faldet på det store amerikanske marked.

Ifølge Apple-topchef Tim Cook skyldes det faldende salg på hjemmemarkedet blandt andet skyldes mobiloperatørernes opgraderings-cyklusser samt problemer med at følge med efterspørgslen og få samlet nye iPhones hurtigt nok.

Vækst-udfordringen ser ud til at fortsætte i det indeværende kvartal, hvor Apple nu oplyser, at det samlede salg nok vil lande på mellem 42 milliarder og 44 milliarder dollar.

Men markedet har allerede forventet et salg på 46 milliarder dollar. Så udfordringerne fortsætter i et umætteligt marked.

Apples hovedudfordring 2: Rivalerne

Hovedudfordring 2: Markedet vokser hurtigere end Apple
Hertil kommer, at smartphone-markedet er i voldsom udvikling.

2013 blev således året, hvor salget af smartphones ifølge analysehuset IDC for første gang rundede en milliard solgte telefoner med et samlet salg på 1.004.200.000 styks.

I dette vildt voksende marked har Apple i det seneste år været den smartphone-producent, der har haft mindst vækst, og selskabet er faktisk den eneste af de fem store smartphone-producenter, der har mistet markedsandele i 2013 med et fald fra 18,7 procent i 2012 til en markedsandel på 15,3 procent i 2013.

I samme periode er Samsungs markedsandel steget fra 30,3 procent til 31,3 procent.

Selv om Apple fortsat kan tjene (mange) penge på sine produkter - hvilket flere af konkurrenterne har sværere ved - er det på sigt en uholdbar situation for et selskab af Apples størrelse.

Apple er fortsat verdens næststørste smartphone-producent efter Samsung, men afstanden er vokset, mens den er blevet mindre til de efterfølgende konkurrenter som Huawei, Lenovo og LG.

Huawei - der er på tredjepladsen (langt) efter Apple med en markedsandel på 4,9 procent - landede faktisk den største vækst i 2013, mens Lenovo lige efter har store muligheder, da selskabet endnu ikke har åbnet for salg på hverken det amerikanske eller det europæiske marked.

Du kan læse mere om Apples udfordringer med Android her: Apple indhentet: iPhonen er ikke længere noget særligt.

Apples hovedudfordring 3: Fremtiden

Hovedudfordring 3: Fremtiden
For et selskab som Apple, der for ikke så mange år siden flere gange beviste, at det var blandt verdens vildeste leverandører af innovative og banebrydende teknologier, er det tilbagevendende spørgsmål: Hvornår kommer der nyt?

Som sædvanlig er Apple vævende og upræcis om emnet.

Tim Cook vil (som sædvanlig) kun sige, at Apple arbejder på helt nye produktkategorier, men det er uklart, om det kommer til at dreje sig om fjernsyn, mobil-betalinger, nye typer 'wearables,' Internet of Things eller noget helt andet.

Det er dermed fortsat et åbent spørgsmål, om vi endnu en gang kommer til at se et rigtigt innovativt og banebrydende produkt fra Apples side.

Meget kan tyde på, at det kommer til at vente på sig.

Grunden til det kan du læse mere om her: Derfor vil Apple snart falde fra verdens tinder.

Det er også spørgsmålet, om det egentlig gør noget for Apple.

Selskabet har for længst opnået et meget kraftigt momentum, der er i stand til at katapultere Apple langt ind i fremtiden, hvor selskabet i mange år vil kunne holde sig stort og rigt med mindre tilpasninger og justeringer af den eksisterende produkt-ramme - lidt som vi har set med Microsoft, der på samme måde blev katapulteret langt ind i fremtiden med lanceringen af det dengang banebrydende Windows, der stadig er et kerneprodukt for Microsoft.

Du kan læse om flere af disse banebrydende produkter her: De næste teknologi-bomber er på vej: Verden venter i spænding.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere