Alt er ikke godt for Apple trods rekordsalg: Her er Apples store udfordringer

ComputerViews: Aldrig har Apple solgt så mange iPhones på et kvartal, og pengene vælter ind. Alligevel er alt ikke godt. Se her, hvor Apple har blikket rettet hen.

Artikel top billede

Apple hovedudfordring 1: Vækst

ComputerViews: Aldrig før har Apple solgt så mange iPhones og iPads, som selskabet har gjort i de seneste tre måneder af 2013, hvilket du kan læse mere om her: Apple slår nye rekorder: Så mange iPhones og iPads sælger selskabet.

Trods det meget store antal solgte telefoner og tablet-computere er situationen langt fra optimal for Apple, hvis kvartalsregnskab da også omgående udløste en syngende kindhest fra børs-markedet med et markant kursfald på ni procent.

Hovedudfordring 1: For lav vækst
Kina er verdens helt store vækstmarked i disse år, og et solidt fodfæste på dette gigantiske marked er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at være blandt verdens førende selskaber i fremtiden.

Ganske vist solgte Apple 51 millioner iPhones i sidste kvartal i 2013 mod 47,8 millioner solgte eksemplarer i det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Men markedet havde forventet en meget større vækst og et langt højere salg af iPhone og iPad - faktisk i omegnen af 57 millioner eksemplarer.

De ret markante vækstforventninger skyldes blandt andet, at Apple for første gang har nye iPhone-modeller (5S og 5C) samtidig i både Kina, USA og Vesteuropa. Tidligere er nye modeller blevet lanceret forskudt i de tre store markeder.

Separat er salget dog gået forrygende i Kina med en vækst i kvartalet på 29 procent. Og det kan endda blive til meget mere, når Apple får klappet en kommende distributions-aftale endeligt af med gigant-firmaet China Mobile om salg af iPhone og iPad.

Til gengæld er salget af iPhone og iPad faldet på det store amerikanske marked.

Ifølge Apple-topchef Tim Cook skyldes det faldende salg på hjemmemarkedet blandt andet skyldes mobiloperatørernes opgraderings-cyklusser samt problemer med at følge med efterspørgslen og få samlet nye iPhones hurtigt nok.

Vækst-udfordringen ser ud til at fortsætte i det indeværende kvartal, hvor Apple nu oplyser, at det samlede salg nok vil lande på mellem 42 milliarder og 44 milliarder dollar.

Men markedet har allerede forventet et salg på 46 milliarder dollar. Så udfordringerne fortsætter i et umætteligt marked.

Apples hovedudfordring 2: Rivalerne

Hovedudfordring 2: Markedet vokser hurtigere end Apple
Hertil kommer, at smartphone-markedet er i voldsom udvikling.

2013 blev således året, hvor salget af smartphones ifølge analysehuset IDC for første gang rundede en milliard solgte telefoner med et samlet salg på 1.004.200.000 styks.

I dette vildt voksende marked har Apple i det seneste år været den smartphone-producent, der har haft mindst vækst, og selskabet er faktisk den eneste af de fem store smartphone-producenter, der har mistet markedsandele i 2013 med et fald fra 18,7 procent i 2012 til en markedsandel på 15,3 procent i 2013.

I samme periode er Samsungs markedsandel steget fra 30,3 procent til 31,3 procent.

Selv om Apple fortsat kan tjene (mange) penge på sine produkter - hvilket flere af konkurrenterne har sværere ved - er det på sigt en uholdbar situation for et selskab af Apples størrelse.

Apple er fortsat verdens næststørste smartphone-producent efter Samsung, men afstanden er vokset, mens den er blevet mindre til de efterfølgende konkurrenter som Huawei, Lenovo og LG.

Huawei - der er på tredjepladsen (langt) efter Apple med en markedsandel på 4,9 procent - landede faktisk den største vækst i 2013, mens Lenovo lige efter har store muligheder, da selskabet endnu ikke har åbnet for salg på hverken det amerikanske eller det europæiske marked.

Du kan læse mere om Apples udfordringer med Android her: Apple indhentet: iPhonen er ikke længere noget særligt.

Apples hovedudfordring 3: Fremtiden

Hovedudfordring 3: Fremtiden
For et selskab som Apple, der for ikke så mange år siden flere gange beviste, at det var blandt verdens vildeste leverandører af innovative og banebrydende teknologier, er det tilbagevendende spørgsmål: Hvornår kommer der nyt?

Som sædvanlig er Apple vævende og upræcis om emnet.

Tim Cook vil (som sædvanlig) kun sige, at Apple arbejder på helt nye produktkategorier, men det er uklart, om det kommer til at dreje sig om fjernsyn, mobil-betalinger, nye typer 'wearables,' Internet of Things eller noget helt andet.

Det er dermed fortsat et åbent spørgsmål, om vi endnu en gang kommer til at se et rigtigt innovativt og banebrydende produkt fra Apples side.

Meget kan tyde på, at det kommer til at vente på sig.

Grunden til det kan du læse mere om her: Derfor vil Apple snart falde fra verdens tinder.

Det er også spørgsmålet, om det egentlig gør noget for Apple.

Selskabet har for længst opnået et meget kraftigt momentum, der er i stand til at katapultere Apple langt ind i fremtiden, hvor selskabet i mange år vil kunne holde sig stort og rigt med mindre tilpasninger og justeringer af den eksisterende produkt-ramme - lidt som vi har set med Microsoft, der på samme måde blev katapulteret langt ind i fremtiden med lanceringen af det dengang banebrydende Windows, der stadig er et kerneprodukt for Microsoft.

Du kan læse om flere af disse banebrydende produkter her: De næste teknologi-bomber er på vej: Verden venter i spænding.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly