Vilde it-løsninger lader dig designe dine egne varer

En stribe nye teknologier ændrer vilkårene for virksomhedernes produkt-innovation og gør det muligt for forbrugerne selv at lege designere. Få et kig ind i din fremtid her.

Artikel top billede

Shoes of Prey, der lader dig designe dine egne sko, er en af de konkrete løsninger, der fremhæves af McKinsey.

Rådgivningsfirmaet McKinsey peger i en analyse på en række teknologier, der har stor betydning for, hvordan man som forbruger kan få skræddersyet sine produkter i fremtiden.

Her taler vi ikke om, at et produkt fremstilles i en fem-otte forskellige varianter med forskellige farver og mindre tilpasninger - her taler vi om en langt mere individuel tilpasning.

"Der er mere på vej. Nu er en individuel tilpasning inden for rækkevidde," skriver McKinsey.

Derfor er der en revolution på vej

Samtidig tilføjer rådgivningsfirmaet dog, at det er nemmere sagt
end gjort for virksomhederne at tilbyde den form for tilpasninger og at få økonomisk succes med det.

For det første skal man være skarp på, hvilken form for tilpasninger der giver værdi for kunderne, og som kan understøttes af gnidningsløse processer.

For det andet skal den øgede kompleksitet i fremstillingen kunne håndteres, uden at omkostningerne løber løbsk.

"Vi tror, at at tiden er kommet til den omfattende, profitable masse-tilpasning, hvilket skyldes, at nye og forbedrede teknologier kan hjælpe med at adressere de økonomiske barrierer og på den måde komme med en løsning på forbrugernes eksakte behov på en mere præcis måde."

McKinsey udpeger i analysen en række teknologier, der er med til at bane vej for de nye muligheder.

1) Sociale teknologier

"Sociale medier og crowdsourcing er på ingen måde noget nyt, men det baner vejen for bedre tilpasnings-muligheder og gør det muligt for virksomhederne at analysere den værdi, som forbrugere ser i eksisterende eller foreslåede komponenter i nuværende eller hypotetiske, ‘virtuelle' produkter."

McKinsey henviser til eksempelvis Starbucks, der lader brugerne designe deres egne drikke på siden frappuccino.com.

2) Interaktive online-løsninger til konfigurering

Her peger McKinsey på, at den slags løsninger tidligere har haft begrænsede muligheder, og at det alligevel krævede kontakt med en sælger, hvis forbrugeren ønskede mere avancerede tilpasninger.

"I dag har fremskridt inden for produkt-visualisering og den øgede hastighed og tilpasningsevne, som der er i konfigurerings-software, gjort produkt-tilpasningen engagerende og til det, mange forbrugere beskriver som en sjov oplevelse," skriver McKinsey.

Her nævnes eksempelvis Shoes of Prey, hvor man kan designe sine egne sko.

Disse teknologier har også enorm betydning

3) 3D-scanning og -modellering

"Formen på objekter fra den virkelige verden kan analyseres af 3D-scannere, der indsamler data, der så kan anvendes til at konstruere digitale 3D-modeller," forklarer rådgivningsfirmaet.

"Adskillige virksomheder har udviklet scanner-software, der indsamler præcise mål på kroppen, der så kan renderes til en personlig 3D-model online."

4) Softwaren kommer med anbefalinger

McKinsey skriver i analysen af de nye teknologier også, at ‘recommendation engines' er et interessant område.

"E-handels-software har i årevis været i stand til at anbefale produkt-valg baseret på tidligere valg. Nu bevæger anbefalings-motorerne sig videre til at kunne hjælpe kunder med at konfigurere produkter," lyder det med henvisning til eksempelvis createmychocolate.com, hvor man kan designe sin egen chokolade.

5) Smarte algoritmer til mere dynamiske priser

"Ordrer fra kunderne on-demand kan ofte udfordre virksomheder på grund af uforudsete udslag i efterspørgslen, der kan resultere i lange ventetider, hvilket så igen kan få kunderne til at droppe det."

"Nogle virksomheder håndterer on-demand-kapaciteten ved at bruge smarte algoritmer og bedre data-processering til at muliggøre dynamisk prissætning og på den måde reducere den tid, som kunden skal vente."

McKinsey peger også en en række teknologiske fremskridt, der i det hele taget gør det muligt for virksomhederne at understøtte en større fleksibiliet og valgfrihed hos kunderne.

Eksempelvis er systemerne til enterprise resource planning og supply-chain management under voldsom forandring, ligesom også produktionssystemerne bliver stadig mere fleksible.

Læs også:

Her er de så: De 10 vigtigste it-tredns for dig i 2014

Byg en Lego-borg direkte i din browser

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job