Brok, brok, brok: Derfor klager vi over vores bredbånd

Interview: Vi brokker os konstant over vores internet- og mobilforbindelser. Computerworld har spurgt Teleindustrien, hvad der skal gøres ved alle de klager.

Artikel top billede

Direktør for Teleindustrien, Jakob Willer, svarer på, hvorfor danskerne brokker sig så meget over deres internet- og mobilforbindelser. Foto: Torben Klint.

Forestil dig, at du står i en bus, hvor hver femte passager brokker sig til buschaufføren.

Så er du på vej til at forstå, hvilken uharmonisk klagesang, som danskerne og vores virksomheder lader regne ned over vores bredbånds- og mobilleverandører.

Således har 22 procent af privatkunderne klaget over deres bredbåndsservice, mens mere end hver fjerde virksomhed har brokket sig til deres mobilselskab.

Det viser en undersøgelse, som kundetilfredsheds-organisationen EPSI har foretaget, hvor antallet af kundeklager er talt op blandt internet- og mobilleverandører samt hos forsikrings- og bankkunderne.

Private kundeklager over bredbåndet er langt højere målt i forhold til forsikrings- og bankbranchen og desuden steget med fire procent siden sidste år, skriver EPN på baggrund af EPSI-undersøgelsen, der er blevet foretaget blandt 9.000 danske privat- og erhvervskunder i 2013.

Klage-jonglering i top

Det er da heller ingen hemmelighed, at internet- og mobilbranchen er kommet uheldigt ud af tidligere tilfredshedsmålinger, hvor brugtvognsforhandlere og solcentre er blevet vurderet som mere troværdige.

På den positive front er bredbåndsbranchen og mobiloperatørerne samtidig de to erhverv i den nye EPSI-måling, som er bedst til at håndtere klager.

På en skala fra 1 til 100 med 100 som topscorer, får bredbåndsleverandørerne karakteren 70, mens mobilleverandører kan bryste sig af at være den hurtigste branche til at håndtere selskabsklagerne.

Jakob Willer, som direktør for Teleindustrien vil du så helst stå i spidsen for en branche, som får få kundeklager, eller være stolt over din branche, der er relativt god til at håndtere de mange klager?

"Naturligvis er det beklageligt, at så mange kunder klager, det så jeg selvfølgelig helst, at der ikke var nogen grund til. Samtidig må jeg sige, at vi har at gøre med komplekse produkter, og så er det jo godt, at folk kan få hjælp."

Kunderne er da mere tilfredse

Hvilke tre ting kunne i din optik rette op på, at så mange både private og erhvervskunder klagede over produkterne?

"Vi skal fortsætte med enkelhed og gennemsigtighed på priser og produkterne, og så skal vi generelt sigte efter mere brugervenlighed," siger Jakob Willer og peger på, at en tidligere EPSI-undersøgelse fra oktober 2013 har vist, at kundetilfredsheden til branchen er stigende.

"Kunderne oplever, at især servicekvaliteten er forbedret, og at de får mere værdi for pengene. Så vi er på rette vej. Det må du gerne citere mig for."

Hvornår brokker folk sig ikke længere?

Folk klager jo stadig meget?

"Stigende kundetilfredshed er faktisk endnu vigtigere." 

Du siger, at en af grundene til mange klager kan skyldes komplekse produkter. Har folk simpelthen for høje forventninger? 

"Måske, og vi skal nok være bedre til at forventningsafstemme med klarhed over, hvad produktet egentlig dækker over."

Det lyder da som en god idé. Kommer I så til at ligge helt i bund med antallet af klager? 

"Der er ingen tvivl om, at det bliver et langt sejt træk, og vi kommer aldrig ned på et niveau, hvor vi aldrig modtager klager. Vi kan dog se, at antallet af klager i Teleankenævnet er faldende, så jeg mener, at vi er på rette vej med mere enkelhed," forklarer Jakob Willer. 

Mål selv efter

Hvis du selv vil kontrollere hastigheden på dit bredbånd, har Erhvervsstyrelsen i denne uge lagt en toptunet bredbåndsmåler ud til folket. 

Ud over at måle din hastighed kan du se gennemsnitshastigheder i resten af Danmark ned på det enkelte postnummer. 

Du kan også selv uploade data som din adresse og hastighed, hvor ideen så er, at det medfølgende interaktive kort hele tiden bliver mere og mere fintmasket med data over dine naboers forbindelser og de selskaber, der udbyder bredbånd i området. 

"Informationen kan bruges til at overveje, om du skal skifte udbyder," som det hedder på bredbåndsmåler-sitet. 

Blandt andre skal TDC's bredbånds-kunder være meget velkomne til at måle deres hastighed og melde til Computerworld, hvis de får for lidt, efter at teleselskabet har indført hastighedsgaranti

Hvis du ikke er TDC-bredbåndskunde, og du får for lidt, er du naturligvis også velkommen til at skrive til os.

Læs også:
TDC garanterer din internet-hastighed - får du hvad du skal have?

TDC: Derfor kan fiber-nabo ikke få fiberforbindelse

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Schilling ApS

    Technical Support Specialist

    Københavnsområdet

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S